۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۶۹۹۳۷۵
مدیر حوزه علمیه استان سمنان تبیین کرد؛

ابعاد قیام حضرت زهرا در برابر انحراف در دین خدا

ابعاد قیام حضرت زهرا در برابر انحراف در دین خدا
مدیر حوزه علمیه استان سمنان ضمن تبیین ابعاد قیام حضرت زهرا(س) در دفاع از حقانیت ولایت امیرمؤمنان(ع)، گفت: فاطمیه امتداد قیام حضرت فاطمه(س) در برابر انحراف در دین خدا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رستمیان در مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) به‌میزبانی حسینیه شهدای گمنام سپاه ناحیه دامغان، ضمن تسلیت این ایام سراسر غم و اندوه، اظهار داشت: دوران پس از رحلت نبی مکرم(ص) اسلام ز حساس‌ترین مقاطع تاریخ اسلام و روزگار رخ نمایی فتنه‌ای است که عواقب آن تا امروز نیز گریبانگیر بشریت است، فتنه‌ای که دست اندرکاران آن در زمان حیات پیامبر آن را تدارک و طراحی کرده بودند.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با اشاره به اینکه مثلث مغرضان، معاندین، خواص ساکت و عوام بی بصیرت، عوامل انحراف بزرگ پس از پیامبر و ظلم بزرگ به اهل بیت(ع) بودند، خاطرنشان کرد: برای حفظ اسلام ناب محمدی باید در برابر این انحراف بزرگ قیامی رخ می‌داد، اما سوال بزرگ این است که چه کسی باید علم این قیام را برمی داشت؟

امام جمعه دامغان اضافه کرد: اگر شخص حضرت امیرالمؤمنین(ع) به میدان می‌آمد تبعات آن متوجه اصل و حیات اسلام می‌شد، آنگونه که حضرت در خطبه شقشقیه (خطبه سوم نهج البلاغه) به این موضوع اشاره می‌کنند که در دوران غصب خلافت، دست به شمشیر بردن حضرت و صبر هر دو تبعات داشت، پس حضرت صبر را خردمندانه‌تر دانستند؛ " فَرَأَیْتُ أَنَّ الصَّبْرَ عَلَى هَاتَا أَحْجَى فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَیْنِ قَذًى وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا أَرَى " " صبر کردم در حالى که گویا خار در چشم و استخوان در گلوى من مانده بود. "

استاد برجسته حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در چنین شرایطی عده قلیلی از اصحاب و یاران گرد علی(ع) بودند، اما با توجه به قدرت و وسعت انحراف پس از رسول الله، قیام در توان آن‌ها نبود، افزود: تنها کسی که می‌توانست در برابر این انحراف قیام کند شخصیتی الهی همچون حضرت فاطمه زهرا(س) بود، فاطمه‌ای که امروز نیز حتی عزاداری برای ایام شهادت او برخی را حساس کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که منکر واقعیات دردناک و جانسوز پس از پیامبر هستند پاسخ بدهند؛ ما می‌گوییم عزاداری برای فاطمه‌ای که پیامبر خدا(ص) فرمود: " فاطمه پاره تن من است و هرکس او را بیازارد گویی مرا آزرده است. " این در کتب صحاح اهل سنت آمده است و خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: "کسانی که خدا و پیامبرش را اذیت می‌کنند، خداوند آن‌ها را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور می‌سازد و برای آنان عذاب خوار کننده‌ای آماده کرده است. "، تاریخ می‌گوید و در کتب صحاح اهل سنت آمده است که اولی و دومی فاطمه(س) را آزردند؛ چرا برخی از بازگویی حقیقت می‌ترسند؟

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با بیان اینکه حرکت و قیام حضرت زهرا(س) دردفاع از ولایت سه وجه داشت، گفت: وجه نخست حرکت شبانه زهرای مرضیه(س) و رفتن به در خانه مهاجرین و انصار و یادآوری و تبیین چهره به چهره حقانیت ولایت امیرالمؤمنین علی (ع)؛ وجه دوم قیام ایشان سخنرانی‌های روشنگرانه حضرت زهرا(س) بود که خطبه فدکیه و سخنان آن حضرت در جمع زنان مهاجرین و انصار از آن جمله است.

