۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۶۹۹۵۱۶

راهکاری برای تشخیص اخبار فیک در فضای مجازی

راهکاری برای تشخیص اخبار فیک در فضای مجازی
جعل هم به معنای ساختگی است و به همین نکته اشاره می‌کند که چیزی که اصل نیست، به شکلی ساخته شده که با نسخه‌ی اصل آن اشتباه گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، کافی است روزی یک یا دو ساعت، به سراغ رسانه‌های رسمی یا شبکه‌های غیررسمی (مثل اکانت‌های اینستاگرام و توییتر) بروید و اخبار را دنبال کنید.

در همین مدت کم، با انواع خبرهای دروغ و غیردقیق روبه‌رو می‌شوید. در مورد برخی رسانه‌های رسمی، چاره‌ای ندارید جز این‌که به سراغ دکمه‌ی «خاموش کردن» یا «تغییر کانال» بروید. در اینستاگرام و توییتر هم، احتمالاً کمی حرص می‌خورید و بعد، دنبال دکمه‌ی Report می‌گردید به این امید که دیگران هم مثل شما آن را ریپورت کنند و خبر حذف شود.

البته این حالت خوش‌بینانه‌ی ماجراست. وضعیت تلخ‌تر این است که متوجه نشوید با خبر نادرستی روبه‌رو هستید و خودتان به ابزاری برای نقل و تکثیر آن خبر تبدیل شوید.

اخبار جعلی یا فیک نیوز، مسئله‌ی جدی دوران ماست. در ادامه راه هایی برای تشخیص این نوع خبر ها برای شما آماده کرده‌ایم.

۱- منبع مطالب را چک کنید: مطمئن شوید که می‌دانید خبری که می‌خوانید از کجا آمده است، ببینید رسانه یا فردی که خبر را گفته قابل‌اعتماد است؟ اگر منبع خبر یک وب‌سایت است در مورد آن وب‌سایت اطلاعات کسب کنید.

۲- خبر را کامل بخوانید: به خواندن تیتر خبر اکتفا نکنید و مطالب خبری را کامل بخوانید. اگر مطالب لینک خارجی دارند به منبع اصلی بروید و ببینید آیا اطلاعات گفته‌شده درست است یا غلط.

۳- به دیگر گزارش‌ها هم توجه کنید: این‌که هیچ منبع دیگری آن خبر را گزارش نکرده است می‌تواند نشانه جعلی بودن خبر باشد.

۴- به تاریخ‌ها توجه کنید: در رسانه‌های اجتماعی برای برخی عادی است که مطالب و اخبار قدیمی را دوباره به اشتراک بگذارند. هم‌چنین گزارش‌های خبری جعلی ممکن است زمان‌بندی‌هایی داشته باشند که بی‌معنا باشد.

۵- به عکس‌ها توجه کنید: گزارش‌های خبری جعلی اغلب با عکس‌ها یا ویدئو‌های دستکاری‌شده همراه هستند. گاهی عکس موردنظر معتبر است، اما درجایی غیر از پیش‌زمینه خودش به‌کاررفته است.

۶- از گوگل بپرسید: برای کشف صحت خبر می‌توانید از موتور‌های جستجو نظیر گوگل بهره ببرید. عکس‌ها را در اینترنت جست‌وجو کنید تا دریابید از کجا آمده است.

۷- از متخصصان بپرسید: اگر به خبر مشکوکی برخورد کردید از متخصصان کمک بگیرید.

ارسال نظرات