۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۷۰۰۱۶۵
حجت الاسلام والمسلمین رستمی:

نوعی استبداد علمی در دانشگاه‌ها اجازه تعمق، نقد، بازنگری و بازخوانی را نمی‌دهد

نوعی استبداد علمی در دانشگاه‌ها اجازه تعمق، نقد، بازنگری و بازخوانی را نمی‌دهد
رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: یکی از مشکلاتی که در فضاهای دانشگاهی داریم این است که نوعی استبداد علمی وجود دارد که اجازه تعمق، نقد، بازنگری و بازخوانی را نمی‌دهد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیین گشایش دو اندیشکده «تحول در علوم انسانی» و «تحول در حکمرانی» به همت دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ علامه طباطبائی با حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رییس نهاد رهبری در دانشگاه ها، عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی، فواد ایزدی، رییس اندیشکده سیاست خارجی انقلاب اسلامی، حجت الاسلام نیکزاد عیسی زاده، معاون آموزشی نهاد رهبری در دانشگاه ها و جمعی از اندیشمندان و استادان حوزه علوم انسانی، امروز، در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی در این مراسم گفت: یکی از مشکلاتی که در فضاهای دانشگاهی داریم این است که نوعی استبداد علمی در برخی از مقاطع، رشته ها و حوزه ها وجود دارد که اجازه تعمق، نقد، بازنگری و بازخوانی را نمی‌دهد.

وی بیان کرد: از دانشگاه، ‌انتظار محیط نقد آزادانه و ورود آزاد به فضای اندیشه ورزی می رود، ‌اما بر خلاف انتظار آنچه در بعضی از حوزه ها دیده می شود مقابله با هرگونه نقد است. بعضی از ایرادهایی که در بحث نگاه انتقادی در حوزه علوم انسانی، مقابله‌هایی که وجود دارد و ریشه آن به نوعی استبداد علمی بر می گردد. بدون فرصت دهی به نقد، بازخوانی، ارزیابی و ارائه راهکار و اثبات پذیری و استدلال پذیری، امکان رشد وجود ندارد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد:‌ مسئله‌ای که در علوم انسانی با آن مواجه هستیم، تولید محتوا، نظریه و فکر درحوزه علوم انسانی است. یک پیش فرض وجود دارد و آن پیش فرض نقد پذیری است. امروز تمدن غرب به طورجدی به چالش کشیده شده و این موضوعی نیست که ما بخواهیم ادعا کنیم.

وی افزود: چند ماه بعد پایان جنگ تحمیلی امام (ره) به رهبر شوروی نامه نوشتند. همه فکر کردند نامه امام درخواست کمک، جنگ افزار و مشارکت در بازسازی از شوروی است. اما هنگامی که متن نامه مشخص شد، صحبت از بازکردن دریچه ای جدید به روی جهان شرق بود. صحبت از پرهیز از طی کردن راه غربی ها که به بن بست منجر خواهد شد، و صحبت از خرد شدن استخوان های کمونیست و جستجوی مارکسیسم در موزه های سیاسی بود.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با بیان اینکه ‌انقلاب اسلامی مدعی توانمندی و دارا بودن محتوای ارائه نظریه و الگو برای اداره نظام است، تاکید کرد: این محتوا تا زمانی که تولید و بازپروری نشود و در کارخانه های تولید دانش که ایده ها، تفکرات و دانشمندان و مراکز علمی است، به فرآوری نرسد، هرگز توان ارائه الگو برای پیاده شدن را نخواهد داشت.

وی گفت: اصرار بر تکرار اندیشه هایی که منتظر باطل شدن آنها در مراکز تولیدشان هستیم، اصرار نابه جایی است. ‌ظرفیت علمی، دانشمندان ارزشمند، دانشگاه های دارای ظرفیت، همه، استعدادها و ظرفیت های خوبی هستند که می شود از آن برای بازپروری و تولید در حوزه اندیشه استفاده کرد. ‌زیر بنای تمدن علم است و زیر بنای علم، علوم انسانی است و بدون علوم انسانی مبتنی بر مبانی، انتظار تمدن، تولید تمدن و ‌ارائه تمدن نوین اسلامی بی نتیجه است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در پایان سخنان خود با قدردانی از دست اندرکاران گشایش این دو اندیشکده، گفت: آنقدر کار بر زمین مانده و ظرفیت های استفاده نشده وجود دارد که از توان مجموعه های علوم انسانی و اندیشکده هایی که امروز شاهد افتتاح آنها هستیم می شود استفاده کرد و همه این ها را به کار برد و منتظر اتفاقات خوب بود.

در ادامه مراسم معتمدی گفت: دانشگاه علامه طباطبائی ظرفیت کم نظیر و ویژه‌ای دارد که برای کمک به اندیشکده‌های تحول در علوم انسانی، باید به درستی الگوبرداری و نقش‌آفرینی کند.

وی با تاکید بر تاثیرگذاری راه اندازی این دو اندیشکده برای حل مشکلات جامعه، بیان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی باید به بحث تحول در علوم انسانی بپردازد و این موضوع یک مطالبه عمومی و ملی است. این مسئله را باید تبدیل به گفتمان علمی کنیم تا بتوان از آن در زمینه حل مسائل جامعه استفاده کنیم.

ارسال نظرات