۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۷۰۰۳۷۸
معرفی کتاب؛

هدیه الهی یا خسارت محض

هدیه الهی یا خسارت محض
فروشگاه اینترنتی من و کتاب این روزها به مناسبت فرا رسیدن سالروز برنامه اقدام مشترک، بسته‌ی جامع کتاب با موضوع مذاکرات هسته ای و برجام ارائه کرده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، 27 دی‌ماه، طبق «برنامه جامع اقدام مشترک/ برجام»، سالگرد «روز اجرای توافق» بود؛ تیم مذاکره‌کننده ظریف، برخلاف نام غلط ‌انداز «برنامه اقدام مشترک»، پذیرفت که ابتدا طرف ایرانی تمام تعهداتش را به شکل نقد، یکجا، غیرقابل برگشت (یا با امکان بازگشت طولانی‌مدت) و در کمتر از دو ماه انجام دهد، این روند که از جمله شامل انتقال 9700 کیلو گرم (97 درصد ذخائر) اورانیوم غنی‌شده به خارج از کشور، اوراق کردن و ازهم‌گسیختن 15هزار سانتریفیوژ از مجموع 19هزار سانتریفیوژ، و بتن‌ریزی در رآکتور اراک بود، 27 مهرماه 94 آغاز و تا 26 دی‌ماه به انجام رسید.

تازه پس از واگذاری نقد همه این امتیازات قرار بود، روز 27 دی‌ماه 94، «روز اجرای توافق» برای لغو تحریم‌ها باشد؛ روزی که هرگز فرا نرسید؛ نه در دولت اوباما و نه در دوره ‌ترامپ و بایدن! به بهانه سالگرد «روز اجرای توافق»، بسته‌ی جامع کتاب با موضوع مذاکرات هسته ای و برجام، معرفی می شود.

برنامه جامع اقدام مشترک (به انگلیسی: Joint Comprehensive Plan of Action) یا به‌اختصار برجام که توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین و در غرب توافق هسته‌ای ایران یا توافق ایران نیز نامیده می‌شود، در راستای توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به علاوه آلمان) بسته شد.

مذاکرات رسمی برای طرح جامع اقدام مشترک دربارهٔ برنامه اتمی ایران با پذیرفتن توافق موقت ژنو بر روی برنامه هسته‌ای ایران در نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شد و به مدت ۲۰ ماه کشورها درگیر مذاکره بودند که در آوریل ۲۰۱۵ تفاهم هسته‌ای لوزان شکل گرفت.

بر اساس این توافق، ایران ذخایر اورانیم غنی شده متوسط خودش را پاکسازی خواهد کرد و ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد قطع می‌کند، تعداد سانتریفیوژها را حدود دو سوم و حداقل به مدت ۱۵ سال کاهش می‌دهد، ایران هم موافقت کرده‌است که اورانیوم را بیش از ۳٫۶۷درصد غنی‌سازی نکند یا تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم جدید یا رآکتور آب‌سنگین جدیدی را نسازد.

فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم به مدت ۱۰ سال به یک تک ساختمان که از سانتریفیوژهای نسل اول استفاده می‌کند محدود خواهد بود، دیگر تأسیسات نیز طبق پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجتناب از خطرهای تکثیر سلاح‌های اتمی تبدیل خواهند شد، برای نظارت و تأیید اجرای توافق‌نامه توسط ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) باید به تمام تأسیسات اتمی ایران دسترسی منظم داشته باشد. در نتیجه این توافقنامه که تاییدیه پایدار متعهدین آن را به همراه دارد، ایران از تحریم‌های علیه ایران شورای امنیت ملل متحد، اتحادیه اروپا و تحریم‌های ثانویه ایالات متحده بیرون خواهد آمد.

این دور از مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از ظهر روز شنبه ۲۷ ژوئن ۲۰۱۵، در هتل کوبورگ در شهر وین اتریش با حضور جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و هیئت‌های کارشناسی دو طرف آغاز شد. ضرب‌الاجل تعیین‌شده زمان این مذاکرات، روز سی‌ام ژوئن بود که سه بار به ترتیب تا سوم، دهم و سیزدهم ژوئیه تمدید شد.

در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ شمسی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا رسماً از برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد.

خسارت محض یا هدیه الهی

در شب ۱۵ دی ۱۳۹۸، دولت حسن روحانی نیز پس از چهار مرحله کاهش تعهدات خود، طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. مطابق این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

روز شنبه ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی گفت: ما ماشهٔ بازگشت فوری تحریم‌ها را کشیده‌ایم؛ تا تقریباً تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران برگردد و در نهایت برجام به خسرانی محض برای طرفداران نظام فکری سازش بدل شد.

«فروشگاه اینترنتی من و کتاب» این روزها به مناسبت فرا رسیدن سالروز این ننگ تاریخی، اقدام به ارائه بسته‌ی جامع کتاب با موضوع مذاکرات هسته ای و برجام کرده است و آن را با تخفیف ویژه در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

«انحلال در نظام استکباری» اثر سعید زیبا کلام * انتشارات شهید کاظمی
مجموعه تحلیل چگونگی انحلال انقلاب در نظام استکباری
مجموعه‌ای از مقالات، یادداشت‌ها، و مصاحبه‌هایی که از تیرماه ۱۳۹۳ تا تیرماه ۱۳۹۴ دربارۀ سیاست خارجی دولت یازدهم مذاکرات هسته‌ای، توافقنامه لوزان، رویکرد رسانه‌ای دولت، مبنای رویکرد آمریکا به انقلاب اسلامی و گفتمان عدالت‌خواهی نوشته شده است.

«خود تحریمی»  اثر دفتر گفتمان انقلاب اسلامی * انتشارات شهید کاظمی
نگاهی به خسارت‌ها و پیامدهای سند ننگین و ابعاد FATF
این کتاب مشتمل بر بیست مقاله در تبیین ابعاد FATF، اهداف آمریکا از هدایت ایران به‌سوی آن، نقد اظهارات مسئولان دولت در حمایت از FATF، تبعات حقوقی و امنیتی پذیرش این قرارداد برای کشور است، امروز ایران پس از تجربۀ خسارت‌بار برجام هسته‌ای، در آستانۀ برجام مالی، کاپیتولاسیون اقتصادی و خسارت محضی قرار دارد.

از ابتدای انقلاب اسلامی در کنار مکتب فکری اصیل اسلام ناب، که نماد و رهبر آن امام‌خمینی(ره) بود، خط فکری دیگری وجود داشت که در عین اعلام پایبندی به اصول انقلاب، دارای فاصله‌های جدی با مکتب و ممشای امام راحل بود، امام‌خمینی(ره) که انقلاب را بر اساس اسلام حداکثری و مشی انقلابی بنا نهاده بود و با متحجران و متجددان فاصله‌ای روشن داشت، همواره از قاعدین و نشستگان و خستگان از قیام و مجاهدت در راه رسیدن به آرمان‌های ناب اسلامی و شیعی گله‌مند بود.

نمود این گله‌مندی و دردمندی در پیام جام زهر و منشور روحانیت به‌خوبی دیده می‌شود. جریانی همواره از ایستادگی، مجاهدت و مقاومت کناره گرفته و راه پیشرفت را در عبور از «انقلابی بودن» تعریف می‌کردند. ترجمۀ عینی این خط فکری، و نتیجۀ عملی آن هضم شدن در هجمۀ سیری‌ناپذیر دنیای مدرن و قدرت‌های استکباری بود. پذیرش ولایت طاغوت و آقایی حکومت‌های ظلم و جور، یعنی امریکا و غرب، ثمرۀ عملی تبعیت از این جریان بود.

«مردم گله‌مندند»  اثر حسین ایزدی * انتشارات شهید کاظمی
نگاهی به تحلیل‌ها، توصیه‌ها، نگرانی‌ها و نقدهای مقام معظم رهبری به دولت یازدهم
بازتاب سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۲۷بهمن ۱۳۹۵ پس از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن در دیدار با مردم آذربایجان شرقی در بر دارندۀ تحلیل‌ها، توصیه‌ها، نگرانی‌ها و نقدهای مقام معظم رهبری به دولت یازدهم است، نویسنده در شش فصل به موضوعات مختلفی مانند مؤلفه‌های گفتمان انقلابی و گفتمان انفعالی، تحلیل کلان و قرآنی رهبری از شرایط کنونی کشور، تحلیل‌ها، توصیه‌ها، نقدها و نگرانی‌ها در عرصۀ اقتصادی، عرصۀ سیاست داخلی و خارجی، فرهنگ، علم و محیط‌زیست می‌پردازد.

خسارت محض یا هدیه الهی

«گفتم اعتماد نکنید» اثر دفتر گفتمان انقلاب اسلامی * انتشارات شهید کاظمی
بیانات مقام معظم رهبری و منطق مواجهۀ ایشان با مسئلۀ هسته‌ای از رویدادهای تاریخی در مسیر پروندۀ هسته‌ای
تحلیل کلان از شرایط کنونی کشور و انقلاب، دو نگاهِ کلان برای حل مشکلات اقتصادی کشور، تحریم؛ از تهدید تا فرصت، نقد رویکردهای کلان و عملکرد دولت در حوزۀ سیاست خارجی؛ تصور غلط امکان آشتی با آمریکا، تدابیر مقام معظم رهبری در حوزۀ سیاست خارجی، مذاکرات هسته‌ای و برجام، تدبیر پس از مذاکرات: بیان ضعف‌های برجام، تجربه‌ها و درس‌های برجام، و پردۀ آخر: پیش‌بینی افول آمریکا فصل‌های این کتاب هستند. ازجمله آثار نویسنده می‌توان به مردم گله‌مندند، فُطرسانه و ... اشاره کرد.

«نفوذ» اثر محمد تاجیک رستمی* انتشارات شهید کاظمی
این اثر که با مقدمه حجت‌الاسلام والمسلمین، مهدی طائب (زید عزه) به رشته تحریر درآمده به بررسی پروژه برنامه‌ریزی شده‌ نفوذ دشمن از دیدگاه مقام‌معظم‌رهبری می‌پردازد و دربردارنده سخنرانی‌ها و دیدگاه‌های وی درباره دشمنان و تبلیغات ضداسلامی آنان است، در واقع این کتاب گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم‌انقلاب است که بدون هیچ دخل و تصرفی از خرداد ۱۳۶۸ تا دی ۱۳۹۴ در خصوص بررسی پروژۀ برنامه‌ریزی شدۀ نفوذ دشمن تدوین و در چهار فصل با عناوین زیر تقسیم شده است: فصل اول: ماهیت و اقسام نفوذ دشمن. فصل دوم: اهداف و ابزار دشمنان برای نفوذ. فصل سوم: عوامل ایجاد کنندۀ نفوذ دشمن. فصل چهارم: راه‌های مقابله با نفوذ دشمن

«سراب برجام» اثر حسین ایزدی* انتشارات شهید کاظمی
جامع‌ترین اثر در نقد و بررسی برجام و پیامدهای آن از منظر نخبگان کشور
این کتاب دارای پنج فصل و یک ضمیمه است:
فراتر از برجام: تحلیل‌هایی کلان و راهبردی از برجام و مناسبات ایران و نظام سلطه، خسارت محض: بیانات رهبری پیرامون مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم، در دام برجام: بررسی تحلیلی انتقادی برجام از منظر حقوقی، فنی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، استراتژیک و فقهی،کلید نفوذ: برجام از منظر مقامات و کارشناس‌های امریکایی، فرجام برجام: که شامل سه بخش؛ روزهای پس از برجام، برجام از فراز آفتاب تابان تا فرود تقریباً هیچ (بزک برجام و اعتراف به شکست آن از سوی مسئولان) و فهرست بدعهدی‌های آمریکا در پسابرجام است. و بخش ضمیمۀ که در آن کتاب‌شناسی مذاکرات در دولت یازدهم و سندی برای ثبت تاریخ سیاسی کشور و منبعی برای پژوهش پیرامون ابعاد گوناگون برجام آمده است.

«راز آنچه مرقوم نموده اند...» اثر مهدی مطلبی* انتشارات شهید کاظمی
نقد و بررسی توافق ژنو
بدون شک «توافق ژنو» یکی از مهم‌ترین فرازهای سیاست خارجی کشور در سال‌های اخیر است که موافقت‌ها و مخالفت‌های بسیاری را در پی داشته است. لذا ضروری‌ است که متن توافق ژنو به‌دقت بررسی شود تا میزان «دست‌یابی» تیم مذاکره‌کنندۀ دولت یازدهم به «آنچه مرقوم داشته‌اند» مشخص گردد. این کتاب در شش فصل گردآوری شده است، شامل: تاریخچۀ مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، بررسی نامه‌ای تاریخی، به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران، شکستن دیوار تحریم‌ها در توافق ژنو، بررسی بیانیۀ سوئیس (توافق لوزان)، بررسی نظرات و خطوط قرمز مقام معظم رهبری دربارۀ مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم.

«عقب نشینی ممنوع» اثر مهدی مطلبی* انتشارات شهید کاظمی
بررسی نظرات مقام معظم رهبری درباره مذاکرات‌هسته‌ای دولت‌یازدهم (از مرداد ۹۲ تا فروردین ۹۴)
یکی از بحث‌های مهمی که در طول تاریخ مذاکرات‌هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۲ تاکنون مورد توجه محافل سیاسی کشور و عموم توده مردم بوده است، نظر صریح و موضع مقام‌معظم‌رهبری به‌عنوان عالی‌ترین مقام‌سیاسی کشور درباره این مذاکرات بوده است. مهدی مطلّبی در راستای فهم بهتر و عمیق‌تر نظرات رهبرانقلاب درباره مذاکرات‌هسته‌ای دولت‌یازدهم پرداخته و دستاوردها و خسارت‌های آن را از نگاه ایشان بررسی کرده است تا همگان با عمق نگاه رهبری در مورد این مذاکرات آشنا شوند.

«خط قرمز» اثر دفتر گفتمان انقلاب اسلامی* انتشارات شهید کاظمی
کتاب خط قرمز که به کوشش موسسه شهید کاظمی تهیه گردیده است به بررسی مستند خطوط قرمز در توافق وین و متن برجام پرداخته است.
شما به عنوان یک انسان مسلمان، مؤمن، صاحب فکر، باید نگاه کنید تکلیفتان را احساس کنید تحلیل داشته باشد. این جور نیست که شما باید منتظر بمانید ببینید رهبری درباره ی فلان شخص یا فلان حرکت یا فلان عمل یا فلان سیاست چه موضهی اتخاذ می کند که بر اساس آن شما هم موضع گیری کنید. نه! این، کار ها را قفل خواهد کرد. رهبری وظایفی دارد... شما هم وظایفی دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیم گیری کنید، منتها معیار، عبارت باشد از تقوا. (بیانات رهبر در دیدار دانشجویان ۱۳۹۳)

خسارت محض یا هدیه الهی

«هلی برن از پشت میز» اثر مهدی افراز کنجین* انتشارات شهید کاظمی
بررسی اهداف راهبردی آمریکا از پیگیری مذاکرات دوجانبه با ایران بر سر مسئلۀ هسته‌ای
یافتن پاسخ‌هایی روشن با محوریت قرار دادن مواضع و تحلیل‌های رسمیِ مقامات، اندیشکده‌ها و نهادهای تصمیم‌ساز در کشور آمریکا، برای پرسش‌هایی که در این موضوع مطرح می‌شود. کتاب در دوازده فصل مجزا به تحلیل موضوع هسته‌ای ایران و موضع آمریکا پرداخته است. «تاریخچۀ مذاکرات رسمی تهران-واشنگتن پس از پیروزی انقلاب اسلامی»، «برچیدن صنعت هسته‌ای منطقه‌ای ایران»، «تقویت جریان غرب‌گرا»، «مدیریت موازنۀ تسلیحات اتمی» برخی از عناوین کتاب هستند.

«گزارش ناخوانده» اثر اندیشکده صدق* انتشارات شهید کاظمی
واکاوی تعهدات ۱+۵ در توافق ژنو
این کتاب با استفاده از اسناد،‌ پژوهش‌ها،‌ اظهارات و تحلیل‌های اندیشکده‌ها، کارشناسان و دست‌اندرکاران داخلی و خارجی حوزۀ تحریم، گزارش مستندی را از ساختار و تأثیر تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی فراهم نموده و ضمن پر کردن خلأ پژوهشی موجود در این عرصه، به واکاوی تک‌تک تعهدات ۱+۵ در توافق ژنو و دستاورد واقعی آن‌ها در زمینۀ رفع تحریم‌ها پرداخته است.

«پرچم سفید تسلیم ملت ایران» اثر سید محمود نبویان* انتشارات شهید کاظمی
کتاب «پرچم سفید تسلیم ملت ایران» در نقد و بررسی تحلیلی FATF و پیامدهای خطرناک آن برای کشور به نگارش درآمده است. ویژگی این کتاب مختصر استنادات و ارجاعات متعدد آن به متن اصلی توافقنامه FATF است. در این کتاب با آوردن متن اصلی این سند به بررسی تعهدات خطرناکی که ایران به آن تن داده است اشاره می کند.

«چالش هسته ای جلد دوم» اثر سید محمود نبویان* انتشارات شهید کاظمی
در جلد اول چالش هسته‌ای، فواید صنعت و انرژی هسته‌ای، تاریخچه صنعت هسته‌ای در ایران قبل از انقلاب، دوره بعد از انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۸۲ و از سال ۱۳۸۲ تا مرداد ۱۳۸۴، که آقای دکتر حسن روحانی مسئول پرونده و آقای دکتر ظریف مذاکره‌کننده بوده است بررسی شد. در این جلد ادامه بحث تاریخچه پرونده هسته‌ای ایران را پیگیری می‌شود که شامل فصل هفت و هشت است.

«قمار» اثر سید محمد مهدی دزفولی* انتشارات شهید کاظمی
سفر مک فارلین، معاون امنیت ملی رونالد ریگان به تهران و رمزگشایی از یک پرونده
همواره در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رابطه میان ایران و آمریکا از چالشی‌ترین مسائل سیاست خارجی ایران بوده است که گاهی ردپای پررنگی نیز در سیاست‌های داخلی همانند اقتصاد و مسائل نظامی و امنیتی ایران هم داشته است، اینکه روابط ایران و آمریکا سرانجام به کجا خواهد رسید، برای هیچ‌کس روشن نیست، اما فراز و نشیب‌های رابطۀ ایران و آمریکا بعد از انقلاب گواه آن است که پیچیدگی‌های روابط میان این دو کشور به‌حدی است که مسائل به‌سادگی حل نمی‌شود و با مرور زمان پیچیده‌تر هم می‌شود.

اولین برخورد جدی سیاسی میان ایران و آمریکا پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران، ماجرای سفر رابرت مک فارلین معاون رونالد ریگان به تهران در سال ۱۳۶۵ بود، ماجرای مک فارلین همواره می‌تواند عبرت تاریخی برای بررسی گره کور روابط میان ایران و آمریکا باشد.

علاقه‌مندان، جهت تهیه این کتب و کتب منتخب دیگر با محوریت «مذاکرات هسته ای و برجام»، می‌توانند به «فروشگاه اینترنتی من و کتاب manvaketab.ir » مراجعه نمایند.

ارسال نظرات