۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۶۹۹۰۱۵

در کنگره بین المللی علامه مصباح یزدی چه گذشت؟

در کنگره بین المللی علامه مصباح یزدی چه گذشت؟
کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی همزمان با نخستین سالگرد رحلت آن عالم ربانی در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما با حضور رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مقارن شدن دهه بصیرت با سالگرد رحلت علامه مصباح و سالروز شهادت فرمانده مقاومت حاج قاسم سلیمانی همه نگاه ها و کنگره و بزرگداشت ها را به سمت واژه جهاد تبیین سوق داده است؛ خروش مردم در دی ماه 88، مجاهدت های حاج قاسم و تلاش های علمی علامه مصباح در امتداد هم برای روشنگری، جهاد تبیین و دفاع از نظام مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه بود.

کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی همزمان با نخستین سالگرد رحلت آن عالم ربانی در محل مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما نیز با همین نگاه برگزار شد، در این مراسم آیت الله رئیسی رییس جمهور، آیت الله رجبی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و پروفسور لگنهاوزن سخنرانی کردند.

تکلیف مداری در اجرای قوانین بدون هراس از دیگران

آیت الله رئیسی گفت: علامه مصباح التزام و تکلیف‌مداری در مسیر اجرای قوانین اسلام را بدون هراس از دیگران و به بهترین شکل تبیین کرد.

وی با اشاره به اندیشه های علمی آیت الله مصباح به عنوان مرزبان دینی اظهار داشت: آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه نظر و اندیشه از مرزهای دین مرزبانی کرد، شهید حاج قاسم سلیمانی نیز به مثابه مرد با صلابت عرصه میدان پایبندی عملی خود را به این نظریات و اندیشه‌ها به نمایش گذاشت و با مرزبانی میدانی از دین به نماد بصیرت و وفاداری به ولایت و رهبری تبدیل شد.

رییس جمهور با اشاره به طرح ولایت دوره‌های طرح ولایت را از ارزشمندترین و اثرگذارترین یادگارهای آیت الله مصباح یزدی توصیف کرد و افزود: «طرح ولایت» در زمره دستاوردهایی است که باید به خوبی پاس داشته شود و ادامه یابد.

علامه مصباح دفاع از ولایت را وظیفه الهی خود می‌دانست

در ادامه آیت الله رجبی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید بر ولایت پذیری و اطاعت از ولی فقیه آیت الله مصباح اظهار کرد: روح همه فعالیت‌های علامه در یک جمله معنا می‌شود که این جمله بر روی قبر مطهر آیت الله مصباح نوشته شده است و آن «اطاعت از امر ولی است»؛ بنده که سال‌ها در محضر ایشان حضور داشتم، جز عمل به وظیفه و کسب رضایت الهی، چیزی مشاهده نکردم. همواره دغدغه داشتند در همه شئون اعم از فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و … مطیع فرمان الهی باشند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آیت الله مصباح با همه وجود از ولایت دفاع می‌کرد، خاطرنشان کرد: علامه مصباح دفاع از ولایت را وظیفه الهی خود می‌دانست؛ اصل ولایت فقیه را با همه وجود قبول داشت و اطاعت از ایشان را لازم‌الاجرا می‌دانست و نظریه ولایت‌فقیه را یک اصل مسلم اسلام و در تداوم مسیر امام معصوم و شعبه‌ای از آن می‌دانست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آینده‌نگری را یکی دیگر از ویژگی‌های آیت الله مصباح برشمرد و تصریح کرد ایشان پیش از انقلاب به این فکر بود که اگر نیاز به انقلاب محقق شد، در آینده چه نیازهایی به وجود می‌آید که حوزه علمیه باید مکمل آن باشد، ازاین‌رو همواره به تولید و تربیت نیرو اقدام کرد.

مهمترین رسالت، رفع سوءتفاهم‌ها است

در این مراسم همچنین پروفسور لگنهاوزن استاد فلسفه و اخلاق برای مهمانان برون مرزی به زبان انگلیسی با اشاره به اینکه علامه مصباح همواره ارتباط برقرار کردن با مسئولان را بسیار مهم می‌دانست و به آن تأکید می‌کرد، اظهارداشت: ایشان همواره تأکید داشت که باید با مسئولان همکاری و ارتباط نزدیک داشت. بر همین اساس هر زمان که بنده می‌خواستم به آمریکا سفر کنم می‌گفتند نباید به دنبال مسلمان کردن مسیحیان بود بلکه مهمترین رسالت، رفع سوءتفاهم‌ها است. در این صورت است که آنان به راحتی می‌توانند مسلمانان را درک کرده و با جامعه ایمانی همراه شوند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ سال است که من مرحوم آیت الله مصباح یزدی را می‌شناسم و به این آشنایی افتخار می‌کنم، عنوان کرد: بارها بنده در محضر ایشان نشسته ام و امور فراوانی از ایشان فرا گرفته ام. در این ۱۵ سال اخیر هر هفته با آن مرحوم جلسه داشتم و در این جلسات مشاهده کردم که آن مرحوم با وجود کسالتی که داشت اما بانشاط در این جلسات حاضر می‌شد. مرحوم آیت الله مصباح علاقه شدیدی به فلسفه داشت و من در محضر ایشان احساس شاگرد بودن داشتم اما آن مرحوم به قدری متواضع بود که من را هم مباحثه علمی خود می‌دید.

حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین معاون دبیرکل حزب الله لبنان نیز به زبان عربی برای مهمانان حاضر در جلسه و مخاطبان برون مرزی به ایراد سخنرانی پرداخت.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام علی مصباح یزدی عضو هیئت امنای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: برای برپایی این کنگره بین المللی نهادها و افراد بسیاری بدون چشم داشت تلاش کردند و زحمت کشیدند.

وی افزود: مراکز و افرادی که در برگزاری این کنگره همکاری داشتند شامل دفتر مقام معظم رهبری، شورای عالی حوزه‌های علمیه، مرکز مدیریت حوزه علمیه، جامعه مدرسین، دبیرخانه مجمع خبرگان رهبری، جامعه المصطفی، وزارت کشور، نیروی انتظامی استان تهران … می‌شوند که از همه آنها تشکر می‌کنیم.

ارسال نظرات