۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۶۸۶۵۱۲
حجت الاسلام رفیعی تبیین کرد؛

ویژگی‌های «ملت امام حسین» / اباحه گری از مهم ترین آسیب های عزاداری

ویژگی‌های «ملت امام حسین» / اباحه گری از مهم ترین آسیب های عزاداری
اصفهان ـ استاد حوزه علمیه به تبیین ویژگی های «ملت امام حسین(ع)» پرداخت و گفت: سکولاریزه شدن روضه ها و اباحه گری از مهمترین آسیب‌های عزاداری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه عصر امروز در مجمع مبلغان محرم اصفهان، با بیان اینکه امسال سخنرانی با موضوع «ملت امام حسین(ع)» می‌تواند یکی از موضوعات سخنرانی مبلغان باشد، گفت: تبیین اینکه ملت امام حسین(ع) که شهید سلیمانی به آن اشاره داشتند چه ویژگی‌هایی دارند موضوع بسیار خوبی برای سخنرانی در ایام محرم است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که ویژگی‌های ملت امام حسین(ع) را تبیین کرده است، اظهار کرد: نخستین ویژگی یاران امام حسین(ع) که ملت امام حسین(ع) هم باید داشته باشد خدا محوری است، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید هرچه که به خدا بسته است می‌ماند، رنگ خدا به هرکاری زده شود ماندگار خواهد شد و این ویژگی یاران امام حسین(ع) محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی دومین ویژگی ملت امام حسین(ع) را اخلاص توصیف کرد و گفت: اخلاص اعلا درجه تقرب به خداوند است، اخلاص یعنی اینکه انسان انتظار تشویق و مدح ندارد، اگر مذمت شد خود را نمی‌بازد و به دنبال کسب شهرت و مادیات نخواهد بود، کسی که اخلاص دارد به غایت عبادت مقربین دست پیدا می کند.

استاد حوزه علمیه قم صداقت و شجاعت را از ویژگی‌های ملت امام حسین(ع) برشمرد و تصریح کرد: انسان شجاع بر مبنای هوای نفس زندگی نخواهد کرد، ملت امام حسین(ع) این ویژگی را دارد و در زندگی خود نشان می‌دهد؛ همچنین ولایتمداری و وفاداری نیز از دیگر ویژگی های ملت امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی وفای به عهد را از دیگر ویژگی‌های ملت امام حسین(ع) ذکر کرد و گفت: انسان مؤمن سه ویژگی دارد، صداقت، امانتداری و وفای به عهد و بنابر روایات باید انسان مؤمن را از پایبندی به همین ویژگی‌ها شناخت، دشمن شناسی دیگر ویژگی یاران امام حسین(ع) و ملت امام حسین(ع) است.

وی بصیرت را دیگر ویژگی یاران امام حسین(ع) دانست و اظهار کرد: بصیرت داشتن یک ویژگی برای ملت امام حسین(ع) است، ممکن است کسی بصر نداشته باشد اما بصیرت داشته باشد یا بصر داشته باشد اما اهل بصیرت نباشد، باورهای ما باید براساس فهم باشد، نقاط قوت خود را بشناسیم و خط مشی خود را در جامعه بدانیم و اینها نشانه بصیرت است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه عبودیت و بندگی خدا از ویژگی‌های ملت امام حسین(ع) است، عنوان کرد: امروز در شرایط کرونایی قرار داریم و مردم انتظار دارند وحدت رویه در زمینه مراسمات عزاداری داشته باشیم، آسیب‌های محتوایی و شکل از آسیب‌هایی است که مراسمات عزاداری را تهدید می‌کند.

ضرورت اجتناب از آسیب‌های عزاداری

حجت الاسلام رفیعی فراموش هدف قیام امام حسین(ع) را از آسیب‌های مراسمات عزاداری عنوان کرد و گفت: باید از مطرح کردن حرف‌های ضعیف و ناصحیح و بدون سند پرهیز کنیم، نباید مطالب ضعیف ما سوژه بشود در دست دشمنان، در مسأله شیوع کرونا مشکل از روضه و امام نیست بلکه مشکل از ما است که ممکن است ناقل ویروس بوده و باعث بیماری دیگران شویم.

وی سکولاریزه شدن روضه‌ها و مراسمات عزاداری را از خطرات بزرگ در کمین مراسمات عزاداری قلمداد کرد و افزود: منابع غیرمعتبر از دیگر آسیب های مراسمات عزاداری است، نقل خواب و خرافات و یا متفردات مقاتل از جمله مسائلی است که باید از بیان آنها پرهیز شود، مطالب ضعیف و بدون سندی که در برخی کتاب‌ها نقل می‌شود نباید بازگو شود، روضه دروغ به معصوم نسبت دادن حرام است و باید از آن اجتناب شود.

استاد حوزه علمیه اباحه‌گری را از آسیب‌های عزاداری برشمرد و اظهار کرد: اینکه برخی بگویند گناه کنید و همه گناهان شما با یک قطره اشک بر امام حسین(ع) از بین خواهد رفت غلط و مصداق اباحه‌گری است و باید از آن اجتناب کرد./1304/پ202/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات