۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۵۳۲۶۵۴
حجت الاسلام عاملی مطرح کرد؛

فضای مجازی ظرفیتی برای سرمایه اجتماعی دینی

رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: انتخاب سلیقه‌ای دین یکی از مشکلاتی است که موجب شده امروز دین در سیاست جایگاه نداشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی، رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، امروز در نخستین کنگره بین‌المللی «ظرفیت‌شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقاء آموزش‌های دینی» که در سالن همایش‌های مجتمع عالی امام خمینی(ره) جامعه‌المصطفی(ص) برگزار شد، بر ضرورت بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های فضای مجازی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: به فضای مجازی باید به صورت مورفولوژیک(Morphology) که همه اجزای یک پدیده را در نظر می‌گیرد نگاه کرد.

حجت الاسلام عاملی ابراز داشت: نگاه همه جانبه به فضای مجازی موجب می‌شود تا با ساخت فضای مجازی و ظرفیت‌های آن آشنا شویم. ما برای فهم دین در فضای مجازی به این نگاه نیازمند چنین نگاهی هستیم تا همان طور که قابلیت‌های فضای مجازی اقتضا می‌کند، از آن بهره بجوییم.

وی با بیان این که ما گاهی امر مجازی را به جای امر حقیقی به کار می‌بندیم، افزود: گاهی هم مجازی را به عنوان مقابل واقعیت و محسوس تعریف می‌کنیم و یا مجازی را به عنوان امر ذهنی در برابر عینی استفاده می‌کنیم.

رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران عنوان کرد: باید گفت اصل ذات در جهان فیزیکی بودن آن است و ما آثار این ذات را در محیط دیگری که نام آن را جهان دوم یا فضای مجازی می‌گوییم، ارائه می‌دهیم.

حجت الاسلام عاملی با تأکید بر این که جایگاه اصلی دین در ذهنیت ما است و مجاز یک امر ذهنی است، اظهار داشت: امر مجازی و امر دینی را اگر بخواهیم در جایگاه مذهبی قرار دهیم، محل تولد آنچه در ذهنیت و تفکر انسان شکل گرفته است، بروز بیرونی خواهد داشت. اعمالی مانند حج، زکات، خمس، احترام به دیگران، رعایت اخلاق و... از این دسته‌اند.

وی با بیان این که فرامحلی بودن، مشارکتی بودن و یکپارچه بودن فضای مجازی از خصیصه‌های آن است، گفت: فضای مجازی در محیط عددی(فرمول‌های ریاضی) قرار دارد و وقتی به این خصیصه دقت کنیم قابلیت‌های دین و پیام دینی در ظرف مجازی مشخص می‌شود.

عضو کمیته علمی کنفرانس تصریح کرد: فضای مجازی ظرفیت سرمایه اجتماعی دینی را ایجاد کرده و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب سلیقه‌ای دین یکی از مشکلاتی است که موجب شده امروز دین در سیاست جایگاه نداشته باشد.

عضو کمیته علمی کنفرانس در پایان این گنگره بین‌المللی گفت: جغرافیای دین در فضای مجازی‌، گسترده‌تر از جهان فیزیکی است، ما امروز ظرفیت بیشتری برای بیان مطالب خود داریم، چرا که به صورت مجازی می‌توانیم در یک لحظه با همه مردم جهان گفت‌و‌گو کنیم./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات