۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
کد خبر: ۷۰۰۰۲۳
امام جمعه موقت کاشان:

احسان و صدقه از عوامل طول عمر است

احسان و صدقه از عوامل طول عمر است
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی گفت: احسان و صدقه یکی از عوامل طول عمر است و انسان می‌تواند به نهایت عمر تعیین شده برسد و از فرصت عمر برای رسیدن به کمال استفاده کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب جلسه تفسیر قرآن که درمسجد آیت الله رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، در ادامه تفسیرآیه دهم سوره مبارکه حضرت ابراهیم، گفت: انبیاء الهی واسطه بین خدا و کفار بودند و خداوند کفار را از طریق انبیاء به سوی حق دعوت کرد تا مورد عفو و بخشش قرار بدهد.

وی افزود: خداوند عقل سلیم و پیامبر درونی را که اهل هوا و هوس نیست و بدون غل و غش است به انسان داده تا از طریق آن بتواند حق را کشف و آن را بپذیرد و از شرک و گناه دور شود.

امام جمعه موقت کاشان گفت: قوم فرعون در حالی دعوت الهی را انکار کردند که به آن یقین داشتند، اما برتری طلبی، استکبار، ریاست طلبی و دنیا پرستی سبب شد تا آنچه را که به صداقت آن یقین داشتند انکار کنند.

حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: انسان سالم دارای عقل و فطرت سالم به دنبال کشف حق است، از این رو دلیل عقل و دلیل فطرت هر دو انسان راهم به سوی اصل وجود خدا و هم به سوی توحید راهنمایی می‌کند.

وی افزود: عقل و فطرت انسان می‌گوید این عالم هم خدا دارد و هم خدای آن یکی است و اگردر بین موجودات عوالم هستی بعد از میلیارد‌ها سال هنوز تخلفی صورت نگرفته وعوالم هستی براساس مسیر تکوینی حرکت می‌کند دلیل بر این است که هماهنگ کننده عوالم یک نفراست.

امام جمعه موقت کاشان گفت: با وجود اینکه خداوند در وجود انسان عقل و فطرت قرار داده و عقل سلیم و فطرت پاک هر دو دلیل بر توحید و وجود خدا است، اما باز هم خداوند به عقل و فطرت اکتفا نکرده و بندگانش را دعوت به حق کرده است.

حجت الاسلام اسلامی تبار افزود: خداوند بندگان خود را به خانه سلامت و بهشتی که دارالسلام است و دارای سلامت و امنیت و لذت و کیف و دوستی محض است دعوت کرده است.

وی افزود: انسان‌ها دو نوع عمر دارند، عمر اجل مسمی فرصت مشخصی است که با اتمام آن لحظه‌ای ادامه نخواهد داشت و عمر اجل معلق که با وجود داشتن عمر زیاد، اما بر اثر بی احتیاطی و یک حادثه اجل معلق فرا می‌رسد و عمر زودتر از زمان تعیین شده به پایان می‌رسد.

وی افزود: انسان یک اجل مسمی و یک عمر طولانی دارد که طی یک زمان مشخص به پایان می‌رسد، اما ممکن است دربین راه با عوامل و موانعی رو به رو شود که با مرگ زودرس از دنیا برود.

حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: احسان و صدقه یکی از عوامل طول عمر است و انسان می‌تواند به نهایت عمر تعیین شده برسد و از فرصت عمر برای رسیدن به کمال استفاده کند.

وی افزود: اقوامی که در طول تاریخ قبل از اینکه به مرگ طبیعی از دنیا بروند به هلاکت رسیدند از جمله قوم فرعون، هود، صالح و ثمود به دلیل حرکت در مسیر کفر و ظلم و ستم است.

امام جمعه موقت کاشان گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید، کسانی که به واسطه گناه از دنیا می‌روند بیشتر از کسانی است که توسط اجل مسمی از دنیا می‌روند و کسانی که به دلیل احسان و نیکوکاری ادامه حیات دارند بیشتر از کسانی است که عمر تعیین شده دارند.

وی افزود: برخی با وجود اینکه عمر آن‌ها به پایان می‌رسد، اما به دلیل احسان و صدقه عمر آن‌ها ادامه دارد، همانگونه که وحدت سبب پیروزی است، اختلاف و تفرقه سبب شکست است و تفرقه در جبهه حق سبب شکست جبهه حق و اتحاد در جبهه باطل سبب پیروزی باطل است.

حجت الاسلام اسلامی تبار انجام صله رحم را سبب افزایش طول عمر و قطع صله رحم را سبب کوتاهی عمر دانست و گفت: ظلم سبب نابودی انسان و احسان و عدالت سبب طول عمر است، از این و خداوند در این آیه اصلاح و تزکیه را در طول موثر دانسته تا از فرصت عمربرای رسیدن به کمال استفاده کند./۱۳۰۷/ت304/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات