۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۶۸۱۲۱۷
حجت الاسلام رفیعی تشریح کرد؛

بایستگی‌های دعوت مردم به مشارکت حداکثری

بایستگی‌های دعوت مردم به مشارکت حداکثری
اصفهان - حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه انتخاب باید از روی بصیرت و آگاهی باشد، گفت: مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح باعث رشد و تعالی کشور و ناامیدی دشمنان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه شامگاه سه شنبه در نشست «حضور حداکثری، نقش طلاب، انتخابات 1400» که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 28 خردادماه، گفت: در زندگی همواره با انتخاب، گزینش و حذف مواجه هستیم و ده‌ها حذف و انتخاب در طول روز در زندگی ما وجود دارد.

وی در ادامه افزود: انسان در عرصه‌های مختلف زندگی حتی مسائل ساده مجبور به انتخاب و حذف است، اما بعضی انتخاب‌ها یا حذف‌ها می‌تواند تبعات گسترده‌ و بلند مدتی برای انسان داشته باشد، انتخاب باید با انگیزه و علت باشد و باید مبلغان این موضوع را به درستی برای مردم تبیین کنند.

انتخاب از روی جهالت، ترس و منفعت طلبی مردود است

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه برخی کورکورانه و جاهلانه انتخاب می کنند، اظهار کرد: بت پرستان می‌گفتند چون پدران ما بت پرست هستند ما نیز چنین انتخابی کرده‌ایم، انتخاب از روی جهالت از نظر اسلام مردود است، حضرت موسی به کسانی که در پی گوساله سامری رفته بودند فرمودند شما انسان‌های جاهل و نادانی هستید.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: انگیزه دوم انتخاب ترس است، انتخاب از روی ترس هم ارزشی ندارد و مردود است، انتخاب سودجویانه و برخاسته از حب دنیا نیز یک مدل از انتخاب است، مانند کسانی که امام حسین(ع) را شهید کردند علیرغم اینکه می‌دانستند مرتکب چه معصیتی می‌شوند و دنیا را بر آخرت ترجیح دادند و این انتخاب نیز اشتباه است.

وی ادامه داد: چهارمین حالت انتخاب بنابر فرموده قرآن کریم انتخاب از روی بصیرت و آگاهی است، در قرآن کریم 770 مرتبه کلمه علم استفاده شده است، یعنی حتی بیشتر از نماز کلمه علم ذکر شده است، آغاز وحی با علم است. انتخاب اگر آگاهانه و از روی فهم و درک شد ارزش دارد.

حجت الاسلام رفیعی با تأکید بر اینکه انتخاب باید از روی آگاهی و علم باشد، تصریح کرد: باید اهمیت مسأله انتخاب از روی بصیرت، آگاهی و فهم به خوبی برای مردم تبیین شود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم به بنی‌صدر رأی دادند در حالی که رأی امام خمینی و بزرگان بنی صدر نبود، کشور هزینه سنگینی پرداخت تا بنی صدر عزل شود و در نهایت از کشور فرار کرد.

نباید خدمات انقلاب اسلامی نادیده گرفت شود

وی با بیان اینکه نباید خدمات بیش از چهل ساله انقلاب اسلامی در رقابت‌های انتخاباتی زیر سؤال برود، اظهار کرد: هر دولتی به اندازه خودش دستاوردی داشته است، دستاوردهای مختلفی در کشور در زمینه‌های مختلف را شاهد بوده‌ایم، نباید خدمات انقلاب اسلامی را نادیده بگیریم و به سمتی نرویم که مردم به انقلاب اسلامی بدبین بشوند و دستاوردهای نظام را نبینند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی در عرصه‌های مختلف برای جامعه، عنوان کرد: نباید برای دستیابی به اهداف سیاسی نظام مقدس اسلامی را زیر سؤال ببریم، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند دستاوردهای نظام مقدس اسلامی برای مردم باید تبیین شود و نباید کسی در جامعه ایجاد یأس و ناامیدی کند.

حجت الاسلام رفیعی کارآمدی نظام را منوط به مشارکت حداکثری ارزیابی کرد و گفت: نباید اینگونه شرایط جلوه داده شود که امکان رقابت وجود ندارد، در دنیا شرایط به همین صورت است، در آمریکا و کشورهای غربی و کشورهای اطراف ما مگر چند نفر در رقابت‌های انتخاباتی مطرح هستند، در همه دوران‌ها شرایط به همین صورت است و مشارکت هم بالا بوده است.

حضور مردم عامل کارآمدی نظام مقدس اسلامی است

وی حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های انتخابات را عامل کارآمدی نظام و تقویت دولت منتخب برشمرد و افزود: دلگرمی مردم به نظام و مشروعیت حکومت از دیگر آثار حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات است، دیگر اثر مهم حضور مردم ناامید شدن دشمنان داخلی و خارجی است دشمنان داخلی که منافق هستند از دشمن خارجی خطرناک‌ترند، حسودان،منافقین، کفار، گمراهان و صهیونیست‌ها منتظر هستند که مشارکت پایین را دلیل بر بازگشت مردم از نظام معرفی کنند.

حجت الاسلام رفیعی در ادامه خاطرنشان کرد: توجه به دشمن ستیزی موضوعی است که مبلغان باید به مردم متذکر شوند، مشارکت پایین باعث شاد شدن دشمنان می‌شود، قرآن کریم در سوره توبه به مسلمانان می‌فرماید شما قدمی بردارید که کفار را ناراحت کند برای شما عمل صالح محسوب خواهد شد، دلیل این است که گاهی ناامید کردن و مأیوس کردن دشمنان یک هدف است، با انتخابات باید باعث مأیوس شدن کفار و دشمنان اسلام بشویم.

استاد حوزه و دانشگاه همراهی با مردم در تبیین مسأله مشارکت حداکثری را مهم ارزیابی کرد و گفت: مبلغین باید اعتراض خود به مشکلاتی نظیر گرانی و تورم و فساد را اعلام کنند، اما باید یادآور شوند که دستاوردها و مسؤولان خوب هم وجود دارد و مبلغین نباید خطاها را توجیه کنند و در عین حال مردم را ترغیب به حضور در انتخابات کنند.

پرهیز از تخریب و تمسخر در رقابت های انتخاباتی

وی ادامه داد: فعل حرام همیشه حرام است و هرگز نباید رفتارهایی مانند توهین و تمسخر و تخریب در ایام انتخابات صورت بگیرد، در وصیتنامه شهدا دفاع از ولایت فقیه و حضور در انتخابات توصیه شده است، در شهر اصفهان خانواده‌هایی هستند که چندین شهید تقدیم کرده‌اند و هنوز شهدای بسیاری در حال تفحص هستند، باید پاسدار خون شهدا از طریق حضور در صحنه انتخابات باشیم و این موضوع به مردم نیز باید یادآوری شود.

حجت الاسلام رفیعی علاقه مردم از اقشار مختلف به امام خمینی و رهبر معظم انقلاب را یکی از دیگر عوامل ترغیب مردم به حضور در صحنه انتخابات دانست و اظهار کرد: نکته دیگری که می‌تواند عامل حضور مردم در صحنه انتخابات باشد تحلیل است، باید به مردم گفته شود که اگر جمهوری اسلامی نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد و سرنوشتی جز شرایط کشورهای منطقه نظیر یمن، افغانستان و عراق در انتظار کشور در صورت نبود نظام ولایت فقیه و جمهوری اسلامی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مخالف رابطه با دنیا نیستم اما شاهد هستیم آمریکایی‌ها در مذاکرات خیانت کردند و به تعهدات خود پشت کردند، افغانستان پایگاه نظامی‌های آمریکا است، ترامپ به سادگی در عراق فرود می‌آمد، کشورهایی نظیر مصر پایگاه آمریکا هستند اما سؤال این است که آیا واقعا گلستان هستند یا در مشکلات غرق شده‌اند؟

وی ادامه داد: سه عامل کرونا، تحریم و ضعف مدیریت باعث بروز مشکلات در کشور هستند، افرادی که خواهان سرنگونی نظام مقدس اسلامی هستند ابتدا باید بگویند چه جایگزینی برای این نظام در نظر دارند، امروز مردم به سادگی و آزادانه نسبت به مسؤولان و شخصیت‌های مختلف کشور در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی انتقاد می کنند، در عین حال کشور از امنیت و استقلال برخوردار است و همه اینها از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام رفیعی انتخاب اصلح را از ضروریات انتخابات عنوان کرد و گفت: شاخصه های اصلح بودن به عملکرد و سوابق افراد و نگاه نخبگان و بزرگان دینی به این اشخاص است، کسی که دشمن او را بیشتر تخریب می‌کند حتما برتری و ویژگی‌هایی دارد که دشمنان دست به تخریب او می‌زنند و امیدوار هستیم مردم در عین مشارکت حداکثری انتخاب اصلح داشته باشند و مبلغان می‌توانند فضا را گرم کنند و اهمیت حضور در انتخابات را برای مردم به خوبی تبیین کنند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات