۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۶۹۷۷۹۹

155 شهید پرستار در دوران کرونا

155 شهید پرستار در دوران کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این که بیش از ۱۵۵ پرستار در اقصی نقاط کشور به مقام شهید مدافع سلامت نائل آمده اند، گفت: این عزیزان برای صیانت از مردم جان خود را به آتش کرونا کشیدند تا از درد و رنج مردم در این پاندمی عالم گیر بکاهند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین و بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در مراسم آیین تکریم از مقام پرستار، نامگذاری روز پرستار همزمان با ولادت حضرت زینب سلام الله علیها، قهرمان کربلا را بسیار درخشان و نوید برای جامعه پرستاری توصیف کرد

وی افزود: حضرت زینب سلحشورانه حرکت پرشور امام حسین (ع) را ادامه داد، صفات و فضایل ایشان و نامگذاری روز پرستار همزمان با ولادت این بانوی قهرمان نشان از جایگاه والای پرستاری دارد.

زالی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت نامگذاری روز پرستار همزمان با ولادت بانوی قهرمان کربلا اظهار کرد: طبق فرمایشات رهبر انقلاب ظرفیت بالای روحی و اخلاقی حضرت زینب (س) به عنوان بانوی مجتهده و قهرمان و نامگذاری روز ولادت ایشان با روز پرستار حامل پیام های مهمی است.

رییس دانشگاه گفت: بحران کرونا نشان داد که پرستاران ایران اسلامی پیشتازان عرصه ایثارگری هستند، پرستاران در سخت‌ترین شرایط صبورانه تن بر آتش کرونا زدند و از جان مایه گذاشتند.

وی با بیان این که در روزهای سخت نبرد با کرونا و در شرایطی که حتی تامین وسایل حفاظتی تبدیل به یک بحران شده بود، پرستاران صحنه دفاع از مردم را خالی نکردند گفت: در روزهایی که ترس و اضطراب ناشی از کرونا انسانها را ناگزیر به رعایت فاصله گذاری اجتماعی کرده بود، پرستاران جایگاه ممتاز خدمت رسانی را ترک نکردند.

زالی با اشاره به جانفشانی پرستاران در سخت ترین روزهای کرونایی تاکید کرد: بخش کثیری از شهدای عرصه سلامت را جامعه پرستاری تشکیل می دهند، از خودگذشتگی این عزیزان ستودنی و غرور انگیز است.

رییس دانشگاه ادامه داد: بالغ بر ۱۵۵ پرستار در اقصی نقاط کشور به مقام شهید یا شهیده مدافع سلامت نائل آمدند، این عزیزان برای صیانت از مردم جان خود را به آتش کرونا کشیدند تا از درد و رنج مردم در این پاندمی عالم گیر بکاهند.

وی ادامه داد: تا به امروز ۱۴۵ هزار پرستار نیز در کشور در عرصه خدمت به مردم به کرونا مبتلا شده اند، این عزیزان به معنای واقعی جانبازان حوزه سلامت هستند.

زالی با بیان این که کارنامه جامعه پرستاری کشور علیرغم بی مهری ها و وعده های محقق نشده همچنان درخشان است ادامه داد: پرستاران غیور این مرزو بوم در تمام بحران ها و روزهای سخت، همچنان با دل و جان به مردم خدمت رسانی کردند.

رییس دانشگاه ضمن عرض خداقوت و دست مریزاد به پرستاران پرتلاش کشور گفت: کارنامه جامعه پرستاری در دفاع مقدس، روزهای سخت شکل گیری انقلاب اسلامی، مشحون خدمت گذاری است و اوج این افتخار آفرینی در کرونا خودنمایی کرد.

زالی با بیان این که امسال روز ارج گذاری به مقام شامخ پرستاران در شرایط متفاوتی در کشور و دانشگاه برگزار می‌شود، افزود: امید داریم در فضای امروز مطالبات پرستاران در بالاترین سطح محقق شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری خطاب به مسوولان و سیاستگذاران اظهار کرد: بی شک با توجه به تاکید موکد مقام معظم رهبری به دستگاه‌های اجرایی مطالبات ۱۰ و ۱۴ ساله نظام تعرفه گذاری در حوزه پرستاری به زودی محقق خواهد شد، مهر تایید این گام نوید بخش، پیام قاطع رییس جمهور در راستای عملیاتی شدن این مهم در هیئت وزیران است.

به گفته دکتر زالی، پرستاران شریف کشور در تحقق اجرای نظام تعرفه هرگز به دنبال منافع مالی نیستند بلکه، استقلال حرفه‌ای و حرکت به سمت عدالت در حوزه سلامت، صرف نظر از مزایای مالی، دستاورد سترگ جامعه پرستاری درپی اجرای نظام تعرفه گذاری است.

ضرورت اجرای قانون ضریب فوق العاده خاص، معافیت مالیاتی (خصوصا پرستاران بخش‌های کرونایی)، تعریف عنوان ایثارگری برای پرستارانی که در طول کرونا دچار سندرم‌های روانی و فیزیکی شده‌اند، استخدام و نظام یکپارچه متمرکز مبنی بر کرامت پرستاران و حفظ و ارتقا شان پرستاران از موارد مهمی بود که دکتر زالی به آن اشاره کرد و تحقق این مطالبات به حق را ضروری دانست.