امام جمعه دامغان وجه سوم قیام حضرت زهرا(س) مبارزه منفی با جریان انحراف عنوان و خاطرنشان کرد: اینکه صدیقه طاهره(س) وصیت می‌کند که شبانه تشییع و دفن شود، این یک مبارزه منفی بود؛ باید در تاریخ این سؤال‌ها می‌ماند که چرا دختر پیامبر شبانه تشییع و دفن شد؟ چرا علی(ع) صورت‌های متعدد قبر ساخت و طبق خواست حضرت فاطمه(س) اجازه نداد اولی بر پیکر ایشان نماز بخواند؟ و چرا قبر دختر رسول خدا پنهان ماند؟

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان تصریح کرد: حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا حضرت زهرا(س) قیام کرد؟ بی بی دوعالم خود در خطبه فدک به این سؤال پاسخ دادند و خطاب به غاصبان حق ولایت و خلافت فرمودند: "پس این شما و این شتر خلافت! لجامش را محکم بگیرید و بتازید. اما بدانید پشتش زخمی و پایش لنگ و عار و ننگش همیشگی است. نشان خشم الهی بر آن خورده و عیبش ابدی است. خلافتی که به آتش برافروخته الهی پیوسته، آتشی که بر دل‌ها احاطه کند؛ در حالی که کلیه اعمال شما در پیش چشم پروردگار است و به زودی ستمگران خواهند دانست که در چه جایگاهی رجوع می‏کنند. "

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) همچنین در بخش از بیانات جانسوز خود در جمع زنان مدینه که به عیادت ایشان آمده بودند، فرمودند: " بدانید به جان خودم سوگند ناقه خلافت باردار شده، منتظر باشید، چندان نمى گذرد که نوزاد خود را به دنیا مى آورد - آن گاه ببینید چه نوزادى آورده - سپس به جاى کاسه شیر، کاسه هاى پر از خون تازه و سم کشنده را بدوشید - و لا جرعه سر کشید! - و آن زمان است که طرفداران باطل گرفتار خسران مى شوند؛ آرى، سرانجام، دنباله روان چشم و گوش بسته و بى خبر، عاقبت کارى را که پیشوایانشان پایه گذارى کردند خواهند فهمید و با تمام وجودشان آثار شوم آن را لمس مى کنند. از این پس به دنیاى خود دل خوش کنید، و از آن راضى و خوشحال باشید، ولى براى امتحان و فتنه پراضطرابى که در انتظار شماست خود را آماده کنید؛ برشما بشارت باد به شمشیرهاى برنده! و سلطه تجاوزگرانى ستمگر و خونخوار، و هرج و مرجى فراگیر، و حکومتى مستبد از ناحیه ظالمان، حکومتى که ثروت هاى شما را بر باد مى دهد و جمعیّت شما را درو مى کند!

مدیر حوزه علمیه استان سمنان در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: فاطمیه به واقع امتداد قیام حضرت فاطمه زهرا(س) در برابر انحراف در دین خدا است؛ دقت کنیم که اول منادی وحدت در عصرما یعنی امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان مقید به روضه و عزاداری فاطمیه هستند و منبری‌ها و سخنرانان حقایق ظلمی که درحق زهرای اطهر(س) انجام شد را در محضر ایشان بیان می‌کنند، حقایقی که حتی درکتب معتبر اهل سنت نیز موج می‌زند و علمای اهل سنت وظیفه دارند این حقایق را برای پیروان خود بیان کنند. /۹۷۷/پ202/

جواد رمضانیان
ارسال نظرات