۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۹۸۴۹۳
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

انقلاب اسلامی در مرحله حکمرانی اسلامی است

انقلاب اسلامی در مرحله حکمرانی اسلامی است
آیت الله میرباقری گفت: امروز در کشور شاهد شکل گیری حکمرانی اسلامی، جامعه اسلامی و در آینده نزدیک باید منتظر شکل گیری تمدن اسلامی باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری پیش ازظهر امروز در شانزدهمین همایش کشوری ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی با موضوع "گام دوم انقلاب اسلامی؛ تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به تمدن نوین اسلامی گفت: امروز در کشور شاهد شکل گیری حکمرانی اسلامی، جامعه اسلامی و در آینده نزدیک باید منتظر شکل گیری تمدن اسلامی باشیم، در مرحله حکمرانی اسلامی دو چالش پیشرفت و توسعه به شدت خودش را نشان می دهد.

وی جریان توسعه و پیشرفت را امتداد انسانی و اجتماعی دانست و اظهار داشت: روح توسعه و پیشرفت معطوف به اراده های انسانی است، اگر برنامه پیشرفت نتواند نیروهای انسانی را با خود هماهنگ کند به هیچ وجه به توسعه و پیشرفت نخواهیم رسید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تمدن اسلام و تمدن غرب تصریح کرد: اگر دوگانه تمدن اسلامی با تمدن غرب را نفهیم، اساسا این گفت و گوها با هم فائده ای ندارد و باید بدانیم این دو انقلاب باهم فرق دارند و باهم در مقیاس جهانی چالش دارند. ما دنبال این هستیم انقلاب را به جهان معرفی و غرب هم در همین مسئله در تلاش است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به هویت انسان مسلمان ابراز داشت: اگر قرار بر برنامه ریزی برای پیشرفت است یکی از چالش های مهم و پیش رو هویت مدرن انسان مسلمان است، با این چالش چگونه می خواهیم روبه رو شده و تصرف کنیم.

وی با بیان اینکه در مسیر برنامه ریزی برای پیشرفت و تعالی انسان در یک چالش مستمر با تمدن رقیب قرار داریم، عنوان کرد: رقیب ما یعنی تمدن غرب نیز با ابزاری که در دست دارد به دنبال جهانی سازی تمدن خود است، بنابراین باید توجه داشته باشیم همان گونه که انقلاب اسلامی درگیر غرب بود نظام اسلامی و حکمرانی اسلامی نیز درگیر غرب است و آن ها تحمل حکمرانی اسلامی را نخواهند داشت.

آیت الله میرباقری با تاکید بر اینکه غرب برای توسعه فرهنگ خود، روی اراده انسان سرمایه گذاری ویژه ای کرده تا بتواند لایه های اعتقادی انسان را مورد تصرف قرار دهد، خاطرنشان کرد: علوم انسانی و علوم سایبر برای مهندسی کردن انسان کار دیگری است که غرب برای توسعه جریان خود انجام داده است و لذا به دنبال تغییر انسان هستند. اگر ما هم دنبال پیشرفت هستیم باید تحول را در لایه های عمیق انسانی شروع کنیم.

وی با اشاره به تشدد هویتی بیان کرد: امروز با انسانهایی مواجه هستیم که دارای تشدد هویتی هستند و برای رساندن انسانها به سمت پیشرفت با مانع مهم و ذائقه جدی روبرو هستیم و افراد هم حاضر نیستند برای رسیدن به پیشرفت در انقلاب دست از هویت و تعلقات دنیایی و مادی خود بردارند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار داشت: ما با انسان انقلابی مواجه هستیم که این انسان گرفتار هویت غربی شده و حاضر نیست از این تعلق به سادگی عبور کند و این مانع بزرگ و چالش جدی در بحث پیشرفت است، ولی با همه این چالش ها هویت دینی، هویت غالب خواهد بود و می توانیم به شکل گیری دولت و حکمرانی اسلامی هم امیداور باشیم و این هم شکل خواهد گرفت.

آیت الله میرباقری با اشاره به تبیین و تبدیل ایمان به سبک زندگی خاطرنشان کرد: امروز با همه این تهدیدها که مهمترین آن توسعه هویت غرب مدرن است، ما هم فرصت خوبی داریم در این تغییر جغرافیا، برای ساخت جامعه جهانی تلاش کنیم، برای رسیدن به پیشرفت اسلامی باید کارهایی انجام دهیم که از جمله تبیین و تبدیل ایمان به محصولات سبک زندگی و لایه های مختلف مردم شود و نمی توان انگیزه مادی را در ساختار هویتی قرار داد و باید هویت ایمانی تبدیل به پیشرفت شود.

ارسال نظرات