۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۹۹۹۱۵
حجت الاسلام والمسلمین عاملی تاکید کرد؛

تفقه در دین روزآمد باشد/ پاسخگویی به نیازهای نظام، مهم ترین هدف حوزه

تفقه در دین روزآمد باشد/ پاسخگویی به نیازهای نظام، مهم ترین هدف حوزه
مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر لزوم پاسخگویی حوزه علمیه به نیازهای نظام اسلامی گفت: تفقه در دین باید روزآمد بوده و برای پاسخ به نیازهای جامعه اسلامی تولید علم کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی مدیر حوزه های علمیه خراسان در ارتباط تصویری با دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مشهد مقدس گفت: مقام معظم رهبری تأکید دارند که حوزه های علمیه در چهار عرصه پاسخگو باشند که عرصه اول آن خود حوزه های علمیه است؛ توانمند سازی حوزه های علمیه مهم است که اگر انجام شود عرصه های دیگر نیز به خوبی انجام می شود.

وی ادامه داد: عرصه پاسخگویی در جامعه اسلامی، پاسخگویی به نیازهای نظام اسلامی و عرصه پاسخگویی به نیاز بین المللی نیز مورد توقع رهبر انقلاب از حوزه های علمیه است و در صورتی تحقق پیدا می کند که توانمندی لازم را در حوزه علمیه نسبت به مسائل بی شماری که وجود دارد محقق کنیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: لازمه این امر برنامه ریزی جامع و کامل است که قبل از هر چیز در عرصه توانمندسازی دانشی و بینشی در حوزه های علمیه، تلاش داشته باشیم؛ تفقه و فهم در دین بسیار مهم است و آنچه که مطلوب و هدف است تفقه در دین در راستای پاسخگویی به جامعه اسلامی و نظام اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به مسائل روز گفت: تفقه در دین باید ناظر به مسائل روز بوده و روزآمد باشد که در همین راستا باید به تولید علم پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به عناوین اولویت دار پیش روی حوزه های علمیه تأکید کرد: اگر دین را به عنوان نظام جامعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و شکل بخشی به زندگی انسان عنوان می کنیم قبل از هر چیز این تفقه باید در راستای همین امور مورد بررسی قرار گیرد؛ یعنی نظام دینی را در همه ابعاد آن مورد کنکاش و بررسی قرار داده و در همه بحث ها به تولید علم بپردازیم و در مجموع نظامی الهی عنوان کنیم.

وی با شمارش عناوین اولویت دار پیش روی حوزه های علمیه در کمک به نظام اسلامی گفت: فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام، بررسی استراتژی سیاسی امامان شیعه، بررسی همه جانبه فلسفه انقلاب اسلامی، بررسی همه جانبه فقه در عرصه های بین المللی، بررسی ظرفیت های تمدنی انقلاب اسلامی و اندیشه های فکری امام و رهبری فهرستی از عناوین اولویت دار پیش روی حوزه های علمیه است؛ این عناوین در بررسی سیستمی دین به عنوان نظام در قلمرو فکری انسان باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه علمیه علمیه خراسان در پایان خاطرنشان کرد: حرکت کردن به سمت پاسخگویی به نیازهای نظام اسلامی مهم ترین هدف حوزه های علمیه است که برای تحقق این امر لازم است به عناوین ذکر شده توجه شود.

در پایان لازم به ذکر است، به علت اینترنتی بودن ارتباط و قطع اتصال صدا بخشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی به سالن اجلاسیه منتقل نشد که در متن خبر نیز از قلم افتاده است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
همه ما باید رنگ وبوی شهدا را بدهیم..
0
0