۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۶۹۸۳۵۶
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد؛

هوش مصنوعی بهترین راه حل برای استقرار عدالت

هوش مصنوعی بهترین راه حل برای استقرار عدالت
حجت الاسلام و المسلمین عاملی گفت: عدالت هوشمند هم تأمین کننده عدالت است و هم در برابر خروج از دایره عدالت از نظام هشداری برخوردار است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه کنفرانس سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی امروز (دوشنبه29 آذرماه)  با حضور میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، حجت الاسلام و المسلمین سیدسعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام نجف لک‌زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، محمود حکمت‌نیا معاون حقوق مالیات فکری وزیر دادگستری و عطاءالله رفیعی آتانی قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در مرکز همایش های بین المللی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم گفت: مساله اصلی ما استقرار جامعه اسلامی و حکمرانی اسلامی است که هر دو بر همدیگر تاثیر می‌گذارند و مهم این است که الگوی مطلوب جامعه اسلامی را ارائه کنیم.

وی افزود: نظام‌های پیشرفته دنیا حداقل در ارائه خدمات عمومی و تامین اجتماعی موفقیت‌هایی داشته‌اند. عده‌ای از مردم اشاره می‌کنند که در این نظام‌ها به بیکاری و تامین شغل و… توجه شده است و جنبه‌های دیگر توسعه را در نظر نمی‌گیرند در حالی که توسعه یک زنجیره به هم پیوسته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد:باید به این سؤال‌ها اندیشید که آیا ما به عنوان جامعه اسلامی آیا الگوی مطلوب را تامین کرده‌ایم و اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، پاشنه آشیل آن چیست و چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با طرح این پرسش که منظور از حکمرانی فرهنگی چیست و چه تفاوتی بین حکمرانی فرهنگی و حکومت فرهنگی وجود دارد، گفت: حکمرانی فرهنگی ناظر بر یک نقش یکپارچه و نظام‌مند است. در نظام حکمرانی مجموعه‌ای از نظام سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی در حوزه فرهنگ در دولت و غیر دولت، حرکت مردمی جبهه انقلاب و سایر امکاناتی وجود دارد که مجموعه نظام حکمرانی را برای استقرار یک فرهنگ اسلامی در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد:حکمرانی فرهنگی حوزه بایسته‌های فرهنگی دارد که از ناحیه حکومت دنبال می‌شود. حکومت باید اقداماتی را انجام دهد که در سند مهندسی فرهنگی به این بایدها اشاره شده است. به تعبیر مقام معظم رهبری باید به هندسه و تمام اجزا و عناصر حوزه فرهنگ توجه شود که با رویکرد دانش یکپارچه یک زنجیره را دنبال کند که هم ابعاد فرهنگ در حوزه فرهنگ دینی تامین شود و هم بتواند هدفی را که در جهان بینی اسلامی و ارزش‌های اسلامی در رابطه با فرهنگ وجود دارد را تأمین کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی یادآور شد: بین حکمرانی فرهنگی یا داشتن حکومت فرهنگی، تفاوت‌هایی وجود دارد. حکمرانی فرهنگی به ابعاد انگیزه‌ای در مردم توجه می‌کند. این که مردم خودشان احساس مسئولیت، علاقه‌مندی و گمشده خود را در یک الگوی اسلامی زندگی و سبک زندگی اسلامی دنبال کنند یک مساله است اما اگر ما بخواهیم با یک حکمرانی عمودی اقدام کنیم امکان پذیر نیست. باید توجه داشته باشیم که مردم با خواسته خود وارد زندگی می‌شوند.