رییس دانشگاه در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به روند کاری دشوار و تلخ نیروی ۸۹ روزه پرستاری اظهار کرد: سزاوار نیست تلاش افرادیکه در روزهای سخت کرونایی برای خدمت رسانی به مردم به ناوگان سلامت کشور پیوستند و جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند، نادیده بگیریم و روند درمان جذب و تبدیل وضعیت این نیروها را به تعویق یا به طورکلی حذف کنیم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان مبنی بر تسریع در روند جذب نیروهای ۸۹ روزه اضافه کرد: طبق فرمایشات روشن و واضح رهبر انقلاب نمی شود زمانیکه به نیروی پرستاری و تکمیل کادر بهداشت و درمان نیاز داشتیم، این افراد با جان و دل در کنار ما باشند و امروز به راحتی از کنار تلاش های این عزیزان بگذریم.

تضمین امنیت شغلی و پایدار فرزندان برومند این مرزو بوم که در کسوت پرستاری لباس خدمت برتن کرده اند، تاکید دیگر دکتر زالی در این نشست بود.

زالی ادامه داد: تردید نداریم فضای حاکم در دولت و مجموعه مجلس شورای اسلامی با عصاره تکریم و رفع مشکلات پرستاران آمیخته است.

وی در ادامه به فرمایشات عالمانه، دلسوزانه و مشفقانه رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: بن مایه این فرمایشات تحقق خواسته ها و حل مشکلات جامعه خدوم پرستاری است.

رییس دانشگاه نسبت به اجرای طرح های نوآورانه وزارت بهداشت توسط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، اعلام آمادگی کرد و در این طرح ها به مواردی همچون پرستار پیگیر که در دوران کرونا شکل گرفت و پرستاری جامعه‌نگر اشاره کرد.

زالی در خاتمه ضمن تبریک به مناسبت روز پرستار به تلاشگران حوزه خدمت رسانی به مردم از پیگیری های هیات رییسه دانشگاه مبنی بر رفع مطالبات جامعه پرستاری خبر داد و از تلاش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عنوان واحدی پویا و نوآور قدردانی کرد.

دکتر سعید کریمی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این مراسم با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره ارزش والای پرستاری نزد پروردگار، اشاره کرد و گفت: با شیوع پاندمی کرونا دشواری‌ها و سختی های حرفه پرستاری بیش از پیش خودنمایی کرد.

معاون درمان دانشگاه در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص تامین و پیگیری مطالبات حوزه پرستاری نیز گفت: تامین مطالبات به حق پرستاران در دستور کار دانشگاه است.

کریمی در ادامه به مصائب حضرت زینب (س) و نامگذاری روز ولادت ایشان با روز پرستار، این مهم را افتخار بزرگی برای جامعه پرستاری دانست.

فروغ مولا - مدیر اداراه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم با اشاره به موج های مختلف و سهمگین کرونا، تلاش شبانه روز پرستاران که تمام قدر در کنار مردم ایستادگی کردند را یادآوری و ستودنی توصیف کرد.

وی گفت: پرستاران این مرز و بوم علاوه بر درمان مبتلایان به کووید، در برنامه واکسیناسیون عمومی نیز نقش پررنگی ایفا کردند.

وی اضافه کرد: ۲۰ ماه سخت ‌ از زمان‌ شیوع پاندمی کرونا در کشور می‌گذرد، در این روزهای سخت همکارانی را از دست داده ایم، خانواده های بیشماری داغدار عزیزان خود شده اند و بسیاری از پرستاران همچنان با عوارض مزمن کرونا دست و پنجه نرم می کنند.

مولا ادامه داد: کادر پرستاری قوی‌تر و آگاه‌تر، آماده خدمت به مردم هستند.

وی در ادامه گزارشی از عملکرد مدیریت پرستاری دانشگاه ارایه داد و تامین نیروی انسانی را چالش اصلی مدیریت پرستاری در بحران کووید ۱۹ عنوان کرد.

مدیر اداره پرستاری دانشگاه، افزایش موارد متعدد ابتلای کادر پرستاری به کرونا، حذف فعالیت کادر پرستار باردار و شیرده در کرونا و تبدیل تخت‌های عادی به ویژه را از جمله مشکلات پیش روی تامین نیروی انسانی در کرونا عنوان کرد.

وی از اعزام نیروی پرستاری از بیمارستان‌های کمتر درگیر در کرونا در دانشگاه به سایر بیمارستان‌ها و نیروهای داوطلب به مراکز دانشگاهی سیستان و بلوچستان و خوزستان خبر داد.

مولا ضمن قدردانی از تلاش پرستاران در کرونا، با اشاره به آمار شهدای مدافع سلامت و مبتلایان، گفت: ۴۲۸۰ مبتلا از کادر پرستاری بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی تحت پوشش تا به امروز به کووید مبتلا و ۱۲ نفر نیز در این بحران به مقام شهادت نایل شده اند.

اجرای برنامه پیشگیری و کنترل عفونت، توانمند سازی روانی و اجتماعی کادر پرستاری، مشارکت در برنامه واکسیناسیون علیه کرونا، فعالیت های کمیته عوارض واکسیناسیون کرونا و برنامه پیشگیری از مرگ و میر اطفال یک تا ۵۹ ماهه از جمله برنامه های مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که مولا به آن اشاره کرد.

ارسال نظرات