۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۷۰۱۰۵۹
آیت الله اراکی:

تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مقدمه ای برای ایجاد جامعه تزکیه شده است

تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مقدمه ای برای ایجاد جامعه تزکیه شده است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مشکلات اقتصادی را باید دنبال کرد، اما تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مقدمه ای برای ایجاد یک جامعه تزکیه شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح امروز در مراسم هم اندیشی مدیران مردمی اعتکاف سراسر کشور که در مسجد امام حسن عسکری (ع) برگزار شد با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید گفت: در این آیات سخن از ابراهیم و قراردادن بیت الله الحرام به همراه وصف امامت او است.

وی با بیان اینکه هرمسجدی بیت الامام است، افزود: اگر ادعا کنیم در قرآن کریم پایه های تمدن اسلامی و زیرساخت تمدن اسلامی تبیین شده است، ادعای گزافی نیست، در آیات 24 به بعد سوره بقره و در این مجموعه آیات بعد از مساله امامت، اجابت دعای حضرت ابراهیم و سپس از معتکفین، معماری و پیامبر آخر الزمان سخن به میان آمده است.

وی افزود: مجموع این آیات نشان می دهد مسأله اعتکاف پیوندی با تمدن اسلامی و برانگیختن مسلمین دارد.

آیت الله اراکی با اشاره به آیه تطهیر ابراز کرد: آیه تطهیر یک آیه تشریفاتی و تنها بحث تجلیل از خاندان پیامبر (ص) نیست، بلکه بحث از جامعه سازی است، موضوع جامعه پاک و صالح است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارتباط با امامت را از شرایط جامعه تزکیه شده دانست و تصریح کرد: محال است جامعه ای بدون وصل شدن به خاندان وحی پاک شود لذا اعتکاف وسیله ای برای ارتباط با خاندان وحی و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.

وی اصلی ترین وظیفه دولت اسلامی را ایجاد یک جامعه پاک اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: مسأله اصلی زمینه ایجاد یک جامعه سالم است البته مشکلات اقتصادی را باید دنبال کرد، اما تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مقدمه ای برای ایجاد یک جامعه تزکیه شده است.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه جامعه پاک را نمی توان با آلودگی ها تزکیه کرد، اظهار داشت: اینکه تصور شود فرهنگ سازی یعنی فرهنگ عامه را ترویج کنیم غلط ترین نگرش به فرهنگ یک جامعه می باشد، وقتی می پرسیم فرهنگ عامه چیست می گویند یعنی ترویج فرهنگ سفلگان و ترویج پایین ترین سطح فرهنگ اسلامی است.

وی ادامه داد: فرهنگ جامعه و اجتماع را باید از خانه وحی و از بالا به پایین منتقل کرد، نه اینکه قضیه برعکس شود، مسئولان فرهنگی باید خوبی ها را به نمایش بگذارند، عرفی سازی و عادی سازی خوبی ها وظیفه مسئولان فرهنگی است.

آیت الله اراکی در پایان با اشاره به ظرفیت مراسم اعتکاف اظهار داشت: اعتکاف از آن مواردی است که می تواند جامعه پاک بسازد، لذا باید در مکانی باشد که امام در آن مکان عبادت می کند، اعتکاف نقش پاک سازی و تزکیه اجتماعی را می تواند ایفا کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
مذاکره با آمریکا. نظر رسا نیوز چیه؟
0
0