وی گفت: در اوایل انقلاب اسلامی نظام سلطنت سال‌ها جامعه را از مسیر الهی منحرف کرده بود اما به ناگهان انگیزه اجتماعی در جامعه به وجود آمد که همه برای حرکت به سمت اسلام و ارزش‌های اسلامی اوج گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه حکومت فرهنگی یک حکمرانی عمودی و سلسله مراتبی است، گفت: حکمرانی فرهنگی دقیقا روی اراده‌ها، شناخت، دانش، سواد، تخصص، علاقه، انگیزه و احساس مسئولیت اجتماعی متمرکز می‌شود و هر اقدامی که بخواهد انجام دهد به رکن اساسی جامعه توجه می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جامعه ما امروز تحت تاثیر رسانه‌های جدید و فناوری‌های نوین فرهنگی، تغییرات اساسی داشته است اما عرصه نوآوری‌های فرهنگی یکدست نیست. بعضی‌ها زندگی را جهنم می‌کنند که عاقبتی ندارد و نوآوری‌هایی نیز وجود دارد که مبنای مناسب ارزشمندی برای زندگی کردن است. لذا توسعه دامنه انتخابگری افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: برجسته شدن عرصه‌های کیفی بیانگر این است که کیفیت برتر انتخاب می‌شود. اگر ما بتوانیم اسلام و ارزش‌های الهی را در یک کیفیت بالا و برجسته که در قالب هنرهای اسلامی نشان داده شود را ارائه کنیم، انتخاب می‌شویم. در میان همه جاذبه‌های مادی و شیطانی دنیای مدرن اگر یک کیفیت برتر ارزشمند الهی که حائز این برجستگی باشد، ارایه شود با قانون و طبیعت ما هم سازگار می‌شود و مردم به آن اقبال نشان می‌دهند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی همچنین خاطرنشان کرد: پررنگ شدن استقلال افراد نکته دیگری است. وقتی مخاطب به کاربر تبدیل می‌شود طبیعتا حس استقلال‌گرایی در او به وجود می‌آید چون خودش وارد میدان عمل شده است. اگر قبلا فقط تلویزیون می‌دید و مصرف کننده بود، امروز تولید‌کننده و بازنشردهنده است و چون عمل می‌کند حسی که در دانشمندان وجود دارد در مجریان اجرایی حکومت نیز به وجود می‌آید. امروز یکی از مشکلات ما همین تجربه انباشته است که باعث می‌شود مدیران نسبت به کار خود تعصب داشته باشند و به حرف‌های جدید و تجربیات تازه توجه نکنند.

وی ادامه داد: استقلال‌گرایی فرد را به یک واحد عمل اجتماعی تبدیل می‌کند و کار کردن با این فرد با کاربری که به تعبیر مکتب فرانکفورت در دوره اولیه رسانه است و با یک رسانه توده‌ای و جامعه توده وار زیست می‌کند، متفاوت است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی تاکید کرد: امروزه فرهنگ از حالت محلی به قلمرو فرامحلی و ملی کشیده شده است. اگر در جغرافیا مرز داریم در فرهنگ مرز نداریم. پرستیژ اجتماعی امر مهمی است و این که امروز چهره‌ها و سلبریتی‌ها مطرح می‌شوند از باب این است که یک مفروض اعتبار برای افراد ایجاد می‌کند و فرد در آن حوزه احساس بودن و برتر بودن می‌کند.

فرهنگ اسلامی‌ باید در فاخرترین حد عرضه شود؛ فرهنگ سطح پایین نمی‌تواند جاذبه‌های لازم را برای زندگی فراهم کند.

وی گفت: دو قلمرو مهم برای فرهنگ را باید متمایز کنیم که به سیاست عمومی برسیم. وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم بخشی از فرهنگ در حوزه بازنمایی هنری و رسانه‌ای مطرح می‌‌شود. برای معرفی مولفه‌های فرهنگی به سراغ کتاب، داستان، شعر، ادبیات، سینما، رادیو، تلویزیون و هنرهای تجسمی و نمایشی می‌رویم که آنجا عرصه فرهنگی است. حوزه دیگری در فرهنگ هم هست که بازنمایی فرهنگی رسانه است و بسیار مهم است و اگر ما در آنجا موفق نباشیم نمی‌توانیم فرهنگ اسلامی را ایجاد کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در پایان خاطرنشان کرد: باید به عرصه عمومی فرهنگ توجه شود و به فکر سلامت و آموزش افراد باشیم به ویژه سواد دینی مردم که مسأله بسیار مهمی است. فرهنگ اگر مرتبط با عرصه عمومی نباشد نمی‌تواند در جامعه اسلامی محقق شود.

ارسال نظرات