۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۷۰۰۰۸۳

موش‌ها احتمالا منشأ اُمیکرون هستند

موش‌ها احتمالا منشأ اُمیکرون هستند
محققان چینی شواهدی را جمع‌آوری کرده‌اند که نشان می‌دهد واریانت فوق عفونی اُمیکرون ممکن است از برخورد تصادفی با موش‌ها منشاء گرفته باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، واریانت اُمیکرون سارس-کوو-2 اولین‌بار در 24 نوامبر 2021 در آفریقای جنوبی گزارش شد. این واریانت کاملاً عجیب است زیرا حاوی 45 جهش است که به نظر می‌رسد برخی از آنها در مقایسه با واریانت‌های دیگر آن را در برابر واکسن‌ها مقاوم‌تر و عفونی‌تر می‌کند. جالب‌تر اینکه بسیاری از این جهش‌ها قبلاً در واریانت‌های دیگر دیده نشده بود. در درخت تکاملی واریانت‌های سارس-کوو-2 اُمیکرون مانند یک شاخه شکسته بیرون زده است.

برای توضیح این میزان تفاوت، تیمی از آکادمی علوم چین در پکن استدلال می‌کند که این مجموعه جهش‌ها با ویروس‌هایی که در بیماران انسانی تکامل یافته‌اند متفاوت است، اما شباهت زیادی به جهش‌های مرتبط با تکامل ویروس در سلول‌های موش دارد. علاوه بر این، آنها می‌گویند که جهش‌ها نشان می‌دهد که ویروس برای آلوده کردن سلول‌های موش سازگار شده است.

آنها بر این باورند که این نشان می‌دهد که ویروس ممکن است از انسان به موش‌ها منتقل شده باشد، جایی که این جهش‌های غیرعادی را قبل از بازگشت به درون انسان به دست آورده است.

محققان این مطالعه در مقاله خود می‌نویسند: «نتایج ما نشان می‌دهد که مولد واریانت امیکرون از انسان به موش منتقل شده، به سرعت جهش‌هایی را جمع‌آوری می‌کند که منجر به آلوده کردن آن میزبان می‌شود، سپس دوباره به انسان منتقل می‌شود که نشان‌دهنده یک مسیر تکاملی بین گونه‌ای برای شیوع امیکرون است.

با این حال، این نظریه دارای اشکالاتی است. اولاً، سارس-کوو-2 توانایی خوبی در آلوده‌ کردن موش‌ها ندارد. بخشی از سلول‌های موش که ویروس معمولاً از آن برای ورود استفاده می‌کند، تمایل کمی‌به پروتئین استاندارد سارس-کوو-2 دارد. سایر محققان موفق شده‌اند سارس-کوو-2 را برای آلوده کردن موش‌های آزمایشگاهی تطبیق دهند – که البته این سوال را ایجاد می‌کند که آیا حیوانات آزمایشگاهی در منشأ این واریانت جدید دخیل هستند یا خیر - اما در دنیای واقعی شناسایی نشده است.

این امر درک اینکه چگونه ویروس این پرش را از انسان به موش انجام داده است، را دشوار می‌کند؛ هرچند غیرممکن نیست. بسیاری از دانشمندان نسبت به داستان منشأ حیوانی اُمیکرون تردید دارند، اگرچه به طور کلی، آنها معتقدند که برای درک کامل منشأ این واریانت بسیار زود است. با این وجود، این یک سوال مهم است زیرا می‌تواند به ما در پیش‌بینی و جلوگیری از ظهور انواع خطرناک در آینده کمک کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
پناه بر خدا می بریم از این همه مشکلات
0
0