۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۷۰۰۵۰۶
پژوهشگر پاکستانی:

سفر رئیسی به روسیه گامی بلند در مسیر مقابله با کارشکنی آمریکا است

سفر رئیسی به روسیه گامی بلند در مسیر مقابله با کارشکنی آمریکا است
منیر احمد سفر آقای رئیسی به مسکو به دعوت پوتین و انجام دیدارهای راهبردی میان این دو مقام مهم منطقه را خوشایند و موجب تقویت جایگاه منطقه‌ای تهران عنوان کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، رئیس موسسه پژوهشی توسعه و ارتباطات پاکستان معتقد است: دیدار آیت الله رئیسی با همتای روس او مظهر سیاست سازنده و دوستی محور دولت سیزدهم در جمهوری اسلامی ایران است و می‌تواند گامی جدید در مسیر مقابله با سیاست‌های تهاجمی آمریکا و جلوگیری از کارشکنی آن علیه صلح و رفاه منطقه‌ای باشد.

«منیر احمد» سفر رسمی رئیس جمهوری کشورمان به مسکو به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه و انجام دیدارهای راهبردی میان این دو مقام مهم منطقه را خوش آیند و موجب تقویت جایگاه منطقه‌ای تهران عنوان کرد.

وی افزود: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم در ایران، دیپلماسی آقای رئیسی پیشرفت قابل توجهی برای ترمیم روابط با برخی از کشورهای منطقه‌ای و توسعه روابط راهبردی با قدرت‌های شرق از جمله چین و روسیه را داشته است.

این پژوهشگر پاکستانی، اقدامات یکجانبه و سیاست زورمندانه آمریکا را باعث گسترش ناامنی و فقر در منطقه دانست و افزود: آمریکایی‌ها مخالف تعامل و رشد روابط کشورهای منطقه مانند ایران و پاکستان با دو قدرت نوظهور چین و روسیه هستند، در عین حال سفر رئیس جمهوری ایران یک گام رو به جلو برای مقابله با طرح‌های ضدمنطقه‌ای کاخ سفید محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: دستاورد عظیم بازدید آیت الله رئیسی از مسکو نه تنها موجب تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف می‌شود بلکه رایزنی‌های سران بلندپایه ایران و روسیه دربرگیرنده تقویت صلح و ثبات در منطقه و مقابله مشترک با یکجانبه گرایی آمریکا خواهد بود.

منیر احمد معتقد است که حضور رئیسی در روسیه این تصور را تقویت می‌کند که کشورهای تاثیر گذار منطقه از جمله ایران می‌توانند با مشارکت چین و روسیه بلوک جدیدی را تشکیل دهند و در کنار آنان پاکستان و ترکیه نیز می‌توانند برای تامین منافع مشترک و کمک به صلح و رفاه ملت‌های منطقه نقش آفرینی کنند.

وی اوضاع افغانستان را چالش مشترک کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان به عنوان همسایگان اصلی دانست و افزود: نقش مدیریتی تهران برای کمک به پرداختن به چالش افغانستان غیرقابل انکار است و از این رو سفر آیت الله رئیسی به روسیه می‌تواند اجماع جدیدی را برای همکاری مشترک در افغانستان رقم بزند.

رئیس موسسه پژوهشی توسعه و ارتباطات در پاکستان (DevCOM) افزود: سفر اخیر وزیرامور خارجه ایران به چین، فعال شدن توافق راهبردی بلندمدت دو کشور و سفر فعلی آیت الله رئیسی به مسکو حکایت از پیشبرد سیاست سازنده دولت سیزدهم برای تقویت تعاملات با قدرت‌های شرق و تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای برای تامین صلح، رفاه و آسایش برای ملت‌های یکدیگر قلمداد می‌شود.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران که بنا به دعوت رسمی ولایمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، در راس هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی از روز چهارشنبه به مسکو سفر کرده است، روز گذشته در دیداری دوجانبه، میهمان همتای روسی خود در کاخ کرملین بود و دو طرف درخصوص طیف وسیعی از موضوع ها ازجمله راه های گسترش روابط و همکاری دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت وگو کردند.

وی همچنین روز گذشته با جمعی از ایرانیان مقیم روسیه ملاقات کرد. حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس از دیگر برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در این سفر دو روزه بود./۹۸۸/

ارسال نظرات