۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۶۹۹۰۱۴

اندوخته آموزشی حوزه در فضای مجازی به سامانه تقریرات، متصل خواهد شد

اندوخته آموزشی حوزه در فضای مجازی به سامانه تقریرات، متصل خواهد شد
حجت الاسلام حامدی با اشاره به ذخیره دروس مجازی گفت:سامانه آموزش مجازی به سامانه تقریرات متصل خواهد شد تا حجم بزرگی از نگارش تقریر در مجموعه آموزشی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد رضا حامدی معاون سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم، در مراسم رونمایی از نشریات مدرسه فقهی شمس الشموس، این مدرسه علمیه را از مراکز موفق علمی پژوهشی حوزه علمیه دانست و ضمن تشکر از تلاش مسئولان مدرسه برای برگزاری دوره‌های روش تحقیق برای استادان و تشویق آنان برای نگارش پایان‌نامه تقدیر کرد.

وی در ادامه طرح هدایت علمی تربیتی طلاب در حوزه آموزش و پژوهش و تبلیغ را طرحی کلی دانست که در هر مرکزی با امکانات، ظرفیت‌ها و سلیقه‌های خاص خود اجرا می‌شود و پیشنهاد داد: مراکز موفق، طی جلساتی تجربه خود را در اختیار دیگر مراکز آموزشی و علمی قرار دهند تا هم‌افزایی صورت بگیرد.

معاون مراکز تخصصی حوزه از اجباری شدن ارائه پایان‌نامه در مراکز تخصصی خبر داد و گفت: این برنامه شامل فارغ التحصیلان سابق هم می‌شود؛ حتی اگر واحد ناقصی هم داشته باشند کمک خواهیم کرد که تحصیل خود را تکمیل کنند و پایان‌نامه بنویسند.

وی همچنین در باره آموزش در فضای مجازی گفت: همه دروسی که در این مدت در فضای مجازی ارائه شده را ذخیره کردیم و همه در یک نرم‌افزار ایجاد شده و در آینده سامانه آموزش مجازی ما به سامانه تقریرات متصل خواهد شد تا حجم بزرگی از نگارش تقریر در مجموعه آموزشی ایجاد شود.

حجت الاسلام حامدی درباره سیاست حضوری بودن دروس حوزوی نیز تاکید کردو تصریح کرد: اگر طلبه‌ای پس از تحصیلات مقدماتی به اشتغالات حوزوی پرداخت، می‌تواند از سامانه آموزش مجازی (ال ام اس) که بعضا از دروس حوزوی دقیق‌تر و کاربردی‌تر است استفاده کند.

وی افزود: بنا داریم برای دروسی که کلاس تشکیل نمی‌شود از فضای مجازی استفاده کنیم، مدارس هم می‌توانند طرحی برای ادامه تحصیل طلابی که شاغل شده‌اند، ارائه کنند تا از فضای مجازی بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام حامدی، با اعلام آمادگی مرکز مدیریت برای دریافت پیشنهادها و اصلاح آیین‌نامه‌ها و طرح‌های آموزشی و پژوهشی، از تشویق اساتید برای نگارش پایان‌نامه تقدیر کرد و این اقدام را خدمتی به خود اساتید مدارس و باعث ارتقای خروجی علمی حوزه دانست.

در ادامه حجت الاسلام سید موسی هاشمی تنکابنی، مدیر پژوهش سطوح عالی و خارج حوزه‌های علمیه با اشاره به هدف تربیت طلبه عالم معلم بصیر انقلابی در حوزه، ارائه یک الگوی آموزشی پژوهشی و تهذیبی از سوی این مرکز موفق آموزشی را خواستار شد و  گفت: تلاش کنید یک بانک اطلاعات از موضوعات علمی در حیطه آموزشی پژوهشی و تهذیبی برای طلاب سطوح عالی و نیز یک طبقه‌بندی از اساتید به ویژه اساتید پژوهشی تهیه کنید.

وی به بحث فقه نظام و فقه معاصر پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر پایان‌نامه‌هایی در زمینه فقه اقتصاد، تربیت، بانکداری، پول، بورس، فضای مجازی و هنر دارید دسته بندی کنید تا در درختواره فقه مضاف که در سامانه تقریرات درس خارج هست ارائه شود تا در آینده به یک گنجینه ارزشمند تبدیل شود و در اختیار نظام قرار گیرد.

حجت الاسلام هاشمی در پایان، گروه‌های علمی مدرسه شمس الشموس با حضور اساتید مشاور را ارزشمند خواند و خواست که این گروه‌ها در قالب کانون‌های علمی سامان‌دهی شود تا از سوی مرکز مدیریت حوزه مورد حمایت قرار گیرد.

گفتنی است در ابتدای این مراسم حجت الاسلام علی صادقیان مدیر مدرسه فقهی شمس الشموس با ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی این مجموعه ابراز کرد: در ۴ سالی که از راه اندازی این مدرسه می‌گذرد، در سه پایه 9 و 10 و درس خارج، طلبه حضوری داشتیم و  از ابتدای شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و تهذیبی این مدرسه به صورت جدی در فضای مجازی  و برخط برقرار بوده و در کنار دروس اصلی و راهنما سه درس رجال، انقلاب اسلامی و حدیث خوانی نیز اجرا شده است.

وی با اشاره به ارائه دروس به صورت مجازی افزود: فضای مجازی در دوران کرونا فرصتی بود تا طلاب از تحصیل و پژوهش دور نمانند و مجددا به فضای علمی برگردند.

وی با اشاره به فصلنامه های این موسسه اظهار داشت: خروجی مقالات اساتید مدرسه در دو پیش‌شماره «فصلنامه شمس الشموس» و خروجی مقالات طلاب در ده پیش‌شماره فصلنامه رواق فقاهت به چاپ رسیده است و درصدد هستیم مجوز انتشار رسمی این دو مجله را از وزارت ارشاد و حوزه علمیه دریافت کنیم.

مدیر مدرسه شمس الشموس گفت: مباحث بصیرتی و تهذیبی در جهت رشد علمی و اخلاقی طلاب به صورت مستمر در این مجموعه پیگیری می‌شود.

در پایان این مراسم از نشریات علمی پژوهشی این مجموعه که در سال جدید منتشر شده، رونمایی شد. همچنین آثار و کتاب‌های اساتید این مدرسه در نمایشگاهی به رؤیت حضار و مهمانان رسید که کتاب شرحی نوین بر کفایة الاصول در سه جلد به قلم استاد سید مصطفی احمدی سیستانی از جمله این آثار بود.

گفتنی است به مناسبت هفته پژوهش نیز به برگزیدگان پژوهشی این مدرسه جوائزی تعلق گرفت و برنامه «مشکات قلم» برای ارتقای نگارش پژوهشی طلاب و تدوین گام به گام مقاله و پایان‌نامه و نیز «مشکات اندیشه» برای ارائه نقد و نظر علمی طلاب با حضور اساتید راهنما و هدایتی برگزار شد؛ پیگیری تصویب موضوع پایان‌نامه اساتید و طلاب مدرسه و برگزاری کارگاه طرح‌نامه نویسی از دیگر برنامه‌های این مرکز علمی بوده است.  

ارسال نظرات