۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۶۹۹۷۱۴
استاد سطوح عالی حوزه علمیه:

بلایا فرصتی برای بندگی کردن هستند

بلایا فرصتی برای بندگی کردن هستند
اصفهان ـ حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه انسان باید از مصیبت و بلایا فرصت سازی کند گفت: اگر بلاها و مصیبت‌ها نبود انسان عجز خود را نمی‌فهمید و بندگی نمی‌کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه، امشب در هیأت محبان الزهرا(س) اصفهان با بیان در مشکلات و تهدیدها فرصتی هست که در خوشی‌ها و نعمت‌ها نیست، گفت: ما نمی‌توانیم سنت‌های خدا را تغییر بدهیم و مشکلات و بلایا از ساختارهای دنیا است و بنابر فرموده قرآن کریم انسان در بلاها و سختی آفریده شده است.

وی در ادامه افزود: آفرینش بر اساس حکمت خداوند است و بلاها و سختی‌ها نیز برخاسته از آفرینش حکیمانه خداوند است. یکی از حکمت‌های خداوند در بلایا و مصیبت‌ها این است که به ما می‌فهماند ما کسی نیستیم و ما را متوجه عجز و ناتوانی ما می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند اگر ما در عالم بالا می‌ماندیم ادعای خدایی می‌کردیم، خداوند ما را به زمین آورده است که بدانیم چیزی نیستیم و چقدر مبتلا به عجز و ناتوانی هستیم، همین موجب می‌شود به در خانه خدا رفته و بندگی کنیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اظهار کرد: امام می‌فرمایند اگر فقر، بیماری و مرگ نبود هیچکس در مقابل خداوند سرخم نمی‌کرد. انسان وقتی خود را بی نیاز ببیند طغیان می‌کند، ویروس کرونا بشر را به عجز درآورده است درحالی که وزن کل این ویروس در دنیا 4 گرم هم نمی شود اما به ما ثابت کرد کسی نیستیم و در مقابل خداوند دچار عجز هستیم.

وی در ادامه افزود: بت درون ما منیت ما است و خداوند می‌خواهد این بت بشکند، شکسته شدن این بت درد دارد و باید این بشکند تا به درگاه خداوند بندگی کنیم و طبیعی است که در این مسیر درد بکشیم. اگر کسی می‌خواهد روح و اراده او قوی بشود چاره ای ندارد جز اینکه با مشکلات و مصیبت‌ها درگیر بشود و مبارزه کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه کسی که بلا نبیند کسی است که خداوند با او کاری ندارد، تصریح کرد: اگر مربی شاگردش را رها کند شاگرد سختی نخواهد دید، در رابطه انسان با خداوند نیز به همین صورت است، بسیاری از بلاها نیز برخاسته از اعمالی است که مرتکب می‌شویم و خداوند از سر لطف در همین دنیا ما را تنبیه می‌کند که در آخرت سختی و عذاب نکشیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تمام مسائل دنیا را برخاسته از حکمت عنوان کرد و گفت: هیچ چیز در دنیا شانسی و اتفاقی نیست بلکه همه چیز برخاسته از حکمتی است و دلیلی دارد، هر مشکلی برای ما پیش می‌آید دلیلی دارد و اینطور نیست لزوما مشکلات ما برخاسته از سحر و طلسم و جادو علیه ما باشد بلکه باید نظاره‌گر اعمال و رفتار خود باشیم.

وی بلاها و مشکلات را تهدیدهایی با قابلیت تبدیل شدن به فرصت قلمداد کرد و افزود: خداوند نعمت‌های بسیاری به ما داده است و زمانی که ناشکری کنیم نعمت را از ما خواهد گرفت، خداوند در قرآن می‌فرماید اگر شکر نعمت بجا آورید برای شما نعمت را زیادتر خواهم کرد و اگر کفر نعمت بورزید نه تنها نعمت را از شما خواهم گرفت بلکه تنبیه هم خواهید شد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه انسان باید عکس العمل مناسب در مواجهه با نعمت‌ها و بلایا داشته باشد، تصریح کرد: اگر انسان وقتی دچار مشکلات می‌شود خط قرمزهای خداوند را زیرپا نگذارد و بندگی کند و از در خانه خدا جای دیگر نرود، در سخت ترین شرایط باید بندگی کنیم و خط قرمزها را زیر پا نگذاریم، خداوند در این شرایط بلایا را برای ما تبدیل به نعمت خواهد کرد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات