۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۷۰۰۵۳۵
آیت الله اعرافی:

روحانی واقعی وجودش وقف مردم است / مردمی بودن و زهد؛ شاخصه مهم روحانیت

روحانی واقعی وجودش وقف مردم است / مردمی بودن و زهد؛ شاخصه مهم روحانیت
مازندران - مدیر حوزه های علمیه، مردمی بودن و زهد را افتخار علمای دین در طول تاریخ دانست و گفت: روحانی واقعی وجودش وقف مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور امروز در نخستین سالگرد ارتحال آیت الله نظری خادم الشریعه در مسجد جامع ساری با اشاره به جایگاه تاریخی مازندران در عالم پروری، گفت: جایگاه بلند این استان در پرورش عالمان بزرگ و نقشی که این استان و بزرگان آن در علوم و معارف الهی در طول تاریخ داشتند بسیار برجسته و روشن است.

وی با بیان این که مازندران به عنوان نگین درخشان ایران اسلامی یک تاریخ پربار و گنج های زرینی در این منطقه نهفته است، افزود: علما، فقها، فلاسفه، متکلمان، محدثان و مفسران بزرگ و جلیل القدری در طول قرن ها از این منطقه برخواسته اند که تنها برای مردم این استان نبوده و نیستند.

آیت الله اعرافی با بیان این که مردم این منطقه یک پایگاه قدرتمند نورانی و سیاسی برای اهل بیت(ع) و خاندان پیامبر بودند، ادامه داد: پرورش یافتگان این خطه، مشعل معارف اهل بیت(ع) و قدرت اجتماعی و سیاسی اهل بیت(ع) را در این منطقه نورانی در روزگاری که خاندان پیامبر در غربت و مظلومیت بودند روشن کردند.

وی، فقهای سرافزار، سیاست مداران دینی و محدثان، مفسران و تاریخ نگاران دینی جز سرمایه های اصلی ایران، اسلام و حوزه های علمیه معرفی کرد و گفت: متفکران علوم عقلی، فلسفی و کلامی که از این منطقه برخاسته اند یک نقش بزرگ و پیشرانی در پیشبرد معارف الهی و علوم اسلامی و حوزه های علمیه داشتند.

وی در ادامه سخنان خود به نقش مهم مردم در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: این مردم بودند که در طول قرن ها افتخار آفریدند و بزرگان تربیت یافته در دامان همین مردم این خطه را نورانی کردند و حوزه های علمیه، ایران و جهان اسلام نیز در پرتو افکار نورانی آنها بهره مند شدند.

آیت الله اعرافی همچنین به ویژگی های آیت الله نظری خادم الشریعه(ره) اشاره کرد و گفت: آیت الله نظری(ره) با آن سوابق درخشان دانش، زهد، تقوا، مردم داری و همه فضائل اخلاقی یک ستاره از این منظومه و کهکشان خطه شمال است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که در عصر انقلاب اسلامی مردم این استان جزء پشگامان نهضت و انقلاب اسلامی بودند، تصریح کرد: تاریخ را باید شناخت و بر این تاریخ نورانی علم و فرهنگ تکیه کرد.

آیت الله اعرافی با بیان این که امروز همه دشمنان جمع شدند تا هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی ما را بگیرند، خاطرنشان کرد: ما ملت تاریخ دار هستیم و تکیه زدیم به جایی که در طول قرن ها عالمان جهان اسلام از این منطقه برخواسته اند و امروز هم این ظرفیت را داریم وباید مسؤولان و مردم ما این پیشینه مهم را بشناسند و این هویت را احیاء کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که مراکز آموزشی به ویژه آموزش و پرورش باید این هویت تاریخی، سرمایه های عظیم اسلامی، دینی و فرهنگی و انقلابی را در ذهن و ضمیر نسل جدید بنشانند، تصریح کرد: با این احساس می توانیم در برابر دشمنان بایستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که مسؤولیت انسان وابسته به یک سلسله عوامل است، بیان داشت: علم و دانش، توانایی، دارایی، موج عمل و همچنین پیشگامی در پایه گذاری یک کار از جمله این عوامل مهم است.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که کسی که عمل او موج بیشتری در جامعه دارد به تناسب مسؤولیت بیشتری هم دارد، خاطرنشان کرد: عالمی که شاگردانی تربیت و حوزه ای دایر کرد آن موج عمل همچنان ادامه دارد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که نهاد علم و حوزه وقتی که درست عمل کند همه اینها در او جمع و مسؤولیت او اضافه و مضاعف می شود، تصریح کرد: عالم دین، معلم، الگو، مبلغ و پایه گذار است و دیگران به او نگاه می کنند و عمل او موج دارد و اینها همه مسؤولیت او را سنگین می کند و آن وقت می شود عالمی مثل آیت الله نظری که علم، دانش و تقوای او در جامعه شعاع پیدا می کند و همه از او بهره می برند و این شعاع نورانی را باید قدر دانست.

وی، مردمی بودن و زهد را افتخار علمای دین در طول تاریخ دانست و بیان داشت: اگر این مسائل مهم از روحانیت گرفته شود آنگاه روحانی واقعی نیست.

آیت الله اعرافی با بیان این که روحانی واقعی وجودش وقف مردم است و با همه اعتقاد، خود را خادم مردم می داند، خاطرنشان کرد: امروز انقلاب ما در شرایط حساس دارد و مردم و مسؤولان همه باید تلاش کنند الگوی انقلاب اسلامی موفق شود دشمنان آمدند و باید بیدار باشیم تا ضربه نخوریم./950/پ202/

ارسال نظرات