۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۶۸۷۹۱۱
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

دفاع نکردن از مظلومان عامل نزول بلا است

دفاع نکردن از مظلومان عامل نزول بلا است
اصفهان ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از عوامل نزول بلا دفاع نکردن از مظلوم در برابر ظالم است، حداقل دفاعی که می‌شود از مظلومان داشت راهپیمایی و اعتراض کردن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه در هیأت مکتب الصادق(ع) اصفهان، با اشاره به دعای سی و هشتم صحیفه سجادیه، گفت: اسم این دعا عذرخواهی از کوتاهی درباره مردم است، این دعا برای اعتراف پیش خداوند برای مسأله حق الناس است، به عبارت دیگر امام سجاد(ع) در این دعا از هفت گناه در خصوص حقوق مردم سخن گفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) با مطرح کردن این دعا اهمیت حق الناس را به ما گوشزد می‌کنند، ایشان هفت قصور و کوتاهی انسان در مورد جامعه را متذکر می‌شوند، نخستین موضوعی که در این دعا وجود دارد و باید آن را یاد بگیریم این است که روحیه عذرخواهی از اشتباهات و تقصیرها بسیار خوب است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نخستین عذرخواهی این است که از خداوند عذر بخواهیم بابت دفاع نکردن از مظلومی که به او ظلم می‌شده است، فرقی ندارد این مظلوم مردم فلسطین باشند، یا یک هموطن باشد یا فردی باشد که یک مسؤول به او ظلم می‌کند، فرقی نمی‌کند مصداق آن چگونه باشد بلکه مسأله این است که ما نباید در مقابل ظلم به مظلوم ساکت بمانیم.

وی با بیان اینکه کرونا نزدیک به 5 میلیون نفر را در دنیا کشته است، تصریح کرد: کرونا یک بلا است برای جهان، یکی از عوامل نازل شدن بلا ترک یاری کردن مظلومان است، حداقل دفاع ما از مظلوم راهپیمایی و اعتراض کردن است، یاری نکردن کسی که غم در دل دارد و ضایع شدن امر به معروف و نهی از منکر از دیگر عوامل نزول بلا بر دنیا است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی سکوت در مقابل ظلم را مانند مشارکت در ظلم دانست و اظهار کرد: یکی دیگر از مسائلی که کوتاهی در حق مردم حساب می‌شود تشکر نکردن از زحمات و خدمت افراد است، کسی که به ما خدمتی می‌کند باید مورد تکریم و تشکر ما واقع شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در عاشورا امام حسین(ع) از یاران خود قدردانی کردند، این نشان دهنده اهمیت قدردانی از خدمات افراد است، تقدیر و تشکر از افراد به خاطر خدماتی که انجام داده‌اند از سیره ائمه معصومین(ع) است، این باید الگو ما در زندگی باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مسؤولان و دولتمردان و کسانی که دارای مسؤولیت هستند باید این دعای امام سجاد(ع) را با دقت ببینند، عنوان کرد: همه ما در زندگی خود اشتباهاتی انجام می‌دهیم و باید نسبت به آن عذرخواهی کنیم، امام سجاد(ع) می‌فرمایند باید از خداوند بخاطر نپذیرفتن عذرخواهی دیگران عذرخواهی کنیم، همانطور که امام حسین(ع) عذرخواهی حر را پذیرفتند./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات