۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۶۹۸۴۵۹

ماجرای یک تغییر مدیریتی در مرکز تخصصی فلسفه

ماجرای یک تغییر مدیریتی در مرکز تخصصی فلسفه
مدت زیادی است مرکز تخصصی فلسفه اسلامی در برزخ تغییر و ابقاء مدیر به سر می برد که چند روزی است برکناری و تغییر مدیر سابق قطعی شده اما اعتراضات طلاب همچنان ادامه دارد.

درست نیمه های پاییز خبری در خبرگزاری رسا در خصوص اعتراض طلاب به برکناری مدیرشان منتشر شد؛ حال پاییز تمام شده اما اتفاقاتی افتاده که ایجاب می کند دوباره به آن موضوع پرداخته شود؛ حجت الاسلام مهدی منصوری قائم مقام مرکز تخصصی فلسفه اسلامی است که خبر عزل و کناره گیری وی سبب اعتراض طلاب این مرکز شد و چندی پس از اعتراض و تجمع طلاب این مرکز در مدرسه عالی دارالشفا این مدیر ابقا و خبر ابقا نیز در خبرگزاری منعکس شد.

وضعیت مدرسه و جلسات مرتبط با این موضوع نشان می داد قضیه تمام نشده و اختلافات همچنان باقی است؛ تا اینکه چندی پیش خبر عزل حجت الاسلام منصوری به طور قطعی اعلام شد؛ گفته ها و ناگفته های زیادی در این خصوص در میان طلاب این مرکز رد و بدل می شود اما چیزی که بیش از همه اهمیت دارد و در خبر قبلی نیز به آن اشاره شد، تغییر مدیر یک مرکز علمی در میانه سال تحصیلی بود.

حجت الاسلام مهدی منصوری از اساتید مرکز تخصصی فلسفه اسلامی تحت اشراف آیت الله فیاضی، به عنوان قائم مقام این مرکز در جهت تحول علمی انتخاب شد؛ حال به عللی توسط مدیران مراکز تخصصی حوزه های علمیه برکنار شده که این امر مورد اعتراض دانش آموختگان و دانش پژوهان این مرکز واقع شده است.

وقت و زمانی که باید صرف تحصیل شده و با مطالعه و تحقیق پر شود، حال به اعتراض می گذرد؛ قضیه هر چه بوده و هر چه شده است، به برنامه ریزی تحصیلی طلاب لطمه وارد خواهد کرد؛ قطعا تغییر استاد آن هم در آستانه امتحانات احتیاج به توضیح و دلیل بسیار متقن دارد که خبرگزاری رسا آماده انعکاس نظرات اساتید حوزه علمیه در این خصوص خواهد بود.

جمع کثیری از طلاب این مرکز در پی قطعی شدن برکناری استاد منصوری، نامه انصراف خود را امضا کرده و به مدیریت حوزه تحویل دادند؛ حجت الاسلام علیپور جایگزین وی شد و روز شنبه جلسه معارفه وی با حضور طلاب برگزار می شود؛ پیامکی هم به طلاب این مرکز ارسال شده تا تذکر دهد عواقب شرکت نکردن در جلسه معارفه به عهده خودشان خواهد بود.

تحولات علمی مؤسسه، برنامه ریزی تحصیلی توسط استاد منصوری عمده دلایل اصرار طلاب این مرکز در خصوص ابقای استاد منصوری است؛ همزمان با طلاب تعداد زیادی از اساتید نیز به عزل وی اعتراض دارند و در این خصوص با آیت الله فیاضی و مسؤولان محترم مرکز مدیریت حوزه های علمیه جلساتی را برگزار کردند اما نتیجه آن چندان مشخص نیست؛ حجت الاسلام منصوری قائم مقام سابق مرکز تخصصی فلسفه اسلامی ساعاتی پیش در کانال شخصی خود از همه طلاب و اساتید خواست با مسؤولان جدید این مرکز همکاری و در کلاس ها شرکت کنند.

شهید آوینی جمله ای طلایی دارد: «اگر انسان هایی که مامور به ایجاد تحول در تاریخ هستند از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند، دیگر تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد.» این جمله در فضای حوزوی نیز قابل تطبیق است؛ اگر ساختاری مانع تحول باشد نمی توان با بروکراسی اداری تحولی شایسته را ایجاد کرد؛ ساختار بدون انعطاف مانع رشد علمی است چرا که اگر قرار باشد محدوده درسی به هر قیمتی تا مدت زمان مقرر تمام شود، کیفیت علمی فدای حفظ ساختار می شود.

اگر مسؤولان حوزه به دنبال تحول در همه زمینه ها هستند، شتیسته است در همه زمینه ها انعطاف به خرج دهند.

خبرگزاری رسا کماکان آماده شنیده نظرات افراد و بزرگان درگیر در این قضیه بوده و نظرات مدیران محترم مرکز مدیریت حوزه های علمیه را در این خصوص منعکس خواهد کرد.

شایسته است وقتی طلاب نسبت به موضوعی به این شدت اعتراض دارند و این تغییر را ضد تحول خواهی می دانند، صدای آن ها شنیده شده و مراتب و ملاحظات مربوط به آن ها نیز منعکس شود؛ یقینا اگر دلایل منطقی باشد مورد پذیرش طلاب فلسفه خوان نیز قرار خواهد گرفت.

ارسال نظرات