۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
کد خبر: ۶۹۷۹۶۶

ریزش مو از عوارض کرونا گزارش شده است

ریزش مو از عوارض کرونا گزارش شده است
افراد مبتلا به عارضه ریزش مو که ناشی از ابتلا به کووید 19 است، گزارش می‌کنند که ریزش مو به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد و موها معمولاً در هنگام برس زدن یا دوش گرفتن به صورت توده های بزرگ می‌ریزند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند ممکن است علائم مختلفی داشته باشند. ریزش مو در افرادی که از این بیماری بهبود یافته‌اند گزارش شده و منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ریزش مو را به عنوان یک اثر بالقوه درازمدت کووید ۱۹ که در حال حاضر تحت بررسی است، ذکر می‌کند.

یک مطالعه که در نوامبر ۲۰۲۰ صورت گرفت، علائم کووید ۱۹ را در گروه کوچکی از ۶۳ شرکت‌کننده بررسی کرد. برای ۵۸ شرکت کننده که در تجزیه و تحلیل شرکت کردند، ۱۴ نفر (۲۴.۱ درصد) ریزش مو را گزارش کردند. در این مطالعه، میانگین زمان از شروع علائم ابتلا به بیماری تا ریزش مو قابل توجه ۵۸.۶ روز بود.

ریزش موی ناشی از بیماری کروناویروس جدید شبیه وضعیتی است که به آن «تلوژن افلوویوم (telogen effluvium) یا ریزش مو با تاخیر ناشی از استرس و به‌اختصار TE» می‌گویند.

در مرحله تلوژن، رشد مو متوقف شده و وارد مرحله استراحت و در نهایت ریزش می‌شود. افرادی که مبتلا به این نوع ریزش مو هستند، خیلی ناگهانی بخش زیادی از موهای خود را در مدتی کوتاه هنگام شانه زدن یا حمام کردن از دست می‌دهند؛ افراد مبتلا به این عارضه گزارش می‌کنند که ریزش مو به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد و موها معمولاً در هنگام برس زدن یا دوش گرفتن به صورت توده های بزرگ می‌ریزند.

اکثر افرادی که به این وضعیت مبتلا می‌شوند ۲ تا ۳ ماه پس از ابتلا به ویروس ریزش موی قابل توجهی دارند و ممکن است ۶ تا ۹ ماه نیز ادامه یابد.

یکی از محرک‌های بالقوه تلوژن افلوویوم یک بیماری حاد همراه با تب است و افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، اغلب تب را به عنوان یکی از علائم تجربه می‌کنند.

استرس یکی دیگر از محرک‌های بالقوه برای TE است و تجربه بیماری مانند ابتلا به کرونا می‌تواند باعث استرس جسمی و روحی شود.

ارسال نظرات