۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۹۸۶۷۵

دادگاه فدرال عراق درخواست لغو نتایج انتخابات رد کرد

دادگاه فدرال عراق درخواست لغو نتایج انتخابات رد کرد
دادگاه فدرال عراق امروز ضمن رد درخواست لغو نتایج انتخابات، تایید کرد که کمیساریای عالی انتخابات با اعلام جزئی نتایج انتخابات، قانون را نقض کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، دادگاه فدرال عراق، امروز (دوشنبه، ۲۷ دسامبر)، سرانجام پس از آن‌که سه نوبت، برگزاری نشست رسیدگی به مطالبه ابطال انتخابات پارلمانی اخیر را به تاخیر انداخت، این نشست را برگزار کرد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، نوشت: دادگاه فدرال عراق در نشست امروز، ضمن رد درخواست لغو و ابطال نتایج انتخابات تاکید کرد که شورای عالی قضایی کشور، صلاحیت انحصاری حل مشکلات مربوط به روند انتخابات را دارد و  هر حزب سیاسی حق دارد ظرف  سه روز پس از اعلام رسمی نتایج، به تصمیم این شورا اعتراض کند.

 بنا بر این گزارش، در حکم دادگاه فدرال عراق آمده است: طبق قانون انتخابات، اگر نتایج اعلام شده تا پنج درصد با فرایند انتخاباتی تفاوت داشته باشد، شمارش آرا به صورت دستی در دستور کار قرار می‌گیرد.

این دادگاه در خصوص درخواست شاکیان مبنی بر بررسی مراحل فنی شرکت بررسی کننده نتایج انتخابات اعلام کرد که این امر خارج از صلاحیت دادگاه است.

همچنین اعلام شد که اقدام کمیساریای عالی انتخابات در اعلام جزئی نتایج انتخابات، نقض و تخلف قانونی محسوب می‌شود و شمارش آرا در انتخابات آینده باید به صورت دستی انجام شود، نه الکترونیکی. پارلمان آینده نیز می‌بایست قانون انتخابات کنونی را اصلاح کند.

بنا بر این گزارش، دادگاه فدرال عراق تصمیم‌گیری درباره شکایت «آلا طالبانی» را به روز شانزدهم ماه آینده (ژانویه) موکول کرد.

در مقابل «احمد مکیه»، وکیل مدافع هیأت هماهنگی گروه‌های شیعی موسوم به «چارچوب هماهنگی» که در نشست امروز دادگاه فدرال حاضر بود در گفت‌وگو با پایگاه خبری «الایام» گفت: ما هرچه ادله و سند داشتیم ارائه کردیم و تاکید می‌کنیم که به حکم دادگاه پایبند هستیم.

«طارق حرب» قانون‌دان عراقی پس از این حکم دادگاه فدرال، اعلام کرد: رد شکایت علیه نتایج انتخابات پارلمانی عراق به منزله تایید و تصویب نتایج اعلامی این انتخابات است.

«قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق دیروز خبر داده بود که اخبار درز کرده حاکی از آن است که نتایج انتخابات، دوشنبه هفته جاری، تأیید خواهد شد.

شبکه خبری العهد به نقل از الخزعلی گزارش داد: «سفیر آمریکا [در عراق]، ۲۵ دسامبر (چهارم دی ماه) را به عنوان روز تأیید نتایج انتخابات تعیین کرده بود».

وی با بیان اینکه دادگاه فدرال، زیر فشارهای خارجی قرار دارد، تصریح کرد: «اگر بررسی شکایت‌ها، در توان دادگاه [فدرال] نبود، باید از جلسه نخست این مسأله را اعلام می‌کرد».

این مسئول عراقی افزود که گزارش شرکت آلمانی، دروغ کمیساریای انتخابات و نماینده سازمان ملل را بر ملا می‌کند و دستگاه «1000-C» عامل تقلب در انتخابات است.این دستگاه، هدیه‌ای از سوی جنین پلاسخارت نماینده سازمان ملل در عراق بوده است، هیچ نهاد حکومتی، با بررسی دستگاه مذکور، موافقت نکرد.

وی با اشاره به اینکه نتایج انتخابات، باطل است، تصریح کرد، کارشناسان و دانشگاهیان عراقی باید این دستگاه را بررسی کنند.

انتخابات پارلمانی عراق در ۱۸ مهر ماه برگزار شد و پس از اعلام نتایج بسیاری از گروه‌های سیاسی معتقد به تقلب گسترده بودند تا جایی که در ورودی‌های منطقه سبز تحصن و درگیری رخ داد. کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» شامل احزاب و گروه‌های شیعه شامل ائتلاف الفتح، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است که بیشترین انتقاد و اعتراض را به این نتایج داشت.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسأله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق پس از اعلام نتیجه انتخابات بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد»

کمیساریای انتخابات عراق پس از اعلام نتیجه اولیه در پاسخ به حدود ۱۴۰۰ درخواست تجدیدنظر از سوی نامزدها و جناح‌های سیاسی، بازشماری آرای ۲۰۰۰ حوزه انتخاباتی را آغاز و چندی پیش اعلام کرد که شمارش دستی آراء تمامی حوزه‌ها پایان یافته و تطابق کامل با نتایج الکترونیکی آراء دارد یا به عبارتی هیچ تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است. 

علاوه بر شکایت کمیته هماهنگی احزاب شیعی عراق موسوم به چارچوب هماهنگی، ائتلاف «الوطنیه» به ریاست «ایاد علاوی» نیز اخیرا با ارائه شواهدی اعلام کردند که در روند انتخاباتی این کشور تقلب شده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات