۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۶۹۸۴۵۳
در گفت‌وگوی رسا با ذاکر اهل بیت مطرح شد؛

از پویش همه خادم الرضائیم تا طرح چهارشنبه های امام رضایی و آداب زیارت

از پویش همه خادم الرضائیم تا طرح چهارشنبه های امام رضایی و آداب زیارت
خراسان رضوی - میرداماد اعتقاد به فلسفه خدمت و باور نوکری را زمینه گسترش پویش همه خادم الرضائیم دانست و به لزوم معرفت افزایی در باب شناخت حق امام اشاره کرد.

سید مهدی میرداماد، مداح حرم مطهر رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، پیرامون خدمت به زئران و مجاوران امام رضا و زیارت حضرت بیان داشت: به اعتقاد من اگر فلسفه خدمت و باور نوکری در وجود هر انسانی متبلور شود، به همان شکلی که زیارت محصور به مکان و زمان نیست و از روایات اینگونه استنباط شده، بُعد منزل در سفر روحانی و معنوی مانع نمی شود.

وی افزود: امام صادق(ع) به مسمع بن عبدالملک فرمودند هر شب جمعه رو پشت بام خانه ات رو به قبله سه مرتبه بگو صل الله علیک یا اباعبدالله، زائری و اسمت به عنوان زائر ثبت می شود.

وی ادامه داد: وقتی این حجاب ها وجود ندارد شما هر زمانی و در هر مکانی می توانید خدمتگزار و خادم امام رضا(ع) باشید، آن هم این حضرتی که دربارش دربار سلطانی است و محدودیتی ندارد.

میرداماد گفت: قطعا این عنوان همه خادم الرضائیم نگاه بسیار ویژه‌ای است اگر هر فردی در زندگی خود، در محل کار خود، در محله خود، در اداره خود، در مسجد محله خود، در هیات خود، احساس کند که در محضر امام رضا(ع) است و می تواند در هر زمینه ای کاری انجام دهد، او خادم الرضا است.

وی افزود: امیدوارم این باور در نسل جوان ما، تقویت شود که این نسل آینده کشور را می سازد و این اعتقاد و باور می تواند ضمانت کند این نسل درست هدایت شود و خدایی نکرده از آفت ها و بلایا محفوظ باشد.

میرداماد با اشاره به داستان صله و تفضل امام رضا(ع) به دعبل گفت: قطعا داستان دعبل یک حقیقت بسیار شیرینی است در زندگی ما که ادعا می کنیم البته بیشتر در حد ادعاست که جزء مرثیه سراها و مداحان حضرت هستیم، اما در مجموع به اعتقادم این خاندان بدهکار کسی نیستند، یک عالَم بدهکار این خانواده است.

وی افزود: من خودم نزدیک به ۲۰ سال است که در حرم امام رضا مشغول دعا و روضه خوانی هستم به عینه در زندگی خودم دیده ام که آن چیزی که شاید فراتر از استحقاق من، فراتر از لیاقت ام است حضرت به من عنایت کرده است.

میرداماد در ادامه گفت: امام رضا(ع) کسی است که یک زیارت را سه بار برمی گرداند قطعا یک شعر را ده برابر شاید به شاعر آن شعر عنایت کند، دعبل چند بیت بیشتر نخواند حضرت چه هدایایی به او داد، از عبای خود حضرت تا هدایای مادی و دنیوی، که این نشان دهنده اهمیتی کاری است که برای ائمه می کنیم چرا که حضرات می بینند و می دادند.

وی افزود: بنابراین ما باید متوجه باشیم و باور کنیم که این هدایا فقط از دست خود حضرات می رسد و نگاه مان به دست دنیوی کسی نباشد که قطعا خودشان بارها و بارها نشان دادند که به این مهم بسیار اهمیت می دهند.

این مداح اهل بیت در باب زیارت در حرم و حضور قلب با اشاره به این موضوع که برخی در این مکان به وسیله گوشی همراه یا مواردی دیگر غافل از فرصت و نعمت حضور در حرم می شوند گفت: قطعا شیطان بیکار نمی ماند در این موقعیت ها و این شرایط بیشتر وسوسه می کند، باید خود شخص به این مهم برسد که وارد چه حریمی شده است و من توصیه ام به جوان هاست که این گوشی همراه بیشتر مواقع انسان را از معنویت، کتاب خواندن، زیارت خواندن دور می کند.

وی در باب آداب زیارت گفت: وقت ورود به حرم، با ادب وارد شویم، از همه این مسائل که سبب غفلت است دور شویم و حال که توفیق زیارت از نزدیک را داریم، کاری نکنیم که آنهایی که از بعید زیارت می کنند زائر نوشته شوند اما ما که رنج سفر به خود دادیم و توفیق حضور داریم زائر حضرت محسوب نشویم!

میرداماد ادامه داد: زمان حضور در حرم مشغول دعا شویم و زیارات وارده نظیر جامعه و زیارت امین الله بخوانیم و وقت خود را با نماز و قرآن سپری کنیم ان شاءالله حضرت هم کمک می کند.

وی در پایان در باب پویش چهارشنبه های امام رضائی گفت: انشالله که هر روز ما امام رضایی باشد و چهارشنبه ها رنگ و بوی بهتری دارد این تبین شود که نشر معارف اهل بیت در همه روز نیک است در این چهارشنبه ها که به نام حضرت است بیشتر تاکید و از حواشی کمتر استفاده شود به این نکته «من زاره عارفا بحقه » که در زیارت تاکید شده توجه و در این باب معرفت افزایی کنیم./933/ت302/

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
احسنت به مداح ولایی و به مصاحبه گیرنده
0
0