۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۶۹۹۱۰۱
آیت الله خاتمی در گفت‌وگو با رسا عنوان کرد؛

جهاد تبیین، علت اهانت‌ها به آیت الله مصباح/ حوزه از آثار علامه استفاده کند

جهاد تبیین، علت اهانت‌ها به آیت الله مصباح/ حوزه از آثار علامه استفاده کند
عضو فقهای شورای نگهبان فعالیت‌های آیت الله مصباح را مصداق جهاد تبیین و علت هجمه‌ها را همین امر دانست و گفت: مخالفان تا توانستند به ایشان اهانت کردند.

آیت لله سید احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به مناسبت سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی، ضمن اشاره به شخصیت ایشان گفت: شخصیت ایشان از ابعاد مختلفی باید مورد بررسی قرار گیرد و جا دارد که مؤسسه امام خمینی در سالگرد و سالگردهای ایشان، به ابعاد مختلف زندگی وی بپردازند.

وی افزود: اولاً ایشان فقیه و از شاگردان خاص آیت الله العظمی بهجت در درس فقه‌شان بودند و از جهت علمی حوزه، جزء برجستگان در بسیاری از علوم بودند ولی برجستگی‌های خاص ایشان در فلسفه و تفسیر بود که به نظر می‌رسد علامه در اعتقادات و اسلام‌شناسی نیز چهره برجسته‌ای بودند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخن رهبری که ایشان را طباطبایی و مطهری زمان معرفی کردند، اظهار داشت: آیت الله مصباح مصداق العالم بزمانه بود و می‌دانست زمانه برای معرفی دین چه می‌خواهد و چگونه باید آن را تبیین کرد.

وی در ادامه به بیان دو نکته مهم ولی مغفول از زندگی علامه مصباح پرداخت و تصریح کرد: به صراحت می‌گویم به این دو نکته توجه نشد و دشمنانش آن را مخدوش کردند؛ یکی سوابق انقلابی ایشان است ولی ایشان همانند دیگر علمای مجاهد پیش از انقلاب فعال بود و نشریه انتقام را خودش هم می‌نوشت، تهیه می‌کرد و هم تکثیر می‌کرد که این به عنوان سند باقی است.

آیت الله خاتمی ضمن اشاره به این که سیاست آقای مصباح در مبارزه بر مبنای استتار بود، عنوان کرد: ایشان مخفی بودن را یک اصل می‌دید و فعالیت‌هایش را بروز نمی‌داد تا خیلی سر زبان‌ها نیفتد ولی اگر این نشریه انتقام به دست ساواک می‌رسید، قطعاً در آن زمان حکمش اعدام بود.

وی این تهمت‌ها را دروغ قطعی خواند و ادامه داد: تهمت دیگر این است که در آن زمانی که امام فرمود در نیمه شعبان جشن نگیرید، ایشان جشن گرفتند و این هم یک دروغ قطعی است؛ آیت الله استادی کسی است که در موسسه در راه حق دست اندرکار بود و تصریح می‌کند که من در متن کار بودم این تهمتی دروغ است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فعالیت‌های آیت الله مصباح را مصداق واقعی جهاد تبیین و علت هجمه‌ها به ایشان را همین امر دانست و تصریح کرد که مخالفان ایشان تا توانستند اهانت کردند و دروغ بستند ولی ایشان صبورانه تحمل کرد.

این عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در پایان و پس از اشاره به پیام مقام معظم رهبری در فوت آیت الله مصباح تأکید کرد: حوزه‌های علمیه باید از کتاب‌های نفیس ایشان در شناخت اسلام بهره ببرد و این شخصیت مصداق العلماء باقون مابقی الدهر می‌باشد.

ارسال نظرات