۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۶۹۹۴۴۰
امام جمعه موقت کاشان مطرح کرد؛

جایگاه عقل و فطرت در اثبات وجود خداوند

جایگاه عقل و فطرت در اثبات وجود خداوند
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی گفت: انسان از طریق عقل، علم به وجود خدا پیدا می‌کند و از طریق فطرت، خداوند را احساس و درک می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبارجمعه شب جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، در ادامه تفسیر آیه دهم سوره مبارکه حضرت ابراهیم(ع)، گفت: بعد از اینکه پیامبران رسالت خود را به مردم عرضه کردند، کفار رسالت پیامبران را نپذیرفتند و در موضوع توحید شک داشتند.

وی افزود: در این آیه خداوند از طریق انبیاء الهی به مردم در برابر رفتار‌های غیرعاقلانه کفار و شک آن‌ها به وجود خداوند اعلام کردند هیچ شکی در وجود خدا نیست.

حجت الاسلام اسلامی تبارگفت: انسان اگر به عقل و فطرت رجوع کند متوجه خواهد شد هم اصل وجود خداوند و هم صفات خداوند از طریق عقل و فطرت اثبات می‌شود.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن انسان‌ها را مکرر به تفکر در آفرینش آسمان‌ها و زمین و موجودات دعوت کرده است تا در وجود خداوند هیچگونه شکی باقی نماند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: نظم انضباط و هماهنگی در تغییر شب و روز، گردش زمین به خود و به دور خورشید، حرکت آرام شب و روز، تغییرمنظم فصول سال و گردش هزاران ستاره و سیاره طی میلیارد‌ها سال بدون اینکه خللی در روند این تغییرات وجود داشته باشد همه آن‌ها نشانه وجود خداوند و اثبات وجود خداوند است.

حجت الاسلام اسلامی تبار افزود: آفریدگار این خلقت حیات دارد و زنده است، قدرت و علم و حکمت و شعور و رحمت دارد و همه این نشانه‌ها برای اثبات خداوند وجود است.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: هر حرکتی نیاز به معلول دارد و حرکت ستارگان و سیارات نیز یک معلول است و بدون علت و دلیل نیست و اگر انسان کوچکترین تفکری در آفرینش و خلقت زمین و آسمان داشته باشد پی به وجود خالق آن خداوند خواهد بود.

امام جمعه موقت کاشان از فطرت به عنوان یکی دیگر از دلایل وجود خداوند نام برد و گفت: انسان‌هایی که از فطرت فساد دورهستند و آلوده به گناه نیستند و دارای فطرت پاک هستند هم نور توحید را جذب می‌کنند و هم آن را منعکس می‌کند.

حجت الاسلام اسلامی تبار افزود: انسان با فطرت پاک توحیدی، وجود خداوند را درک می‌کند و از طریق عقل، علم به وجود خدا پیدا می‌کند و از طریق فطرت، خداوند را احساس و درک می‌کند.

وی افزود: انسان مومن دارای فطرت پاک از گناه و معصیت به دور است و همیشه وجود خداوند را احساس می‌کند و کسی که آلوده به گناه و معصیت است، برخی مواقع این غبار‌ها و آلودگی‌ها با یک تکان شدید کنار رفته و فطرت پاک او ظاهر می‌شود./۱۳۰۷/پ210/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات