۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۷۰۱۰۱۳
یادداشت؛

آیت الله اراکی؛ پشتیبان نهضت روح الله

آیت الله اراکی؛ پشتیبان نهضت روح الله
آیت الله محمد علی اراکی از آغاز نهضت امام خمینى(ره) با وجود اینکه بیش از ده سال از امام راحل بزرگ تر بودند همواره از نهضت امام راحل پشتیبانى کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمد علی اراکى متولد 24 جمادى‌الثانى 1312 قمری در شهر اراک است که ملقب به شیخ الفقهاء و المجتهدین، مرجع تقلید، مجتهد، و فقیه است که علاوه بر اقامه نماز جماعت مدرسه فیضیه، حدود ۳۰ سال امام جماعت مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم را بر عهده داشت و دانشمندان و طلاب حوزه های علمیه با شور و اشتیاق فراوان در نماز ایشان حاضر مى‌شدند؛ به‌ طورى‌که نماز جماعت ایشان مجمع و کانون علماى بزرگ و مجتهدان قم بود.

کسانى که قبل از سال 1342ش، در نماز بسیار باصفا و سراسر معنویت مرحوم آیت‌الله اراکى در مدرسه فیضیه شرکت کرده‌اند، مى‌گویند لحظاتى قبل از اذان مى‌دیده‌اند که امام خمینى(ره) در نماز جماعت آقاى اراکى حاضر مى‌شدند و این نشان ‌دهنده اوج احترام و علاقه و اطمینان امام راحل به تقوا و ورع ایشان بود.

آیت‌الله اراکى پس از سال‌ها تحصیل در حوزه علمیه اراک، به دنبال هجرت آیت‌الله عبدالکریم حائرى یزدى به قم، وارد حوزه علمیه قم شد و در درس ایشان شرکت کرد و در این سال‌ها با امام خمینى(ره) آشنا شد و علاقه خاصى به امام راحل پیدا کرد و همواره از فعالیت‌هاى سیاسى ایشان علیه رژیم پهلوى پشتیبانى ‌کرد.

آیت الله اراکى پس از وفات آیت الله سید محمد تقى خوانسارى (متوفاى 1371) به درخواست شمارى از شاگردان او، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و بسیار از استادان برجسته حوزه علمیه قم و مسؤولان نظام جمهورى اسلامى سالها از محضر ایشان کسب فیض نمودند.

ایشان در طول بیش از 35 سال تدریس در حوزه علمیه قم، پیچیده ترین مباحث علمى را با گفتارى شیوا و بیانى رسا مطرح مى کرد و از ویژگی هاى بارز درس ایشان پرهیز از تکرار و زیاده گویى بود؛ به گونه ای که کلام را گزیده و پرمعنى اداء مى کرد و معتقد بود که طالب علم باید قبل از حضور در درس، مطالعه نماید.

آیت الله اراکی پشتیبان نهضت روح الله

شاگردان

شهید آیت الله شیخ مهدى شاه‌آبادى

آیت‌الله شیخ محمدتقى ستوده

آیت‌الله استادى

آیت‌الله شیخ على‌پناه اشتهاردى

آیت الله اراکی و حمایت از نهضت انقلاب اسلامی

آیت الله اراکى به عالمان مجاهد عشق مى ورزید و احترام فوق العاده ای براى آنان قائل بود که تجلیل ایشان از حضرت آیت الله سید نورالدین اراکى و آیت الله سید محمدتقى خوانسارى بر همین اساس بود.

ایشان بارها به همراهى آیت الله خوانسارى، پیشنهاد قیام و مبارزه علیه طاغوت را با آیت الله العظمى بروجردى در میان گذاشته بودند و در ماجراى فدائیان اسلام به رهبرى شهید نواب صفوى، چون مرحوم آیت الله خوانسارى از آنان حمایت مى کرد، ایشان هم نظر مساعد داشت.

از آغاز نهضت امام خمینى(ره) آیت الله اراکى با اینکه بیش از ده سال از امام راحل بزرگ تر بودند همواره از نهضت امام راحل پشتیبانى کردند و پس از پیروزى انقلاب اسلامى، از دولت و نظام جمهورى اسلامى حمایت کرده و در تأیید انقلاب اسلامى گفتند: جماعت دنیا که رئیس آنها آمریکا و شوروى است و سایرین که دست بسته آنان هستند، همگى در یک طرف هستند و آقاى خمینى تنها ... آقاى خمینى شخص نیک نفسى است. جاى شک ندارد و هیچ غرضى در او جز ترویج دین نیست ... این دو نفر، پدر و پسر (رضا شاه و محمد رضا شاه) چه کارها که کردند، مى خواستند اصل دین اسلام را به کلى از ریشه بکنند، مثل یزید که مى خواست به کلى ریشه دین را از بین ببرد. اگر نهضت حضرت سید الشهداء(علیه السلام) نبود، الآن من و شما کافر بودیم. اشهد ان لا اله الله بین ما نبود...[1]

آیت الله اراکى پس از رحلت امام خمینى(ره) و انتخاب رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه اى به رهبرى انقلاب نیز، با ارسال پیامى، از انتخاب ایشان به عنوان رهبرى انقلاب اسلامی، اظهار خوشحالى کردند و با وجود اینکه پس از رحلت امام خمینى استکبار جهانى به امید مخالفت و بى اعتنایى مراجع تقلید شیعه نسبت به انتخاب آیت الله خامنه اى به رهبر انقلاب، به وسیله رادیو، تلویزیون و مطبوعات به تضعیف رهبرى نظام برخاستند؛ اما حمایت مراجع تقلید شیعه، به ویژه حمایت آیت الله العظمى اراکى امید دشمنان انقلاب اسلامى را به یأس و نا امیدی مبدل ساخت.

آیت الله اراکی پشتیبان نهضت روح الله

 آیت الله اراکى در بخشى از پیام خود به رهبر معظم انقلاب چنین نوشت:

«انتخاب شایسته جنابعالى به مقام رهبرى جمهورى اسلامى ایران مایه دلگرمى و امیدوارى ملت قهرمان ایران است، شکى نیست که در موقعیت حساس کنونى حفظ نظام جمهورى اسلامى که از اهم واجبات شرعى است، متوقف به این امر مهم مى باشد؛ اینک اینجانب با ابتهال و تضرع به درگاه ربوبى و با استغاثه به ناحیه مقدسه حضرت ولى عصر(عجل الله تعالى فرجه الشریف) دوام تأییدات و توفیقات آن جناب را در انجام این مسؤولیت بسیار سنگین خواستارم».[2]

تالیفات

  1. 1. تقریرات درس آیت الله شیخ محمد سلطان العلما
  2. 2. تقریرات درس فقه آیت الله شیخ عبدالکریم حائرى یزدى
  3. 3. تقریرات درس اصول فقه آیت الله شیخ عبدالکریم حائرى یزدى
  4. 4. حاشیه بر «درر الاصول» نوشته آیت الله شیخ عبدالکریم حائرى یزدى
  5. 5. تقریرات درس فقه آیت الله سید محمد تقى خوانسارى
  6. 6. حاشیه بر «عروة الوثقى»
  7. 7. شرح «عروة الوثقى»
  8. 8. توضیح المسائل
  9. 9. مناسک حج
  10. 10. رساله استفتائات
  11. 11. مقدمه بر کتاب «القرآن و العقل» نوشته آیت الله سید نور الدین اراکى
  12. النکاح و الطلاق

سعید چراغی

[1] . مجله حوزه، شماره 12.

[2] . پژوهشگاه باقرالعلوم، بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلام.

ارسال نظرات