۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۷۰۰۲۴۶
نماینده ولی فقیه در کاشان تأکید کرد؛

لزوم راه اندازی سامانه یکپارچه سازی خدمات مراکز خیریه

لزوم راه اندازی سامانه یکپارچه سازی خدمات مراکز خیریه
اصفهان - آیت الله سلیمانی به لزوم راه اندازی سامانه یکپارچه سازی توزیع خدمات مراکز خیریه وهدفمند شدن صدقات و خیرات به محرومان جامعه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای زکات شهرستان کاشان گفت: اسلام خمس و زکات را به عنوان اصول احکام عملی اسلام و به عنوان مالیات برای مسلمانان در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مالیات اسلامی حقی معلوم است که اسلام بر دارایی افراد واجب کرده است، افزود: این حق به صورت نقدی و غیر نقدی و بنا به شروط مشحص دریافت می‌شود.

آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه خمس به اصل مال تعلق نمی‌گیرد و به اضافه مال تعلق دارد، افزود: زکات به اصل مال تعلق می‌گیرد ضمن اینکه به خمس می‌توان زمان داد و سال مالی برای آن تعیین کرد و در پایان سال پرداخت کرد، اما زکات مال باید نقدی پرداخت شود.

رئیس شورای زکات شهرستان کاشان با بیان اینکه برخی از واجبات و محرمات دامنه محدودی دارند، اظهار داشت: خمس از جمله واجباتی است که دامنه گسترده و خیلی وسیعی دارد.

آیت الله سلیمانی همچنین با اشاره به اینکه خمس را می‌توان به اندازه نیاز و زکات را به اندازه توان پرداخت کرد، افزود: امام صادق(ع) می‌فرماید زکات را به اندازه‌ای می‌توان پرداخت کرد که فرد مستطیع شده و به حج برود.

نماینده ولی فقیه درکاشان با بیان اینکه امام صادق می‌فرماید، اگر با مالیات فقر در جامعه طرف نمی‌شد خداوند میزان آن را افزایش می‌داد، گفت: خمس واجب است، اما زکات الزامی و احتیاطی است، همانگونه که زمان جنگ نیروی ذخیره احتیاط وجود دارد، همانگونه نیز جامعه برای تامین نیاز اقتصادی نیاز به زکات ذخیره شده دارد.

به گفته وی در برخی مناطق مانند منطقه کاشان که مرکز تولید گل و گلاب و فرش ماشینی است زمینه زکات مستحبی بیشتر از زکات واجب است.

وی بر شناخت مصادیق خمس مستحبی تأکید کرد و با اشاره به اینکه واحد‌های صنعتی همچون فرش ماشینی در کاشان می‌تواند از مصادیق پرداخت زکات مستحبی باشند، افزود: واحد‌های تولید فرش ماشینی در منطقه کاشان با اختصاص تعداد مشخصی ازتولیدات خود در قالب خمس مستحبی و تبدیل آن به نقدینگی، به نیازمندان و محرومین منطقه اختصاص داده شود.

آیت الله سلیمانی به منابع متعدد دریافت زکات مستحبی در منطقه کاشان اشاره کرد و با تأکید بر ساماندهی و سوق دادن این منابع به سمت و سوی زکات مستحبی، گفت: شناسایی نیازمندان منطقه و مشخص شدن میزان دریافت زکات مستحبی حائز اهمیت است.

وی همچنین بر اجرای توزیع عادلانه صدقات و خیرات از سوی مؤسسات خیریه با زاه اندازی سامانه خدمات به محرومان و نیازمندان تأکید کرد و اظهار داشت: برخی از نیازمندان از چندین مؤسسه خیریه خدمات دریافت می‌کنند او برخی دیگر هیچ خدماتی دریافت نمی‌کنند.

نماینده ولی فقیه در کاشان به لزوم راه اندازی سامانه یکپارچه سازی توزیع خدمات مراکز خیریه و هدفمند شدن صدقات و خیرات به محرومان جامعه اشاره کرد و گفت: با ثبت نام نیازمندان در این سامانه خدمات به نیازمندان متوازن و متعادل وعدالت محورخواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر برخی از چندین مؤسسه خیریه انواع خدمات را دریافت می‌کنند، اما برخی دیگر از حداقل خدمات محروم هستند و عدالت در توزیع خدمات رعایت نمی‌شود.

لازم به ذکر است، در این مراسم حجت الاسلام سید نظام واجدی به عنوان رئیس شورای زکات شهر کاشان انتخاب و معرفی شد./۱۳۰۷/پ210/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات