۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۶۹۹۶۳۲
امام جمعه موقت کاشان:

پیامبر اکرم در سایه عبودیت به مقام رسالت رسید

پیامبر اکرم در سایه عبودیت به مقام رسالت رسید
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی تبار با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) در سایه عبودیت به مقام رسالت رسید، گفت: انسان با عبادت به مقام و جایگاه در نزد خداوند می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار در تفسیر شرح دعای بیست و چهارم از صحیفه سجادیه که در مسجد آیت الله رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، گفت: ارتباط خداوند با پیامبراکرم(ص) براساس ضابطه و شایسته سالاری بود و ارتباط خویشاوندی و رفاقتی نبود.

وی با اشاره به اینکه پیامبراکرم(ص) در سایه عبودیت به مقام رسالت رسید، افزود: مقام سیر شبانه و توفیق و لیاقت معراج پیامبراکرم (ص) در سایه عبودیت بود.

حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: انسان با عبادت به مقام و جایگاه در نزد خداوند می‌رسد، از این رو اهل بیت(ع) عبدالناس و عابدترین مردم بودند و عابد و عبودیت تنها اقامه نماز و ذکر خدا نیست، بلکه مطیع فرمان خدا بودن است.

وی افزود: امام سجاد(ع) در یک دعای ویژه بیش دو صفحه از صحیفه سجادیه را به دعا برای والدین اختصاص داده است که این نشانه دهنده اهمیت و جایگاه والای والدین نزد اهل بیت(ع) است.

امام جمعه موقت کاشان گفت: امام معصوم کارلغو بیهوده‌ای انجام نمی‌دهد و اعمال و رفتار اهل بیت(ع) براساس حکمت است برای همین امام سجاد(ع) به دلیل مقام و جایگاه والای والدین نزد اهل بیت(ع) یک دعا را ویژه والدین اختصاص داده است.

وی افزود: علت اینکه امام معصوم برای والدین دعا می‌کند برای این است که خداوند در قرآن مکرر به احسان به والدین تاکید دارد و هرکاری که احسان قلمداد شود باید برای والدین انجام داد.

حجت الاسلام اسلامی تبار در ادامه به انواع احسان‌ها برای والدین اشاره کرد و ادامه داد: احسان لسانی به والدین به ویژه در دوره کهنسالی آن‌ها که فرزندان در این دوره با احسان به والدین امتحان می‌شوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است

وی افزود: یکی ازانواع احسان قولی، دعا کردن با زبان است، از این رو اگر توان کمک مالی و جسمی وجود نداشته باشد با دعا کردن می‌توان احسان کرد، چرا که در بسیاری اوقات دعا برای دیگران مستجاب می‌شود.

امام جمعه موقت کاشان گفت: یکی از راه‌های احسان قولی به والدین و غیره، دعا برای دیگران است از این رو احسان به والدین احسان قولی را نیز شامل می‌شود و خداوند در قرآن امر به دعا کردن دارد و از پیامبر خود می‌خواهد به مردم بگوید به پدر و مادر خود دعا کنند.

وی به اهمیت دعا برای والدین در زمان حیات و بعد از مرگ آن‌ها اشاره کرد و افزود: والدین اگر هنگام زنده بودن از فرزندان خود راضی باشند، اما بعد از مرگ آن‌ها را فراموش کنند عاق والدین می‌شوند و اگر انسان در زمان زنده بودن والدین عاق والدین شود اما بعد ازمرگ آن‌ها با دعا و خیرات برای آن‌ها می‌تواند جبران کند.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: ائمه اطهار(ع) هم مفسر قرآن و هم عامل به قرآن هستند و سفارش قرآن نیزاحسان به والدین از جمله احسان قولی و دعا برای والدین است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: امام سجاد(ع) علاوه براینکه سفارش به دعا برای والدین دارد چگونگی دعا برای پدر و مادر را نیز آموزش می‌دهد که این خود بیانگر مقام والای پدر و مادراست.

وی با اشاره به اینکه ذکر صلوات تشریفاتی نیست حقیقی است و ذکر صلوات در ابتدای و انتهای دعا سبب استجابت دعا است، افزود: اگر امام سجاد(ع) قبل ازاینکه به پدر و مادر دعا کند برای اهل بیت(ع) دعا می‌کند برای این است که ذکر صلوات در ابتدای و انتهای دعا سبب استجابت دعا است./۱۳۰۷/پ210/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات