۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۷۰۱۲۹۴

اهمیت نیروگاه سیریک

اهمیت نیروگاه سیریک
تامین خط اعتباری برای ساخت نیروگاه سیریک از دولت قبل مطرح بود اما پیگیری نشد. در همین زمینه، توافق‌نامه‌ای در اواخر سال 1395 و در زمان وزارت حمید چیت‌چیان به‌عنوان وزیر نیروی دولت یازدهم با روسیه امضا شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، رضا اردکانیان، وزیر نیروی دولت دوازدهم نیز چند بار در این زمینه اظهار‌نظر کرد اما اهتمام جدی برای پیگیری پروژه‌های باقی‌مانده وجود نداشت. حالا خط اعتباری روس‌ها برای توسعه نیروگاه سیریک برقرار شده و جام‌جم درباره اهمیت و ظرفیت‌هایی که قرار است ایجاد شود گزارشی تهیه کرده‌است.

سال 93 بود که نیروگاه حرارتی سیریک در استان هرمزگان بر سر زبان‌ها افتاد و قرارداد آن بین ایران و روسیه امضا شد.

نیروگاهی در روستای کرپان شهرستان سیریک. اما در کمال تعجب، کلنگ‌زنی آن دو سال به طول انجامید. رضا اردکانیان، وزیر نیروی وقت دولت دوازدهم چند بار درباره این نیروگاه لب به سخن گشود که در پایان مراحل این نیروگاه هستیم و افتتاح نزدیک است.

در 13 شهریور 98 اردکانیان در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد خوشبختانه نیروگاه سیریک مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به‌زودی وارد مرحله اجرا خواهیم شد. همچنین در 19 خرداد امسال که هنوز دولت دوازدهم مستقر بود حسن روحانی اعلام کرد دولت هفته‌ای یک افتتاح دارد و برخی می‌گویند این همه افتتاح چه کاری را برای دولت بعد باقی می‌گذارد و فردا قرار است نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک وارد مرحله اجرایی شود.

وزیر نیروی دولت دوازدهم 20 خرداد در مراسم ویدئو کنفرانسی اجرای نیروگاه سیریک اعلام کرد متاسفانه به‌دلیل بروکراسی پیچیده در هر دو سوی میدان و یک سری مشکلات اجرایی و فنی دیگر، زمان قابل ملاحظه‌ای صرف حل و فصل مسائل شد.

وی گفته بود با پیگیری روسای‌جمهوری ایران و روسیه، سال گذشته موفق شدیم در چارچوب فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌ها، ضمانت‌نامه بانکی این پروژه صادر شود و امسال گشایش اعتبار اسنادی صورت گرفت.

اردکانیان همچنین توضیح داد: روسیه اعلام کرده سایر پروژه‌ها هم بعد از سیریک در مسیر اجرا قرار خواهد گرفت. اما این اتفاق نیفتاد. آن‌طور که کارشناسان مطرح می‌کنند دولت دوازدهم در پنج‌ماهه نخست سال جاری درگیر به نتیجه رسیدن دوباره برجام بود و خیلی به مراودات پولی دوجانبه توجه ویژه نداشت. از مرداد ماه که دولت تغییر کرد به تبع آن سیاستگذاری‌ها نیز تغییر داشت.

به‌طوری که رابطه با همسایگان در اولویت قرار گرفت. سفر اخیر حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به روسیه دستاوردهای اقتصادی به همراه داشت که وزیر اقتصاد اعلام کرد اولین ثمره سفر رئیس‌جمهور به مسکو این است که روسیه خط اعتباری ساخت نیروگاه سیریک را تخصیص داد. احسان خاندوزی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت: دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به روسیه، بسیار سریع در حال تحقق است به‌طوری که اولین بخش از خط اعتباری برای نیروگاه سیریک توسط روسیه تخصیص داده شد و این کشور سه روز پیش رسما این موضوع را اجرا کرد.

 اهمیت نیروگاه سیریک

برای احداث نزدیک به 4000 مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در هر سال، منابعی بالغ بر 3.5 میلیارد یورو صرفا در حوزه تولید برق مورد نیاز است؛ ولی به دلیل تحریم‌ها و کمبود منابع این اتفاق قابل تحقق نبود تا این‌که رایزنی با روس‌ها در این زمینه آغاز شد.

