۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۷۰۰۱۴۳

دغدغه‌ای که بازگشائی دانشگاه‌ها را با مشکل روبرو کرده

دغدغه‌ای که بازگشائی دانشگاه‌ها را با مشکل روبرو کرده
بر اساس تاکیدات و مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشائی مراکز آموزش عالی، وزارت علوم اعلام کرد که دانشگاه‌ها از بهمن ماه حضوری خواهند بود و تمامی آموزش‌ها به صورت حضوری انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دانشجو، با کاهش موارد ابتلا به بیماری کرونا و واکسیناسیون اکثریت مردم حالا روند حضوری شدن بسیاری از مشاغل و کسب و کار‌ها و باز شدن مراکز آموزشی به سرعت در حال انجام است و در حال بازگشتن به شرایط عادی خود هستند.


دغدغه‌ای که بازگشائی دانشگاه‌ها را با مشکل روبرو کرده

بر اساس تاکیدات و مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشائی مراکز آموزش عالی، وزارت علوم اعلام کرد که دانشگاه‌ها از بهمن ماه حضوری خواهند بود و تمامی آموزش‌ها به صورت حضوری انجام می‌شود البته این تصمیم وزارت علوم و ابلاغیه‌ای که به دانشگاه‌ها ارسال شده است، اختیار بازگشائی را به دانشگاه واگذار کرده است، اما یکی از مسائلی که همواره دغدغه اصلی مسئولین دانشگاهی است، نگرانی از تامین تسهیلات رفاهی دانشجویان و خوابگاه‌های دانشجویی و واکسینه نشدن ۱۰ درصد از جمعیت دانشجویی است.


ازسرگیری آموزش حضوری یک ضرورت و نیاز مبرم امروز است

آخرین تصمیمی که برای بازگشائی دانشگاه‌ها گرفته شده، جلسه هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و مسئولان آموزشی عالی بود که در این جلسه زلفی گل، وزیر علوم و خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم تاکید بر بازگشائی دانشگاه‌ها داشتند که وزیر علوم با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا گفت: محمدعلی زلفی گل امروز در جلسه روسای دانشگاه‌های کشور که با موضوع هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی برای از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها امروز به صورت حضوری و مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد؛ اظهار داشت: هدف از تشکیل این نشست رایزنی با روسای دانشگاه‌ها و اخذ آخرین پیشنهادات و راهکار‌ها برای اجرای شدن تاکید رئیس جمهو در خصوص ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها از آغاز نیم‌سال دوم تحصیلی است.

 محمدعلی زلفی‌گل با اشاره به اینکه آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی دارای مزایای زیادی است و در میزان و اثربخشی یادگیری نیز تاثیر زیادی دارد، گفت: این اجماع در میان روسای دانشگاه‌ها و مسئولان آموزش عالی وجود دارد که ازسرگیری آموزش حضوری یک ضرورت و نیاز مبرم امروز است و نکته‌ای که الان مورد تاکید است تلاش و برنامه‌ریزی برای از سرگیری شکوهمند و موفق آموزش عالی است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا که به زودی بروزرسانی نیز می‌شود؛ یک ضرورت است و از سوی دیگر باید مباحث حقوقی حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها نیز مورد توجه روسای دانشگاه‌ها باشد.

 

منتشر نشود///تغذیه و خوابگاه دانشجویی مهمترین دغدغه بر سر راه بازگشائی دانشگاه‌ها



حضور فیزیکی اعضای هیات علمی

همچنین خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم نیز در این هم اندیشی گفت: هم اکنون ضرورت دارد که آموزش را به صورت حضوری ارائه کنیم.


وی با بیان اینکه ریاست جمهوری و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بر آموزش حضوری تأکید دارند که این امر لازم الاجراست، افزود: در حوزه آموزش وقتی صحبت از آموزش حضوری می‌شود، نمی‌توانیم به بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بازگردیم، بلکه قصد داریم از زیرساخت‌های ایجاد شده در حوزه آموزش الکترونیک بهره‌مند شویم و آموزش ترکیبی با محوریت آموزش حضوری آغاز شود.


به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، نکته مهم تحقق آموزش حضوری، حضور اساتید در دانشگاه‌ها است و باید شرایط به گونه‌ای باشد که اعضای هیئت علمی در دانشگاه حضور فیزیکی داشته باشند.

 

منتشر نشود///تغذیه و خوابگاه دانشجویی مهمترین دغدغه بر سر راه بازگشائی دانشگاه‌ها

 

 

دانشجویانی که هنوز واکسن کرونا تزریق نکردند!


اما نگرانی مسئولان دانشگاه‌ها واکسینه نشدن دانشجویان و امکانات رفاهی دانشگاه‌ها مانند خوابگاه‌ها و تامین غذای دانشجویی است که عدم اختصاص بودجه حضوری شدن کامل دانشگاه‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد در همین زمینه، وجهی معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه برخی از دانشجویان هنوز واکسینه نشده‌اند و این مسئله باعث خواهد شد که دانشگاه‌ها نتوانند به صورت صد درصدی حضوری شوند.


وجهی افزود: اینکه دانشگاه‌ها از بهمن حضوری شود، قرار است در جلسه روسای دانشگاه‌ها بررسی شود؛ اما اینکه صددرصد دانشگاه‌ها بخواهند باز شوند حتما مشکلاتی وجود دارد، از جمله اینکه هنوز یکسری از دانشجویان واکسن نزدند؛ پس همین مسئله باعث می‌شود که دانشگاه‌ها نتوانند به طور کامل باز شود، چرا که دانشجویانی که واکسن نزدند نمی‌توانند وارد دانشگاه شوند و از طرفی هم نیاز به یکسری آماده سازی‌ها هست که باید بررسی شود که فردا قرار است در مورد این مسئله تصمیم گیری شود.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران اضافه کرد: اول باید پیش بینی مالی انجام شود. قطعا وقتی وزارت علوم بازگشائی کامل دانشگاه را اعلام کرده پیش بینی‌های لازم را نیز داشته است، چرا که بازگشایی حضوری هزینه‌های کمی نخواهد داشت، برای مثال سوبسید غذا فقط برای دانشگاه تهران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در سال خواهد بود که باید تامین شود و اگر بودجه تامین شود در طی یک زمانی به سرعت این قضیه را می‌توان جلو برد. به هر حال سلف‌هایی که دو سال است خوابیده، یک آماده سازی کامل می‌خواهد و نیاز به تزریق مالی دارد که بتوانند آن‌ها این آماده سازی را انجام دهند.

منتشر نشود///تغذیه و خوابگاه دانشجویی مهمترین دغدغه بر سر راه بازگشائی دانشگاه‌ها



وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از سوال‌های من برای اینکه بتوانم پیش بینی ام را دقیق کنم این است که ستاد کرونا پروتکل اسکان خوابگاه را به چه صورت اعلام می‌کند، چون پروتکل جدید قرار بود اعلام شود، اما هنوز جلسه تشکیل نشده است، بنابراین ما باید منتظر اعلام ستاد ملی کرونا باشیم که تکلیف اسکان دانشجویان در خوابگاه مشخص شود، این پروتکل برای ما روشن نیست.


وجهی یادآور شد: واقعیت این است که نمی‌توانیم برآورد دقیقی برای آماده سازی داشته باشیم. ممکن است پروتکل به ما بگوید مثل قبل از کرونا می‌توانید اسکان دهید، مشکلی نخواهیم داشت؛ اما اگر ظرفیت را نصف کنند، شرایط متفاوت خواهد بود. زمان قبل از کرونا در خوابگاه‌های دانشگاه تهران ۹ هزار و ۶۰۰ تا خوابگاهی داشتیم وقتی ظرفیت نصف شود، نزدیک به ۴۰۰۰ کمبود ظرفیت داریم که تامین این تعداد ساختمان و ... کار آسانی نیست و زمان بر است لذا تا زمانی که این پروتکل‌ها را ما ندانیم و دقیق اعلام نشود نمی‌توان تصمیم گیری کرد.

