۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷
کد خبر: ۶۹۷۸۲۵

عربستان منع ورود با واکسن سینوفارم و اسپوتنیک را مشروط برداشت

عربستان منع ورود با واکسن سینوفارم و اسپوتنیک را مشروط برداشت
رییس سازمان حج و زیارت با اعلام این‌که عربستان هنوز درباره حج و حضور زائران کشورهای دیگر اعلام نظر نکرده، از پیگیری عمره خبر داد و گفت: عربستان ورود زائران خارجی با واکسن‌های سینوفارم و اسپوتنیک را هم بلامانع دانسته، اما شرط گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، علی‌رضا رشیدیان درباره حضور زائران ایرانی در حج تمتع ۱۴۰۱ اظهار کرد: همچنان منتظر اعلام رسمی عربستان هستیم، اما تا این لحظه با وجود پیگیری‌ها، وزارت حج عربستان هنوز تصمیم خود را درباره برقراری حج آینده به هیچ یک از کشورهای اسلامی اعلام نکرده، این در حالی است که مسؤولان حج برخی از کشورها که برای عمره به عربستان رفته‌اند مذاکراتی با مسؤولان وزارت حج این کشور داشته‌اند، اما هنوز خبری از پذیرش زائران خارجی در حج تمتع نیست.
او بیان کرد: متاسفانه با توجه به شرایط نامناسب کرونا و تصمیم دولت عربستان در دو سال گذشته هیچ زائر خارجی نتوانست به این کشور برای برگزاری اعمال حج تمتع وارد شود و حج خود را به جای آورد و امیدواریم که امسال عربستان با توجه به بهتر شدن شرایط عمومی جهان و واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ اجازه حضور زائران خارجی را در مراسم حج تمتع بدهد.

تکلیف ۷۲ هزار زائر معطل حج چه می‌شود؟

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که ۷۲هزار نفر سال گذشته ثبت‌نام خود را برای به جا آوردن اعمال حج تمتع و حضور در سرزمین وحی قطعی کرده‌اند، گفت: در صورتی‌که عربستان با حضور زائران ایرانی در تمتع امسال موافقت کند و همه سهمیه ایران نیز اختصاص یابد، زائران ثبت‌نام‌شده اعزام خواهند شد و چنانچه امکان افزایش اعزام فراهم شود، از دیگر زائرانِ در نوبت نیز ثبت‌نام خواهد شد، اما در صورتی‌که به سبب جلوگیری از شیوع کرونا سهمیه ایران کاهش یابد مجبور به انتخاب از میان زائران ثبت‌نام‌شده بر اساس زمان ثبت‌نام و شرایط زائر هستیم.

وی افزود: به هرحال حضور زائران ایرانی در موسم حج تمتع به تصمیم نهایی عربستان درباره حضور حجاج سایر کشورهای مسلمان در این مراسم بزرگ منوط است.

رشیدیان با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات ابتدایی برای اعزام زائران به حج تمتع ۱۴۰۱ در سازمان حج و زیارت ادامه دارد، یادآور شد: به طور طبیعی از ماه‌ها قبل سازمان حج و زیارت براساس سنوات گذشته برنامه‌ریزی‌ها و زمان‌بندی را برای حج تمتع آغاز کرده است و پیش‌بینی‌های مقدماتی لازم در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است، اما مهم‌ترین موضوع در حج برگزاری مذاکرات با طرف عربستانی، امضاء تفاهمنامه و تعیین سهمیه حج است که هنوز در این زمینه عربستان هیچ اعلامی به کشورهای اسلامی نداشته است. 

عمره در دست پیگیری

رییس سازمان حج و زیارت به برقراری عمره در عربستان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کم شدن موانع حضور زائران اشاره کرد و افزود: بر اساس اعلام عربستان  هفت‌ونیم میلیون زائر در عمره امسال در این کشور حضور داشته‌اند که البته به نظر می‌رسد این رقم مربوط به مجموع زائران داخلی و خارجی عربستان باشد.
او ادامه داد: اگر مقدمات و شرایط لازم از جمله برپایی دفتر کنسولگری یا نمایندگی ایران در عربستان و بستن قراردادهای لازم در حوزه مسکن، تغذیه، پرواز، حمل و نقل و ... فراهم شود تا قبل از حج تمتع سعی می‌کنیم تعدادی از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار زائری را که در نوبت حج عمره هستند، به عربستان اعزام کنیم. البته تاکید می‌کنم که اعزام زائران به عمره به برپایی دفتر نمایندگی ایران در عربستان منوط است تا امنیت و شأن و جایگاه زائران ایرانی حفظ شود.

عربستان منع ورود با واکسن سینوفارم و اسپوتنیک را مشروط برداشته

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره واکسیناسیون زائران حج تمتع و عمره توضیح داد: از آن‌جا که از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی‌های حج تمتع آغاز شده است، متناسب با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره انجام واکسیناسیون حجاج، دستورالعملی صادر و توصیه شد تا افرادی که مشمول دریافت دُز سوم واکسن کرونا هستند واکسن مورد تایید عربستان را دریافت کنند.

او در ادامه گفت: هم‌اکنون براساس مذاکراتی که صورت گرفته است عربستان از میان واکسن‌هایی که در کشورمان تزریق می‌شود علاوه بر واکسن آسترازنکا، دریافت واکسن‌های سینوفارم و اسپوتنیک را هم بلامانع دانسته است، اما به شرط  قرنطینه ۴۸ ساعته و تست PCR منفی به همین سبب زائران در نوبت حج نگران نباشند.

رشیدیان یادآور شد: پیرو دستورالعمل وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن به افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، سازمان حج و زیارت نیز اعلام کرد با توجه به این‌که هنوز وضعیت حج و همچنین تاریخ مذاکرات حج ایران و عربستان مشخص نشده است، مدیران حج و زیارت استان‌ها و مدیران کاروان‌ها به افرادی که قبلا برای حج ثبت‌نام کرده‌اند و در نوبت تشرف هستند و از طرفی مشمول فراخوان وزارت بهداشت می‌شوند، برای دریافت دُز سوم یا همان یادآور از واکسنی استفاده کنند که مورد تایید وزارت بهداشت عربستان است.
ارسال نظرات