۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۶۹۸۴۳۲

امتحانات طلاب خواهر به صورت حضوری برگزار می‌شود

امتحانات طلاب خواهر به صورت حضوری برگزار می‌شود
معاون آموزش حوزه‌های علمیه بانوان با اشاره به برگزاری امتحانات حوزه‌ها گفت: امتحانات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و برای طلابی که مشکل تردد و اسکان دارند تدابیری اندیشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، موضوع امتحانات و برگزاری کلاس‌های حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور از جمله موضوعاتی است که در دو سال اخیر با شیوع کرونا دستخوش تغییر و تحول شده و برگزاری حضوری یا مجازی امتحانات با اعتراض این قشر مواجه بوده است.

اخیراً در سامانه فارس من خبرگزاری فارس سوژه‌ای با موضوع برگزاری امتحانات طلاب خواهر به صورت مجازی ثبت شده و این سوژه توسط بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ مورد حمایت قرار گرفته است. 

در این سوژه ثبت شده آمده است:

ما جمعی از طلاب خواهر از سراسر کشور از شما به دلیل موارد ذیل خواستار به برگزاری امتحانات مجازی پایان ترم ۱۴۰۰ هستیم.

۱. به علت مشخص نبودن وضعیت کرونا، به گفته خود مسئولان در ابتدای سال تحصیلی کلیه طلاب با فرض اینکه ترم مجازی است امتحانات هم به تبع مجازی است و دانشجویان برنامه زندگی شخصی و کاری خود را به صورت مجازی چیده‌اند و مهمان شهرهای دور و نزدیک شده‌اند.

۲. باتوجه به اینکه هنوز آمار دقیقی از ترزیق واکسن کرونای طلاب در دست نیست نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که تمامی طلبه‌ها دو دز واکسن را تزریق کرده‌اند و اینکه هیچ تضمینی برای ایمنی کامل از کرونا نیست.

۳. از طرفی حوزه‌های علمیه هیچ اقدامی در خصوص پروتکل‌های بهداشتی صورت نداده‌اند و با توجه به آغاز زمستان و افزایش سردی هوا و شیوع آنفولانزا همراه با کرونا میزان نگرانی خود طلاب و خانواده هایشان را باید در نظر گرفت. از جهتی از طلاب خوابگاهی رضایت‌نامه از والدین می‌خواهند که منوط به این است که مدرسه و خوابگاه هیچ مسئولیتی در قبال بیمه شدن طلبه ندارید، از این جهت خانواده‌ها مخالفت دارند از جمله مشکلات خوابگاهی است.

۴. با توجه به سپری شدن این ترم به صورت مجازی نمی‌توان ترمی که مجازی بوده، امتحانات پایان ترم آن حضوری شود.

از آن جایی که شرایط تحصیلی برای دانشجویان و طلاب یکسان بوده و آموزش هر دو گروه به صورت مجازی گذرانده شده است برای امتحانات پایان ترم برای هر دو گروه بایدبه یک تأمل اندیشه شود.

لذا از مدیر محترم مرکز مدیرت درخواست می‌شود که با برگزاری مجازی امتحانات پایان ترم ۱۴۰۰ موافقت فرمایید. از لطف و حمایت جنابعالی نسبت به طلاب خواهر سپاسگزاریم.

سردبیر سوژه: امتحانات اغلب دانشگاه‌ها مجازی است

ثبت‌کننده این سوژه در گفت‌وگو با فارس به تشریح دلایلش در این زمینه پرداخت و گفت: یکی از موضوعاتی که اعتراض طلاب را در پی داشته تفاوت قائل شدن بین حوزه و دانشگاه است، سؤال اینجا است که آیا کرونا در دانشگاه‌ها وجود دارد که امتحانات اغلب دانشگاه‌ها مجازی است و در حوزه وجود ندارد که ما باید حضوری امتحان دهیم.

