۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۶۹۸۶۹۵

تلاش برای احیای جسد مرده برجام

تلاش برای احیای جسد مرده برجام
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در تداوم بکارگیری تاکتیک های مختلف آمریکا برای فشار بر ایران در میز مذاکره و هراس از پیشرفت های هسته ای ایران ادعا کرد که کشورش حاضر به پذیرش توافقی بدتر از برجام نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، رابرت مالی روز دوشنبه به وقت محلی در گفتگو با پایگاه خبری نیویورکر  در تداوم تاکتیک تهدید به بی اثر شدن برجام ادعا کرد ما حاضر به پذیرش توافقی بدتر از برجام نیستیم  زیرا ایران برنامه هسته ای خود را توسعه داده است. در مدت کوتاهی، تلاش برای احیای برجام مانند تلاش برای احیای جسد مرده خواهد بود. در این صورت، آمریکا و متحدانش ممکن است به یک برنامه هسته‌ای خارج از کنترل ایران رسیدگی کنند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در تدام سیاست های ایران هراسی و فرافکنی‌های آمریکا درخصوص پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در چارچوب برجام و  در پی نقض این توافق بین المللی از سوی واشنگتن مدعی شد دیپلماسی با ایران در ماه نوامبر فوریت زیادی گرفت. شاهد گسترش برنامه هسته‌ ای ایران بوده‌ایم و شاهد بوده‌ایم که تهران در فعالیت‌های منطقه‌ای خود متخاصم تر و خشن تر شده است. آنها اشتباه محاسباتی می‌کنند و با آتش بازی می‌کنند.

دور هشتم مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ از امروز دوشنبه ششم دی (۲۷ دسامبر) در وین اتریش از سر گرفته شده است و مذاکره کنندگان غربی در حالی در یک بازی مقصر سازی مدعی به پایان رسیدن زمان کوتاه برای بازگشت به برجام هستند که به اعتراف سیاستمداران آمریکایی، خودشان عاملان اصلی وضعیت کنونی و بدترین تصمیم در یک دهه اخیر در سیاست خارجی واشنگتن بوده اند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک در دور هشتم مذاکرات رفع تحریم که از امروز (دوشنبه) آغاز شده است، با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که به صورت مشترک ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارند دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، این دومین دیدار باقری در جریان مذاکرات جاری و ساعاتی پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام است. مذاکره کننده ارشد ایران پیشتر با روسای هیات‌های روسیه و چین هم دیدار کرد.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه پس از این دیدار در توئیتی نوشت که طرف‌ها در این ملاقات یادداشت‌ها و مواضع خود را در آستانه کمیسیون مشترک هماهنگ کردند.

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: امروز سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره کنندگان داریم که آنها را اسناد یک دسامبر و ۱۵ دسامبر می خوانیم. هم در موضوع هسته ای و هم تحریم ها یعنی دیگر سند ۲۰ ژوئن را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم. از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود از جمله موضوعات در دستورکار در مذاکرات جاری ما بحث تصمین و راستی آزمایی است.

وی گفت: باید در ذیل این واژه‌ها و موضوعات به نقطه ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در برجام پیش بینی شده بتوانیم استفاده کنیم.

ارسال نظرات