۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۷۰۰۵۲۲
مدیر جامعه الزهرا:

دولت اسلامی زمینه کنشگری بانوان تراز انقلاب را در عرصه های مختلف فراهم کند

دولت اسلامی زمینه کنشگری بانوان تراز انقلاب را در عرصه های مختلف فراهم کند
مدیر جامعه الزهرا(س) تأکید کرد که دولت اسلامی باید زمینه‌ کنشگری زنان تراز انقلاب را در عرصه‌ها و مجامع مربوطه در سطح داخلی و جهانی بیش از پیش فراهم کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا(س) در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی«فصل تحول» که با موضوع «گفتمان دولت سیزدهم عدالت و معنویت» پیش ازظهر امروزدر جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با اشاره به آیات و روایات در سه مقوله «عقلانیت، معنویت و عدالت»، گفت: به گفته شهید مطهری(ره)، انسان دارای هویت تکوینی است که منشا انسانیت اوست.

وی افزود: انسان تحت تاثیر عوامل بیرونی، شخصیت فطری خود را پرورش می‌دهد. لذا «معنویت و فضیلت‌خواهی» و «حقیقت‌جویی و عدالت‌خواهی» از موارد مهمی هستند که در فطرت همه انسان‌ها به ودیعه گذاشته شده و این گرایش‌های فطری منشا اثر در عرصه‌های فردی و جمعی هستند.

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به فطری بودن هویت انقلاب اسلامی، اظهار داشت: انقلاب اسلامی انقلابی انسانی، اسلامی و مکتبی است. مکتبی بودن این انقلاب را می‌توان ناظر به هویت شیعی و اسلامی بودن آن را ترسیم‌گر هویت آن در عرصه جهان اسلام و سایر موحدان دانست.

وی با بیان اینکه انسانی‌بودن هویت انقلاب ایران، مفهومی است که توسط رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) مطرح شد، تصریح کرد: حضرت امام خمینی نه تنها انقلاب اسلامی ایران بلکه نهضت و بعثت پیامبر(ص) را نیز مقوله‌ای با هویت انسانی می‌دانند که مبتنی بر فطرت انسانی بوده و به دنبال انسان‌سازی است.

برقعی با اشاره به اینکه «عقلانیت» حقیقتی است که با دو عنصر «عدالت و معنویت» کامل می‌‌شود و ترابطی تنگاتنگ بینشان حاکم است، خاطرنشان کرد: در حقیقت؛ عدالت، عقلانیت و معنویت باهم محقق می‌شوند و از یکدیگر غیرقابل انفکاک هستند. روح و اساس کار معنویت است و عقلانیت به عنوان مهم‌ترین ابزار کار محسوب می‌شود و عدالت نیز هدف و مسیر کار است.

مدیر جامعه الزهرا(س) همچنین به جنبش و کنشگری بانوان تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: در انقلاب اسلامی، زنان نقشی موثر در پیروزی و پیشبرد آرمان‌های آن ایفا نموده‌اند. پس از پیروزی انقلاب، بخشی از بانوان مسلمان سعی نمودند با برگزاری و یا شرکت در همایش‌ها و مجامع بین‌المللی به ابراز نگاه انقلاب اسلامی پیرامون زنان در عرصه جهانی بپردازند و به این ترتیب نقشی در انتقال ارزش‌های انقلاب اسلامی ایفا نمایند.

وی افزود: به نظر می‌رسد کنشگری زنان مسلمان پس از انقلاب اسلامی در عرصه جهانی با سه مشکل اساسی مواجه بوده است، از جمله عدم نگاه جامع و واقع‌گرایانه به مسایل زنان، ضعف در پشتوانه‌های نظری روزآمد و همچنین ضعف در عقبه جنبشی و مردمی.

مدیر جامعه الزهرا با اشاره به انقلاب اسلامی به مثابه انقلاب انسانی اظهار داشت: انقلاب اسلامی به مثابه انقلابی انسانی اسلامی به دنبال تحقق حکومت و جامعه اسلامی و زمینه‌سازی برای برپایی حکومت جهانی مهدوی وتغییر در مناسبات فردی و اجتماعی در عرصه جهانی است.

برقعی در ادامه با اشاره به دولت اسلامی و کنشگری بانوان تراز انقلاب اسلامی، بیان داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران می‌بایست حامی کنشگری مطلوب بانوان تراز انقلاب اسلامی باشد و از ظرفیتِ جنبش و کنشگری بانوان تراز انقلاب اسلامی برای برجسته‌سازی و توجه روزافزون به «سه مقوله عقلانیت، معنویت و عدالت» در عرصه ملی و بین المللی بهره ببرد.

وی با بیان اینکه نسبت دولت اسلامی و جنبش و کنشگری جریان ساز بانوان تراز انقلاب اسلامی، رابطه ای با نقش آفرینی دو طرفه است، افزود: دولت اسلامی می‌بایست زمینه‌های مناسبتری برای فعالیت بانوان تراز انقلاب اسلامی فراهم نماید.

مدیر جامعه الزهرا(س) عنوان کرد: هم اکنون زنان مسلمان و به ویژه خواهران طلبه در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به مثابه پرچم‌داران زنان تراز انقلاب اسلامی در ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی در حال فعالیت و تبلیغ آموزه‌های اسلامی در عرصه داخلی و جهانی هستند. این فعالیت‌ها نیازمند دیده شدن و تقویت هستند.

وی انسانی بودن انقلاب اسلامی را بیانگر هویت انقلاب دانست و گفت: بیانگر دامنه این انقلاب در عرصه جهانی و شمول آن بر تمام انسان‌ها در سطح جهانی است.

مدیر جامعه الزهرا(س) انسانی بودن انقلاب اسلامی ایران را بیانگر پتانسیل نقش‌آفرینی جهانی انقلاب اسلامی ایران برشمرد و اظهار داشت: فطری بودن انقلاب می‌تواند بیانگر امکان و ضرورت جنبش‌سازی این انقلاب در عرصه جهانی باشد.

وی در پایان با اشاره به کنشگری بانوان ابراز کرد: دولت اسلامی باید زمینه‌های حضور و کنشگری زنان تراز انقلاب اسلامی را در عرصه‌ها و مجامع مربوطه در سطح داخلی و جهانی بیش از پیش فراهم نماید تا آنها بتوانند از این فرصت برای ابراز هویت خاص خود استفاده نمایند و به تدریج با هم‌افزایی با سایر بانوان همسو به تشکیل جبهه مقاومت زنان علیه استکبار، بی عدالتی و معنویت ستیزی، مبادرت ورزند./د101/

ارسال نظرات