وی در خصوص وضعیت خوابگاه‌های اجاره‌ای دانشگاه تهران گفت: ظاهرا سه تا خوابگاه اجاره‌ای داشتیم که به دلیل خالی ماندن ظرفیت آن‌ها پس داده شد؛ چرا که خیلی از ظرفیت‌های خوابگاه‌های ملکی دانشگاه خالی است. البته اگر دانشگاه‌ها به صورت کامل حضوری شود ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه کم است و باید مجددا اجاره شوند که هزینه‌های بالاتری تحمیل خواهد شد.

وجهی در خصوص واکسینه شدن دانشجویان دانشگاه تهران افزود: خوشبختانه مجوز وب سرویس را از وزارت کشور گرفتیم و الان می‌دانیم کدام دانشجویان واکسن زدند و کدام دانشجو واکسن نزدند. تاکنون دو بار به دانشجویان واکسن نزده تذکر دادیم و اعلام کردیم که باید واکسن بزنند؛ اما در مجموع ۱۰ درصد دانشجویان دانشگاه تهران واکسن نزده اند.

وی در خصوص نحوه برخورد با دانشجویانی که واکسن کرونا تزریق نکرده اند، گفت: یکی از آیتم‌ها این است که وزارت علوم باید به ما بگوید پروتکل برخورد با دانشجویان واکسن نزده چیست؟ اینکه این دانشجویان نمی‌توانند انتخاب واحد کنند یا اینکه انتخاب واحد می‌تواند انجام شود، اما سر کلاس عملی نمی‌توانند حاضر شوند، در سلف دانشگاه و خوابگاه حتما نمی‌توانند حضور داشته باشند. اما متاسفانه وزارت علوم تکلیفی برای ما مشخص نکرده است. این‌ها باید به ما از طرف وزارت علوم اعلام شود که ما چه برخوردی با این دانشجویان داشته باشیم، که بتوانیم منطبق با آن عمل کنیم.


اعطای وام و پشتیبانی برای ارتقا خوابگاه‌ها و آشپزخانه‌های دانشجویی از اولویت‌های اصلی صندوق رفاه


 مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اینکه این صندوق بنا بر وظیفه قانونی خود علاوه بر پرداخت انواع وام‌های دانشجویی و حمایت از دانشجویان مستعد و کم بضاعت در بخش خوابگاه‌ها و تغذیه دانشجویان، همراه و همیار رؤسای دانشگاه‌ها است؛ گفت: ارتقای آشپزخانه‌های دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های اعلامی این صندوق بوده است و تاکنون دانشگاه‌هایی که با این صندوق تفاهم‌نامه منعقد کرده‌اند و گزارش پیشرفت و ارتقاء آشپزخانه‌های خود را به این صندوق ارسال کرده‌اند از بودجه حمایتی صندوق استفاده نموده‌اند و مورد حمایت مالی صندوق قرار گرفته اند.

 

منتشر نشود///تغذیه و خوابگاه دانشجویی مهمترین دغدغه بر سر راه بازگشائی دانشگاه‌ها

 


وی افزود: صندوق رفاه در زمینه بازسازی و ارتقاء خوابگاه‌ها و آشپزخانه‌های دانشجویی تاکنون با مبلغی حدود ۶۳۰ میلیارد ریال با دانشگاه‌ها تفاهمنامه منعقد نموده است.


گنجی با اشاره به اینکه اعطای وام‌های دانشجویی از جمله وام تحصیلی به دانشجویان از وظایف ذاتی صندوق رفاه دانشجویان است گفت: در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۷۷ میلیارد تومان انواع وام به دانشجویان اعطا شد و در نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ این مبلغ به ۳۵۵ میلیارد تومان افزایش یافته است و ۸۴ درصد دانشجویانی که تقاضای آن‌ها به تایید دانشگاه‌ها رسیده و به صندوق ارسال شده است وام خود را دریافت نموده اند.


وی با بیان اینکه صرفاً ۱۶ درصد از دانشجویان مذکور موفق به دریافت وام خود نشده‌اند؛ گفت: به محض تخصیص مابقی بودجه این صندوق از سوی سازمان برنامه و بودجه؛ در اسرع وقت وام‌های دانشجویان باقیمانده نیز پرداخت خواهد شد.

ارسال نظرات