۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۷۰۱۱۱۲

استقبال از رییس جمهور در فرودگاه مسکو مشکل تشریفاتی نداشت

استقبال از رییس جمهور در فرودگاه مسکو مشکل تشریفاتی نداشت
مدیرکل اسبق تشریفات وزارت امور خارجه با اشاره به حواشی ایجاد شده در سفر رییس جمهور کشورمان به مسکو گفت: تشریفات یک قانون بین‌المللی معمول بین کشورها است و بر اساس توافقات انجام می‌شود و استقبال از رییس جمهور در فرودگاه مسکو مشکل تشریفاتی نداشت.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، سید علی سقائیان، با اشاره به حواشی سفر اخیر رئیس جمهور به روسیه اظهار کرد: پروتکل‌های تشریفاتی، یک قانون نانوشته بین‌المللی است که تیم تشریفات کشوری که مهمان است، باید قبل از سفر مقامات عالیه مانند رئیس جمهور رئیس کشور، نخست وزیر و یا پادشاه، به کشور میزبان سفر کنند تا هماهنگی و تدارکات سفر بر اساس روش و آدابی که بین دو کشور وجود دارد، انجام شود.

مدیرکل اسبق تشریفات وزارت امور خارجه ادامه داد: استقبال از آقای رئیسی در فرودگاه از نظر تشریفات مشکلی نداشت و به طور معمول وزیر کابینه که معمولاً رئیس کمیسیون مشترک دو کشور هم هست، به استقبال می‌رود.

وی ادامه داد: تشریفات یک قانون بین‌المللی است که بین کشورها معمول است و بر اساس توافقی که در هنگام سفر مقامات عالی انجام می‌شود، باید بر اساس توافقات عمل شود.

سفیر سابق کشورمان در برزیل افزود: برای استقبال از آقای رئیسی هم وزیر انرژی و معاون وزیر خارجه در فرودگاه بودند؛ گارد احترام استقبال کردند، سرود ملی دو کشور نواخته شد و از نظر تشریفاتی مشکلی دیده نشد.

وی با اشاره به محل ملاقات و فاصله بین دو رئیس جمهور، گفت: بعد از شیوع کرونا، آقای پوتین یک دستورالعمل خاصی را با دیدار کنندگان خود دارد. یک مقام یا باید واکسنی که توسط روسیه توصیه شده است را تزریق کند و یا پیش از دیدار حدود ۲۴ ساعت قرنطینه شود. آقای رئیسی این مطلب را نپذیرفتند و بنابراین میز بزرگ و فاصله زیاد به این خاطر بود.

وی همچنین درباره امکان استقبال یک رئیس جمهور از رئیس جمهور دیگر در فرودگاه، گفت: خیلی به صورت نادر و در موارد خاص بوده است که رئیس جمهوری به استقبال رئیس جمهور دیگر برود. مثلاً رابطه، بسیار ویژه بوده است و یا خود رئیس جمهور میزبان تشخیص داده است که به استقبال آن مقام برود. 

سقائیان خاطرنشان کرد: البته باید این نکته را هم اضافه کرد که فرودگاه مسکو با محل ملاقات پوتین در کرملین فاصله زیاد و ترافیک بالایی دارد و مقامات روسیه با هلی‌کوپتر به فرودگاه مسکو می‌آیند.

وی یادآور شد: اما در برخی از کشورها و برخی از مقامات چنین چیزی بوده است؛ حتی برای روسای جمهور ما هم چنین اتفاقی افتاده است. اما به طور کلی معمول نیست که رئیس جمهوری برای استقبال به فرودگاه برود و ما هم در برنامه‌های خود چنین چیزی را نداشتیم.

ارسال نظرات