۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۶۹۸۴۴۱

نیروهای رزمی آمریکا پایگاه «حریر» در اربیل را تخلیه کردند

نیروهای رزمی آمریکا پایگاه «حریر» در اربیل را تخلیه کردند
سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق از تخلیه پایگاه «حریر» در اربیل از نیروهای رزمی آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق از تخلیه پایگاه حریر در اربیل از هرگونه نیروی رزمی وابسته به ائتلاف بین المللی خبر داد.

«تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق در گفتگویی با شبکه خبری العراقیه گفت: خروج نیروهای رزمی ائتلاف بین المللی از عراق بدون مشکل انجام شد و اکنون هیچ نیروی رزمی ائتلاف در پایگاه حریر حضور ندارد.

وی با اشاره به اینکه نیروهای رزمی ائتلاف بین‌المللی پیش از پایان سال جاری به صورت کامل خارج شدند، گفت تنها بخش اندکی از مستشاران که ماموریت ارائه مشورت در زمینه مبارزه با تروریسم را دارند، باقی مانده‌اند.

الخفاجی تاکید کرد که این مستشاران در دو پایگاه عین الاسد و حریر حضور خواهند داشت.

این در حالی است که روز گذشته «تحسین الخفاجی» سخنگوی نیروهای مسلح عراق گفت که عملیات خروج نیروهای رزمی آمریکایی از پایگاه عین الاسد استان الانبار در غرب عراق تکمیل شد.

وی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که اکنون در این پایگاه فقط نیروهای مستشار حضور دارند.

الخفاجی تأکید کرد که خروج همه نیروهای رزمی آمریکا از عراق به طور در تاریخ 31 دسامبر (10 دی) اعلام خواهد شد.

همچنین «یحیی رسول» سخنگوی رسانه‌ای فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز شنبه گفته بود که نیروهای رزمی خارجی از اغلب اماکن داخل پایگاه عین الاسد خارج شدند.

وی اظهار داشت که عین الاسد اکنون یک پایگاه کاملا عراقی است که فرماندهی آن را یک عراقی بر عهده دارد.

این درحالی است که قبلا مقامات عراقی روز پنج‌شنبه نهم ماه دسامبر جاری و رسما از پایان ماموریت رزمی نیروهای ائتلاف آمریکایی در عراق و خروج از این کشور هفت سال بعد از تشکیل ائتلاف بین‌المللی در پی حمله داعش و تصرف مساحت‌هایی از شمال و غرب عراق در سال 2014 توسط این گروه تروریستی خبر دادند.

یک مسؤول امنیتی برجسته عراق در الانبار به خبرگزاری شفق نیوز گفته بود: فعالیت دو پایگاه عین الاسد در استان الانبار و حریر در اربیل در چارچوب حمایت و آموزش نیروهای عراقی براساس خروجی‌های دور چهارم مذاکرات که پایان ماه ژوئیه بین مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برگزار شد، ادامه می‌یابد.

این مسؤول امنیتی توضیح داد: هر طرحی برای تعطیلی عین الاسد یا تخلیه آن از فعالیت‌های ائتلاف غیروارد است. زیرا این پایگاه مرکز مهم عملیات حمایت هوایی و تحلیل داده‌ها و مشورت‌دهی‌های لازم و مهم به نیروهای عراقی در جنگ علیه بقایای داعش است.

یک مسؤول دیگر به این خبرگزاری گفت: پایگاه واقع در شهرک البغدادی در 90 کیلومتری غرب رمادی پایگاه مستحکم و حفاظت شده و همچنان دربردارنده سامانه پاتریوت است. ماموریت نیروهای عراقی حمایت کامل از این پایگاه طبق توافقنامه خواهد بود. زیرا نیروهای باقی مانده مستشاری هستند نه رزمی.

یک مسؤول امنیتی در منطقه تاکید کرده بود: نیروهای ائتلاف حاضر در پایگاه از دو ماه پیش اکثر کارمندان و پیمانکاران عراقی را اخراج کردند به رغم اینکه آنها قبلا بعد از کسب موافقت فرماندهی عملیات مشترک در آنجا کار می‌کردند.

این مقام افزود: کارمندان عراقی در پایگاه جز تعداد بسیار اندکی باقی نمانده‌اند به بسیاری از آنها اجازه ورود به پایگاه را نداده‌اند. فعالیت‌ آنها به آماده سازی و اداره مناطق اطراف پایگاه خلاصه می‌شود.

یک مسؤول محلی عالی رتبه در شهرستان القائم غرب الانبار و مرزهای مشترک با سوریه گفته بود:‌ در صورت خروج عملی ائتلاف اوضاع روال مثبتی پیدا می‌کند.

او به خبرگزاری شفق نیوز توضیح داد: از مهمترین نکات مثبت خروج نیروهای ائتلاف رهایی از وحشت موشک‌ها و پهپادهای متقابل بین ائتلاف و گروه‌های مقاومت است که وحشت ساکنان این مناطق را برمی‌انگیزد. این مساله بسیاری از خانواده‌ها را به مهاجرت از مناطق‌شان وادار می‌کند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق قبلا تاکید کرده بود، قصد ندارد موعد خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق را به تعویق بیندازد.

عراق و آمریکا در ماه ژوئیه بر خروج تمام نیروهای رزمی آمریکا از عراق همزمان با پایان سال جاری میلادی توافق کردند.

این درحالی است که چند روز قبل «شرحبیل العبیدی» مدیر ناحیه البغدادی در استان الانبار عراق تصریح کرده بود که شمار نیروهای آمریکایی در داخل پایگاه «عین الاسد» در این استان، مشخص نیست. پیش از این شمار آمریکایی‌های موجود در این پایگاه، پس از عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، هزار نفر اعلام شده بود.

وی افزود: ما در واقعیت و عمل، عقب‌نشینی هیچ نیرویی را ندیده‌ایم. آخرین باری که ما نیروهای ائتلاف را در حال انتقال دیدیم مربوط به بیش از شش ماه پیش است که از مواضع خود در مرزهای مشترک عراق و سوریه عقب‌نشینی کردند تا به نیروهای حاضر در عین الاسد بپیوندند. طی این روند نیز 70 خودروی نظامی وارد این پایگاه شد.

العبیدی توضیح داد: زمانی که نیروهای ائتلاف برای حمایت از نیروهای عراقی در جنگ با داعش وارد این پایگاه شدند، تعداد آن‌ها از هزار نفر فراتر نمی رفت، اگرچه مطمئن هستیم که این تعداد اکنون در داخل پایگاه است، باید بگوییم که ما عقب نشینی هیچ یک از آن‌ها را در واقعیت ندیده‌ایم.

 

پایگاه هوایی عین‌الاسد در 160 کیلومتری غرب بغداد، در استان الانبار و به طور مشخص در شهرستان «هیت» و 8 کیلومتری روستایی به نام «خان‌البغدادی» قرار دارد. مساحت این پایگاه 10 کیلومتر یعنی چیزی برابر با مساحت منطقه الخضراء بغداد، است و بزرگ‌ترین پایگاه فعلی نیروهای آمریکایی در عراق به شمار می‌رود که نیروهای عراقی نیز در بخشی از آن حضور دارند.

پایگاه حریر در 75 کیلومتری شمال شرق شهر اربیل نیز از دیگر پایگاه‌هایی است که همچنان محل فعالیت نظامیان آمریکایی خواهد بود. این پایگاه در 115 کیلومتری مرز ایران نزدیکترین پایگاه آمریکا به ایران است.

ارسال نظرات