 از میان اعتبار 1.4 میلیاردیورویی مورد نیاز برای ساخت نیروگاه سیریک، حدود 85 درصد آن یعنی 1.2 میلیاردیورو توسط طرف روسی و بقیه از منابع داخلی دولت تامین می‌شود. اجرای طرح احداث نیروگاه سیریک با استفاده از منابع مالی خارجی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، کمبود منابع در دسترس دولت برای هزینه‌کرد در پروژه‌های عمرانی و دسترسی مستقیم نداشتن کشور به منابع ارزی خود، اقتصادی‌ترین روش تامین مالی این طرح بوده‌است. 

استفاده از منابع مالی خارجی مزایای متعددی از جمله ورود منابع مالی جدید، حفظ نقش حاکمیتی دولت، لحاظ نکردن ریسک سرمایه‌گذاری، شناخت کامل نحوه اجرای پروژه، کنترل کامل و متمرکز فنی و مالی، تطابق با نظام فنی و اجرای کشور، پرداخت به موقع هزینه‌های طرح، اتمام پروژه با حداقل انحراف از برنامه زمان‌بندی در مقایسه با پروژه‌های مشابه، رعایت استانداردهای بین‌المللی از انعقاد قرارداد تا اجرا و بهره‌برداری از پروژه و اشتغال‌زایی را به همراه خواهدداشت.

توسعه سواحل مکران

حمیدرضا عظیمی، معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی در این باره توضیح داده به منظور اجرای سیاست‌های صنعت برق کشور و با هدف استفاده بهینه از سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و افزایش بازده تولید، تامین برقی پایدار برای عرضه به شبکه سراسری، صادرات به کشور‌های همسایه و توسعه سواحل مکران، احداث این نیروگاه از محل وام اعتباری صادراتی دولت فدراسیون روسیه به دولت جمهوری اسلامی ایران در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفت.

نیروگاه سیریک در 140 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس و 30 کیلومتری جنوب شهرستان میناب در ساحل تنگه‌هرمز قرار دارد.

خط اعتباری و توسعه اقتصادی

روش تامین منابع مالی خارجی از طریق روش‌های ‌مختلف می‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند. به طور مثال در حوزه سرمایه تامین‌کننده مالی خارجی منابع‌مالی را به کشور میزبان می‌آورد، با توجه به آن‌که بخش زیادی از این منابع در داخل کشور هزینه می‌شود، این امر افزایش بهره‌وری نیروی کار، ایجاد اشتغال و درآمد در جامعه را رقم می‌زند.

 نیروگاه سیریک در یکی از مناطق محروم واقع در سواحل مکران در شرایطی ساخته خواهدشد که مطمئنا این طرح به عنوان قطب تامین‌کننده، یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌‌های مورد نیاز برای رشد اقتصادی سواحل مکران موجب شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی این منطقه خواهدشد. نیروگاه بخار 1400 مگاواتی سیریک استان هرمزگان چهار واحد بخار 350 ‌مگاواتی با بازده ناخالص حدود 46 درصد دارد. بویلر نیروگاه از نوع Super Critical یک‌بار گذر با سوخت اصلی گاز و تامین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت خواهدگرفت که برای تامین آب مصرفی نیروگاه، آب شیرین کن MED با ظرفیت خروجی 210 مترمکعب در ساعت در دستور کار قرار گرفته‌است.

 با بهره‌برداری از نیروگاه سیریک و با امکان استفاده از سوخت جایگزین با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، در صورت لزوم می‌توان سالانه تا 2.3 میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد که به مصارف داخلی و صادراتی خواهدرسید.

ظرفیت نامی این نیروگاه 1400 مگاوات و شامل چهار واحد 350 مگاواتی بخار خواهدبود. این نیروگاه پنجمین نیروگاه ساخت روس‌ها در ایران خواهدبود. آن‌طور که گفته شده نیروگاه سیریک طی 40 ‌ماه به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

گروه اقتصاد روزنامه جام جم

ارسال نظرات