۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۹۹۳۹۸

ما مدیون راه حاج قاسم هستیم

ما مدیون راه حاج قاسم هستیم
فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا با بیان اینکه آنچه حاج‌قاسم عمل می‌کرد در واقع فرهنگ رایج در مورد رزمندگان دوران دفاع مقدس بود، گفت: فرهنگ دفاع مقدس در بین همه فرماندهان جنگ نفوذ کرده بود در واقع اینها اسطوره بودند که این فرهنگ در بین فرماندهان آن تبلور پیدا کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، سردار حاج محمدتقی اوصانلو همسنگر شهیدان باکری، کاظمی، زین‌الدین، شوشتری، اشتری، رستمخانی و بیشتر فرماندهان نامی دفاع مقدس بود، مردی که از یاران سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی بود.

حاج محمدتقی اوصانلو که در دوران رژیم طاغوت سن و سالی نداشت، به مبارزه با رژیم منحوس پهلوی برخواست و بعدها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی برای دفاع از انقلاب و وطنش راهی جبهه شد. شجاعت این رزمنده جوان باعث شد تا نامش در جبهه‌ بر سرزبان‌ها بیفتد و بعدها یکی از فرماندهان نامدار نیروهای زنجانی شد.

سردار اوصانلو در عملیات‌های مهم دفاع مقدس نقش کلیدی داشته و در عملیات بیت‌المقدس رشادت‌های به یاد ماندنی از خود به یادگار گذاشته است در مورد فتح خرمشهر خاطرات شنیدنی دارد.

سردار اوصانلو در عملیات‌‌های خیبر و بدر جانشین فرمانده گردان بود. او در عملیات والفجر۸  و کربلای ۵ فرمانده گردان غواصی لشکر عاشورا بود، سپس در عملیات والفجر۱۰ جانشین تیپ ۳۶ انصارالمهدی(عج) شد.

حاج محمدتقی اوصانلو فاتح نبل و الزهراء که نشان فتح ۲ و ۳ را از سوی رهبر معظم انقلاب دریافت کرده در نبرد با داعش نیز افتخارات فراوانی به جای گذاشته است، به طوری که وی به فاتح نبل و الزهراء مشهور لقب گرفته است. 

 

مهم بودن دی‌ماه در تاریخ انقلاب و دوران دفاع مقدس

وی در کنار حاج قاسم و تحت فرماندهی این سردار بزرگ نقش مهمی در جبهه مقاومت داشته و در دفع فتنه داعش توفیقات فراوانی به دست آورده است.

سردار محمد اصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مهم بودن دی‌ماه در تاریخ انقلاب و دوران دفاع مقدس اظهار کرد: این از عجایب روزگار نیست که روزها و سال‌ها می‌گذرد و حاج قاسم سلیمانی نیز در این روز به شهادت می‌رسد، چرا که این روزها سالگرد عملیات‌های بزرگی همچون کربلای ۴ و ۵ در دوران دفاع مقدس است.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) با تاکید بر ارزشمندی روز ۹ دی برای همه ولایتمداران افزود: در این روز مردم با استعانت از خداوند متعال به میدان آمده و بدون حضور فراهم کنندگان امکانات در عرصه آنها را مجبور به فراهم کردن امکانات برای برگزاری یوم‌الله ۹ دی کردند.

وی با تاکید بر اینکه توطئه دشمنان و نفوذی‌های داخلی بعد از هشت ماه اغتشاش و ایجاد مشکل برای مردم در روز ۹ دی نقش بر آب شد، تصریح کرد: یادمان باشد تاریخ انقلاب و دوران دفاع مقدس از این روزها باز هم دارد چنانکه در عملیات فتح خرمشهر هم دشمن تصور شکست از نیروهای ایرانی با توجه به آن وضعیت کشورمان را نداشت و فکر می‌کرد با یک گردان هم می‌تواند شهر خرمشهر را تصرف کرده و به خاک خود اضافه کند.

 

در جنگ گلوله‌ها و ترکش‌ها، شهدا را انتخاب می‌کردند

سردار اصانلو با بیان اینکه دشمن تصوری از یاری خدا برای مردم ایران را نداشت، گفت: در آن مقطع دست خدا پشت سر مردم ایران بود و جوانانی از همین دیار برخاسته برای دفاع از انقلاب سرزمینشان راهی مناطقی از کشور که در آن‌ها مشکل وجود داشت شدند و جنگ که آغاز شد، همان جوانان به این مسیر کشیده شده و به مرور تشکیلات مختلف شکل گرفت و دشمن را زمین گیر کرد.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا با تشریح عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ و با بیان اینکه یادمان باشد غواصی نیاز به تجهیزات تخصصی دارد اما ما در عملیات والفجر ۸  تجهیزات آموزشی برای غواصی نداشتیم و این تجهیزات در شب عملیات رسید، تمرینات این دوره بدون تجهیزات برگزار شده بود و برای عملیات کربلای ۴ و 5 از همان تجهیزات که آسیب‌ هم دیده هم بودند، استفاده شد.

وی با بیان اینکه من به چشم خود دیدم که گلوله و ترکش‌ها، شهدا را انتخاب می‌کردند و مجروحیت و شهادت اصلا اتفاقی نیست، تاکید کرد: هر کس لیاقت شهادت را داشته باشد شهید می‌شود، هر چند ممکن است حاج قاسم‌هایی هم برای این روزها نگه داشته شوند.

 

ما مدیون راه حاج قاسم هستیم

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا از جمله فرماندهان جنگ شهید مهدی باکری، مهدی زین‌الدین، احمد کاظمی، چمران و دیگران و با بیان اینکه این شهدا هر کدام به تنهایی توان اداره کشور را داشتند، افزود: حاج قاسم خود می‌گفت که کسی شهید نمی‌شود مگر اینکه قبلا شهید شده باشد و ما به عینه در چهره شهدا شهادت را دیده بودیم.

وی با تاکید بر اینکه ‌قاسم‌سلیمانی همواره غبطه دوستان شهیدش را می‌خورد، افزود: حاج قاسم همواره می‌گفت و می‌نوشت «خدایا مرا پاکیزه بپذیر» و آنقدر این جمله را گفت و نوشت تا بالاخره گرفت، کما اینکه وقتی که برای یادمان شهدا در سال ۹۰ آمده بود، همین جمله را می‌گفت.

سردار اوصانلو با بیان اینکه داشتن روحیه جهادی به منزله داشتن توپ و تانک نیست، ادامه داد: خیلی از شهدا که روحیه جهادی داشتند توپ و تانک نداشتند، ولی شهید شدند که نمونه آن شهید «مجید شهریاری» بود و مهم این است که فرهنگ شهید سلیمانی را آویزه گوش خود کنیم که یادگار انقلاب و رهبران و شهیدان آن است.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء با بیان اینکه مقام معظم رهبری شهید سلیمانی را فرهنگ دانسته است، تصریح کرد: مهم این است که این فرهنگ در جای جای کشور جاری باشد، چرا که ما در مقابل این شهدا مدیون هستیم، ما مدیون راه حاج قاسم هستیم.

 

حاج قاسم قلب رئوف و مهربانی داشت

وی با تاکید بر اینکه چفیه روی دوش رهبر انقلاب نماد ادامه فرهنگ جهاد در کشور محسوب می‌شود، افزود: یادمان باشد امام راحل در بیانیه پذیرش قطعنامه فرمودند کمربندها را محکم‌تر ببندید که هیچ چیزی تغییر نکرده و همین حالا هم واقعا چیزی تغییر نکرده است.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا با تاکید بر مهربانی و قلب رئوف حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: اغلب افراد برای برقراری ارتباط با حاج قاسم استرس داشتند و این استرس شامل همه افراد می‌شد، ولی وقتی در کنار حاج قاسم می‌نشستند، متوجه مهربانی وی شده و رابطه که ادامه پیدا می‌کرد متوجه روحیه خاکی او نیز می شدند، کما اینکه حاج قاسم هیچ وقت راضی نبود سوزنی در دست کسی فرو برود، ولی برای خودش اینچنین نبود و حاضر بود جانش را فدا کند.

فاتح نبل و الزهراء با تشریح یکی از عملیات‌هایی که در کمین نیروهای داعش در سوریه گیر افتاده بودند، ادامه داد: وقتی که با بی‌سیم از نیروهای خودی کمک می‌خواستیم حاج قاسم هم متوجه ماجرا شد و مرتب پیگیر ماجرا بود و وقتی بعد از پایان ماجرا به قرارگاه رسیدیم حاج قاسم پیش از ما آنجا بود و با ابراز خوشحالی از رسیدن ما به قرارگاه، تمام اصرار ما را برای همراهی‌اش در راستای بازدید از منطقه مورد نظر را نپذیرفت، هر چند این یک بازدید بود و وی در تمام عرصه‌ها این چنین عمل می‌کرد.

حاج قاسم می‌گفت من برای ولایت جانم را فدا می‌کنم

وی با تاکید بر اینکه آنچه حاج‌قاسم عمل می‌کرد در واقع فرهنگ رایج در مورد رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس بود، ادامه داد: فرهنگ دفاع مقدس در بین همه فرماندهان جنگ از جمله زین‌الدین، باکری، خرازی و... هم نفوذ کرده بود، در واقع اینها اسطوره بودند که این فرهنگ در بین فرماندهان آن تبلور پیدا کرده بود و این چنین بود که حاج قاسم می‌گفت من برای ولایت جانم را فدا می‌کنم.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا با بیان اینکه نفوذی‌ها در همه دوران تاریخی از جمله در صدر اسلام هم در اوایل با انقلاب بودند ولی نتوانستند در این را پرنور بمانند، افزود: این افراد در همه عرصه‌ها از جمله سیاسی، نظامی و اقتصادی هم بودند و قطعاً در آن دنیا شرمنده شهدا از جمله حاج قاسم‌ها خواهند بود.

آمادگی کامل نیروهای نظامی کشورمان

سردار اوصانلو با مقایسه تحریم‌های این دوره با تحریم‌های دوران دفاع مقدس افزود: باید متوجه باشیم که ما در آن زمان سیم خاردار نداشتیم و به ما نمی‌دادند و رزمندگان ما با تن لخت آنهم در دی ماه به آب کارون می‌زدند، چون لباس غواصی نداشتیم در حالی که امروز ما در برخی از لوازم تحریم هستیم که بود و نبود آن فرقی به حال ما نمی‌کند.

وی به برگزاری رزمایش پیامبر اعظم اشاره و تاکید کرد: موضع‌گیری‌های بعد از این رزمایش نشان از آمادگی کامل نیروهای نظامی ما برای هر نوع مواجه با دشمنان است.

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء با تشریح اقدامات انجام شده علیه نیروهای ضد انقلاب و داعش افزود: این عملیات‌ها به صورت دقیق بر ضد منافع دشمنان ایران انجام شده و توان موشکی ما را به عینه نشان می‌دهد.

سردار اوصانلو با بیان اینکه توفیقات به دست آمده در کشور ما نتیجه فرهنگ مقاومت که همان فرهنگ ها حاج قاسم است محسوب می‌شود، ادامه داد: فراموش نمی‌کنیم که چندین دیپلمات به روسیه اعزام شدند تا این کشور را برای حضور در سوریه قانع کنند، ولی این موفقیت وقتی حاصل شد که حاج قاسم راهی روسیه شده آنها را برای حضور نظامی قانع کرد.

ارسال نظرات