۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۹۸۵۴۶
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد مطرح کرد؛

فقدان نظام مالی صحیح علمی/ تبدیل موهبت نفت به مصیبت نفت

فقدان نظام مالی صحیح علمی/ تبدیل موهبت نفت به مصیبت نفت
امام جمعه موقت تهران ناکارآمدی جمهوری اسلامی در حوزه اقتصاد را ناشی از دو اصل فقدان نظام مالی صحیح علمی و نظام بانکی ناکارآمد خواند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد، خطیب جمعه امروز تهران با اشاره به حوزه نظام دفاعی جمهوری اسلامی گفت: در این عصر تاریک که سیاست‌های آمریکا و مزدوران منطقه‌ای او و صهیونیستی به گسترش ناامنی و هرج و مرج در منطقه و جهان اسلام دامن می زنند، نظام اسلامی توانسته است سطح امنیت را در منطقه به صورت معناداری ارتقا دهد؛ سردار سلیمانی نه فقط برای برای ملت اسلام بلکه برای منطقه و حتی برای دنیا و خود اروپا نیز به علت مبارزه با تروریسم خلق امنیت کرد.

وی پس از بیان پیشرفت‌های جمهوری اسلامی، به عقب ماندگی در اقتصاد پرداخت و اظهار داشت: در طول سه دهه گذشته در حوزه اصلاح نظام تأمین مالی قدم معنا دار و قابل قبولی برداشته نشده است؛ شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تحقق رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، ضریب جینی، و... هرگز در شرایط مناسبی که شایسته ملت ایران است قرار نداریم.

امام جمعه موقت تهران ناکارآمدی جمهوری اسلامی در حوزه اقتصاد را ناشی از دو اصل فقدان نظام مالی صحیح علمی و نظام بانکی ناکارآمد خواند و ادامه داد: برنامه ریزی نادرست منابع و هزینه های اداری کشور، تجارت خارجی و تراز تجاری و درآمدهای نفتی در طول یک قرن گذشته ما را در این شرایط نامناسب قرار داده است؛ عدم توجه به رهنمودهای رهبری که حدود سه دهه قبل فرمودند رابطه نفت و هزینه کشور را قطع کنید، موهبت نفت را به مصیبت نفت تبدیل کرده است.

وی افزود: اگر منابع حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌گردید و در مسیر تعریف شده هدایت می‌شد، امروز بدون تردید از یک اقتصاد بزرگ با نرخ تورم منفی و درآمد سرانه بالا و موقعیتی بسیار مناسب در قاره آسیا برخوردار بودیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با انتقاد از نظام بانکی خاطرنشان کرد: امروز مدیریت درآمدهای نفتی در بودجه سالانه کشور تعریف می شود، سیاست‌های مالی بر نظام بانکی کشور سلطه یافته است و سیاست‌های بانک مرکزی در راستای سیاست‌های مالی تعریف می شود لذا هر روز شاهد کاهش ارزش پول ملی می‌باشیم.

وی در ادامه به مشکلات ناشی از تورم پرداخت و یادآور شد امروز همه کشورها از این بلیه دوری می‌کنند و ما نیز باید از تورم دور بمانیم.

امام جمعه موقت تهران یکی از راه‌های اصلاح تورم را اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور دانست و عنوان کرد: در بودجه ارائه شده برای سال جدید قدم‌های مثبتی برداشته شده است؛ این تحولات می‌توانند گامی در مسیر رشد اقتصادی کشور باشد.

وی در ادامه به تحولات موجود در سند پرداخت و تصریح کرد: اگر اراده و عزم رئیس‌جمهور محترم نبود این کار شکل نمی‌گرفت؛ موانع در پیش رو فراوان است و البته برخی مسائل در این لایحه می‌تواند آثار تورمی را با خود به همراه داشته باشند اما آثاری که زمینه ساز رشد اقتصاد می‌شود نیز در این میان وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به ۹ دی ماه خاطرنشان کرد: در شرایطی که دشمن گمان می‌کرد نقشه ها و دسیسه هایش به نتیجه می‌رسد، آگاهی، بصیرت، عزم و اراده مردم ایران در روز ۹ دی تمام توطئه ها را فرو ریخت.

وی ادامه داد: به دلیل نامناسب بودن شاخص‌های کلان اقتصادی، جامعه تجربه سختی را پیش رو دارد اما ظرفیتی که نظام اسلامی در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده است و اراده‌ای که امروز در دستگاه‌های کشور وجود دارد، همچنین سیاست‌های الهام‌بخش رهبر انقلاب باید با مطالبه شما مردم عزیز همراه شود تا جامعه از تنگناها گذر کند و از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده شود.

همچنین گفتنی است که امروز، رئیس جمهور محترم نیز در نماز جمعه شرکت کرد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۳
بعد از ۴۰ سال و تکامل نسبی انقلاب و آغاز گام دوم انقلاب وارد مرحله ی جدید و جدی تمدن سازی اسلامی شدیم که ان شاءالله منجر به ظهور آقا امام زمان(عج) شده و تمدن نوین اسلامی به معنای واقعی کلمه رخ خواهد داد و بشریت به اوج لذات مادی و معنوی ؛ دنیوی و اخروی خواهد رسید
0
0