۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
کد خبر: ۶۹۸۱۷۵

التهاب عضله قلب از عوارض واکسن مدرنا

التهاب عضله قلب از عوارض واکسن مدرنا
به گفته محققان دانمارکی، واکسن کرونای مدرنا تا چهار برابر بیشتر از واکسن رقیبش یعنی فایزر باعث التهاب عضله قلب می شود که یک عارضه جانبی بسیار نادر است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، نتایج این مطالعه در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد.

مطالعه‌ای که روی کل جمعیت دانمارک انجام شد نشان داد که تزریق واکسن مدرنا خطر مشکلات قلبی معمولاً غیر جدی را به همراه دارد که البته بسیار کم است.

بروز میوکاردیت (التهاب عضله قلب) و پریکاردیت (التهاب بافت اطراف قلب) پس از واکسن‌های فایزر و مدرنا در گزارش‌های ایمنی واکسن و مطالعات در مقیاس کوچک ذکر شده بود.

این گزارش‌ها باعث شد که فرانسه، دانمارک و سایر کشورها پیش از این توصیه کنند که از تزریق واکسن مدرنا برای افراد زیر 30 سال جلوگیری کنند.

در این مطالعه آمده است: «واکسیناسیون با واکسن مدرنا با افزایش قابل توجهی میزان میوکاردیت یا میوپریکاردیت، به ویژه در بین افراد 12 تا 39 ساله مرتبط بود.»

در این گزارش آمده است که واکسیناسیون با واکسن فایزر با افزایش خطر در بین زنان مرتبط است.

مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی BMJ اولین مطالعه ای است که به این عوارض جانبی در کل جمعیت پرداخته است.

در حالی که خطرات این واکسن از سوی تحقیقات مححقان دانمارکی تأیید شده است اما همچنان باید این نکته مدام یادآوری شود که خطرات ناشی از ابتلا به کرونا بیشتر است بنابراین تزریق واکسن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

در این گزارش اشاره شده که در میان واکسینه ‌شده‌هایی که به میوکاردیت یا پریکاردیت مبتلا شده‌اند، «تنها تعداد کمی» پیامدهای شدید داشتند.

 

 

ارسال نظرات