۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۰۰۳۲۹

آمریکا در چاهِ دیکتاتوری سقوط خواهد کرد

آمریکا در چاهِ دیکتاتوری سقوط خواهد کرد
"توماس هامر دیکسون" دانشمند علوم سیاسی کانادایی در مقاله ای می نویسد: «آمریکایِ کنونی بیش از هر زمان دیگری در معرض انحراف و اداره شدن توسط جریان های عوام فریب و در نهایت سقوط در چاهِ دیکتاتوری است. چالش های قابل توجه سیاسی و بویژه اجتماعیِ آمریکای کنونی، آینده روشنی را برای آن نوید نمی‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دانشجو؛ «"توماس هامر دیکسون" دانشمند و نظریه پرداز برجسته علوم سیاسی در کانادا و رئیس بخش پژوهشی "دانشگاه واترلو"یِ این کشور در مقاله ای برای نشریه مشهور "گلوب اند میلِ" کانادا، گزاره‌ها و پیش بینی های تکان دهنده ای را راجع به آینده سیاسی و اجتماعی ایالات متحده آمریکا مطرح کرده است. وی به طور خاص جامعه کنونی آمریکا را در وضعیتی ارزیابی کرده که سطحِ تنش ها و شکاف های اجتماعی در آن به حدی رسیده که هر لحظه احتمال وقوع جنگ داخلی در آن می رود.

هامر دیکسون به طور خاص به این نکته اشاره می کند که جریان های افراطی و عوام فریب، سال هایِ سال زیر پوستِ دموکراسی آمریکایی در این کشور فعالیت داشتند، با این حال، این جریان ها پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و قدرت گیری "دونالد ترامپ" رئیس جمهور پوپولیست و عوام فریبِ این کشور، عملا این فرصت را یافتند تا از سایه خارج شده و در متنِ تحولات و صحنه اصلی سیاسی آمریکا کنشگری کنند. مساله ای که تا حد زیادی موجب آسیب رسیدن به عرصه های سیاسی و اجتماعی آمریکا شده و نمودهای عینی آن را در تحولاتِ باور نکردنی چند سال اخیر در این کشور نظیرِ: مشاهده تصاویر رژه افراد مسلح در شهرهای مختلف آمریکا، ماسک نزدن و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی حامیان ترامپ(به مثابه نمودی از لجبازی سیاسی توسط آن ها)، و بددتر از همه شورش های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا و حمله به ساختمان کنگره این کشور که تا حد زیادی آبروی بین المللی آمریکا را برد، می توان مشاهده کرد.  

*"توماس هامر دیکسون" دانشمند علوم سیاسی و رئیس بخش پژوهشی دانشگاه واترلو کانادا

توماس هامر دیکسون معتقد است که آمریکای کنونی، به شدت حالتی قطبی به خود گرفته و مردم این کشور در دسته بندی های مختلف سیاسی و اجتماعی قرار گرفته اند و عملا به منازعه و جنگ با یکدیگر می پردازند. مساله‌ای که عملا نفسِ آمریکا را در داخل خاک این کشور گرفته و در حال خفه کردن آن است. شاید اساسا به همین دلیل بوده که "فرانسیس فوکویاما" نظریه پرداز مشهور آمریکایی که زمانی از ایده "پایان تاریخ" پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سخن گفته بود، در مقاله ای که به تازگی در "نشریه اکونومیست" منتشر کرده تاکید می کند که "آمریکایِ کنونی باید با عصر هژمونی قدرت خود در عرصه بین المللی خداحافظی کند و به چالش های بیشمارِ اجتماعی و سیاسی داخلی خود رسیدگی کند". از دیدِ فوکویاما، "ساختار داخلی آمریکا به قدری پوسیده شده که انگار آمریکای کنونی فقط یک ظاهرِ زیبا دارد و از درون، موریانه ها به جان آن افتاده اند".

توماس هامر دیکسون در عین حال به این مساله اشاره می کند که یکی دیگر از نمودهای عینی فروپاشی آمریکا، بی توجهیِ نخبگان سیاسی به مردم این کشور و آینده آمریکا است. از دید وی، در شرایط فعلی، نخبگان سیاسیِ آمریکا صرفا در راستای منافع خود کنشگری می کنند و درگیرِ رقابت ها در چهارچوب سیاست حزبی و قطبی‌شده آمریکایی هستند. مساله ای که در میدان عمل هزینه های زیادی را به واشنگتن تحمیل کرده است.

توماس هامر دیکسون در مقاله خود، ترامپ را به مثابه نردبانی برای افراط گرایانِ دست راستی و پوپولیست های آمریکایی جهت بالا رفتن از رده های مختلف قدرت ارزیابی می کند و در ادامه پیش بینی جنجالی خود در مورد آینده ایالات متحده آمریکا را مرح می سازد. وی معتقد است اگر روندهای جاری در آمریکا ادامه یابند و بدتر از همه اینکه ترامپ بتواند بار دیگر کرسی ریاست جمهوری آمریکا را در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 این کشور در کنترل خود بگیرد، احتمال اینکه آمریکا تا قبل از سال 2030 توسط یک دیکتاتورِ دست‌راستی اداره شود، بسیار زیاد است. مساله ای که در صورت تحقق، آمریکا را از جایگاهی که سال هایِ سال برای خود تعریف کرده بود و سعی داشت به مثابه نقطه ثقل جریان دموکراسی خواهی در حهان ارزایابی شود، کاملا دور می‌کند و عملا جهان را با چهره ای جدید از این کشور رو به رو می سازد.

توماس هامر دیکسون در ادامه، شرایط آشفته و نابسامان کنونی آمریکا را امری مطلوب برای ترامپیست ها و جریان‌های افراط گرا و پوپولیست های آمریکایی ارزیابی می کند. وی معتقد است که اساسا این جریان ها در همین شرایط است که امکان رشد و نمود دارند و حیات خود را مدیونِ یکچنین وضعیتی هستند. وی سطح نابرابری اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، تبعیض، فقر، خشونت و بزهکاری، و قطبی گرایی در جامعه کنونی آمریکا را بی سابقه ارزیابی می کند و معتقد است که یکچنین وضعیتی در کل تاریخ آمریکا بی‌سابقه است. امری که عملا آمریکایِ کنونی را در آستانه یک انفجارِ تمام عیار قرار داده است.

توماس هامر دیکسون در پایان از دولت کانادا می خواهد تا با واقع بینی به تحولات ایالات متحده آمریکا بنگرد و ضمن خوانشِ دقیق روندهای جاری در این کشور، خود را آماده مقابله با امواج سهمگینِ منفی در داخل این کشور، در آینده نه چندان دور کند. هامر دیکسون همچنین به آن دسته از افرادی که پیش بینی های وی در مورد آینده آمریکا را دور از واقعیت ارزیابی می کنند توصیه می کند تا به این سوال پاسخ دهند: آیا اگر چند سال قبل به شما می گفتند که فردی در شکل و شمایل ترامپ، با آن رویه های جنجالی و نابخردانه، رئیس جمهور آمریکا خواهد شد، شما باور می کردید؟»

 

ارسال نظرات