برخی طلاب برای تردد و اسکان با مشکل مواجه هستند

وی مشکل تردد و اسکان را دیگر مشکل طلاب برای امتحانات دانست و گفت: بسیاری از طلاب با توجه به مجازی بودن امتحانات هم واحد‌های زیادی بر داشته‌اند و هم در برخی حوزه‌ها که از محل زندگی‌شان دور است مشغول تحصیل هستند، از طرفی امتحانات هم در یک روز برگزار نمی‌شود خود من یک امتحان این هفته دارم و یک امتحان هم هفته بعد، نه شرایط اسکان دارم و نه شرایط رفت و آمد. خوابگاه‌های طلاب هم شرایط خوبی ندارند و به لحاظ گرمایش و رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی استاندارد نیستند، بماند که در بسیاری از شهر‌ها امکانات خوابگاهی کم است و یا وجود ندارد.

برخی طلاب اعتقادی به واکسن کرونا ندارند و براحتی در حوزه‌های علمیه تردد می‌کنند

این طلبه حوزه علمیه خواهران عدم واکسن‌زدن برخی طلاب را یکی دیگر از دلایل درخواست برای غیرحضوری شدن امتحانات دانست و گفت: برخی از طلاب اعتقادی به واکسن ندارند و هیچ کدام از دوزها را تزریق نکرده‌اند، به راحتی هم در حوزه‌های علمیه تردد می‌کنند و باید مسئولان حوزه‌ها فکری برای اینگونه افراد کنند.

وی ادامه داد: مسئولان حوزه می‌گویند: می‌توانید مرخصی بگیرید و یا در امتحان شرکت نکنید و برای شما غیبت موجه ثبت می‌کنیم تا در تابستان دوباره امتحان بدهید، بسیاری از دروس حوزه پیش‌نیاز هستند و بدون قبولی در آنها دروس دیگر به ما ارائه نمی‌شود و شرکت‌ نکردن در امتحان بدترین اتفاق و تصمیم ممکن است.

به گزارش فارس برای دریافت پاسخ به این سؤالات و ابهامات طلاب به سراغ حجت‌الاسلام حسین‌علی تهرانی معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران کشور رفتیم و وی به شرح زیر به صورت مفصل به این درخواست طلاب خواهر و سؤالات آنها پاسخ داد.

معاون آموزش حوزه: اغلب کلاس‌ها با کاهش کرونا حضوری شده‌اند/ دنبال آموزش تلفیقی هستیم

در شرایط کنونی، به فضل الهی با توجه به کاهش فراگیری بیماری کرونا و اهتمام طلاب شریف، اساتید معزّز و کادر محترم مدارس علمیه خواهران در سراسر کشور به واکسیناسیون، مدارس علمیه از ابتدای آبان‌­ماه سال جاری بازگشایی شده و اکثر دروس خود را با رعایت دستورالعمل­‌های بهداشتی، به­ صورت حضوری برگزار کرده­‌اند و تا به امروز که نیمسال جاری رو به اتمام است، تعداد درس­‌های حضوری رو به افزایش بوده و گزارش­‌های بسیار خوب مدارس سراسر کشور حاکی از برگزاری موفّق کلاس‌ها است. البته ما در آینده، به دنبال نظام آموزشی تلفیقی هستیم؛ یعنی دروسی که نیاز به حضور در کلاس دارند به­ صورت حضوری و بخشی از دروس هم به­ صورت مجازی و از طریق سامانه مدرس ارائه خواهد شد. نسبت به ایّام امتحانات و ارزشیابی تحصیلی هم، با رعایت تمام ضوابط و دستورالعمل­‌ها، قرار است آزمون­‌ها با توجّه به نکات ذیل به­ صورت حضوری برگزار شود.

تابع ستاد کرونا هستیم و امتحانات با مجوز ستاد و رعایت پروتکل‌ها حضوری است

توجه به حفظ سلامت تمامی بانوان حوزوی و تبعیت از تصمیم­‌های ستاد مقابله با کرونا، همواره اصل حاکم بر تصمیم­‌سازی­‌ها در ایّام کرونا بوده و هست، چنان‌که مدیر محترم حوزه‌های علمیه خواهران کشور در پیام آغاز سال تحصیلی و معاونت­‌های مرتبط اعم از آموزش، امور حوزه­‌ها و منابع انسانی و پشتیبانی طی بخشنامه‌های متعدّدی بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محیط‌های اداری و آموزشی تأکید کرده، به­ صورت ویژه، اجرای واکسیناسیون بانوان عزیز حوزوی را پیگیری کرده‌اند. لذا خوشبختانه حوزه­‌های علمیه خواهران تا کنون ملزم به رعایت دستورات ستاد مقابله با کرونا بوده و خواهند بود.

همه مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها امکان آموزش حضوری را فراهم کرده‌اند

هم اکنون بنا به گزارش مسئولان کشور اسلامی، به فضل الهی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اجرای گسترده واکسیناسیون، تعداد شهرهای قرمز و نارنجی کشور به کلّی از بین رفته و اکثر شهرها در وضعیت آبی و مسائل زندگی به­ صورت طبیعی در جریان است. از این­ رو تمامی مراکز علمی و آموزشی اعمّ از مدارس علمیه خواهران و برادران، مدارس آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی زمینه­‌های تحصیل و تحقیق دانش­‌پژوهان خود را به­ صورت حضوری فراهم نموده­‌اند.

رسالت­‌های علمی و تربیتی حوزه­‌های علمیه خواهران، حفظ وزان علمی این مجموعه را می­‌طلبد و در این راستا همراهی­‌های شایسته مدیران، اساتید و غالب طلاب در خصوص حرکت به سوی نظام آموزشی تلفیقی و برگزاری امتحانات به­ صورت حضوری، سزاوار قدردانی معاونت آموزش از آنهاست.

مدیران مدارس علمیه برای امتحانات همه امکانات خوابگاهی، مهدکودک و رعایت پروتکل‌ها را فراهم می‌کنند

یقیناً مدیران محترم مدارس، ضمن عنایت به ضرورت حفظ سلامت طلاب و اساتید گرانقدر، در زمان برگزاری آزمون­‌ها، ملزم به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی بوده، تدابیر لازم را بطور کامل در خصوص زمان­‌بندی برگزاری امتحانات، مهد کودک، خوابگاه‌ها، فاصله­‌گذاری و تهیه امکانات بهداشتی مورد نیاز، اتّخاذ خواهند کرد.

از آنجا که در برگزاری آزمون به­ صورت مجازی، طلّاب شریف با آسیب­‌های فراوانی ناشی از پهنای باند، قطع و وصلی سامانه، محدودیت­‌های سخت­‌افزاری و عدم دسترسی به اساتید مواجه می­‌باشند، حوزه­‌های علمیه خواهران مصمّم هستند تا همچون دوران قبل از کرونا تمامی امتحانات را به­ صورت حضوری برگزار کنند. لیکن معاونت آموزش برای آن دسته از افرادی که به هر دلیلی امکان حضور در مدرسه را ندارند، راهکارهای ذیل را پیشنهاد کرده است:

راهکارهایی برای طلابی که امکان امتحان حضوری ندارند

امکان مهمان شدن در نزدیک­ترین مدرسه به محل سکونت
ثبت غیبت موجّه در امتحان و شرکت در امتحان مجدّد در شهریورماه ۱۴۰۱
استفاده از مرخصی یک نیمسال تحصیلی
امکان انتقال وضعیت تحصیلی به مرکز آموزش­‌های غیرحضوری و مجازی مطابق ضوابط

امید است با تداوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پیشرفت‌های پزشکی، زمینه ریشه‌کنی کامل بیماری کرونا فراهم شود؛ تا مجموعه‌های آموزشی مختلف به ویژه حوزه‌های علمیه خواهران در کمال آرامش، عافیت و نشاط و پویایی بتوانند در مسیر رشد و ارتقاء سطح آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، درخشش بیش از پیش داشته باشند.

یقیناً بانوان حوزوی ما، با جدّیت در تحصیل و پایبندی به قوانین و مقرّرات آموزشی، الگوی شایسته‌­ای برای تمامی دانش­‌پژوهان عزیز خواهند بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات