۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۶۹۸۹۴۰
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد؛

لقمه حرام و شبهات فکری؛ عوامل شکل گیری فتنه ۸۸

لقمه حرام و شبهات فکری؛ عوامل شکل گیری فتنه ۸۸
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: افسران جهاد بدانند امروز مبتلا به جنگ شناختی هستیم و در جنگ شناختی شبهات قوی ترین انسان ها را زمین می زند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در جمع استادان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با اشاره به نقش بصیرت و بی بصیرتی در تاریخ اسلام و انقلاب گفت: واژه بصیرت یک مفهوم دینی و قرآنی است، امیرالمومنین (ع) می فرماید نابینایی و ندیدن با چشم سر آسان تر و قابل تحمل تر از این است که کسی بصیرت نداشته باشد.

وی با اشاره به روایات امیرالمومنین (ع) در موضوع بصیرت عنوان کرد: کسی که بصیرت ندارد، نظر و اندیشه اش هم فاسد است و اندیشه درست زاییده بصیرت است.

استاد حوزه و دانشگاه در تعریف انسان بصیر اظهار داشت: انسان با بصیرت کسی است که گوش شنوا داشته باشد، سپس بیندیشد و بنگرد و از تجارت دنیا بهره ببرد آنگاه در راه روشن حرکت کند؛ همانگونه که بصیرت علم ساز است خودش نیز نیاز به شناخت دارد.

وی بی بصیرتی را عامل ایستادگی برخی از اصحاب پیامبر رو به روی امیرالمومنین (ع) دانست و ابراز کرد: تاریخ نشان می دهد که امثال زبیر در زمان خلفای گذشته اموال بادآورده بسیاری را به دست آورد و به واسطه ارتزاق از مال حرام قدرت خوب شنیدن و اندیشیدن را از دست داد و لذا با بی بصیرتی در مقابل امام علی (ع) ایستاد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تحجر خوارج را عامل بی بصیرتی آنان برشمرد و تصریح کرد: عمده مشکل خوارح تحجر بود و انسان متحجر حاضر به اندیشیدن نیست و بر روی رفتار غلط خود پافشاری می کند.

وی شبهات را هم عامل بی بصیرتی گروهی دیگر در عصر امام علی دانست و خاطرنشان کرد: تفسیر به رای، تحریف و شبهات از طرف معاویه عاملی در عصر امام علی (ع) شده بود تا گروهی از بصیرت و اندیشیدن و تشخیص راه درست دور بمانند.

استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه چرا انقلابیون دیروز در مقابل انقلاب ایستادند، اظهار کرد: انقلابیون دیروز را به چند دسته تقسیم و تحلیل می کنم، گروهی مال حرام وارد زندگیشان شده است، در دوره آقای هاشمی خصوصی سازی تبدیل به شخصی سازی شد و به نورچشمی ها امتیازاتی به ثمن بخس می دادند و به این وسیله عده ای آلوده به مال حرام شدند.

وی افزود: دسته دیگری که گرفتار فتنه شدند، شبهات فکری داشتند، علت تقابل میرحسین موسوی در مقابل نظام شبهات فکری بود؛ تاکید اسلام بر تفکر و جهاد تبیین در سخنان رهبری به همین دلیل است که شبهات فکری از بین برود.

استاد حوزه و دانشگاه تهی بودن از مایه های دینی را عامل انحراف دانست و گفت: متاسفانه همه اسلام شناس شده و به راحتی تفسیر به رای و انتقاد می کنند؛ از حوادث فتنه 88 تاکنون باید درس بگیریم.

وی با بیان اینکه افسران جهاد بدانند امروز مبتلا به جنگ شناختی هستیم، ابراز کرد: در جنگ شناختی شبهات قوی ترین انسان ها را زمین می زند، طرح ولایت در راستای ریشه دار کردن مباحث اعتقادی و شبهه زدایی بود.

ارسال نظرات