۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۷۰۱۴۶۵
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

فعالیت‌های اخلاقی و معنوی باید در چارچوب نظام و برنامه باشد

فعالیت‌های اخلاقی و معنوی باید در چارچوب نظام و برنامه باشد
آیت الله رجبی با اشاره به اینکه آیت الله مصباح تلاش داشت نوعی ساختار در اخلاق پدید آورد، گفت: مرجعیت عالی حوزه در جامعه وابسته به اخلاق و تهذیب است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شب گذشته در دیدار معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با بیان اینکه از دغدغه‌های جدی مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم استاد مصباح، مباحث اخلاق بوده است، گفت: مرحوم علامه مصباح هم طرح شورای تهذیب، هم طرح تربیت مربی اخلاق و هم طرح‌های مختلف دیگر را در این زمینه دنبال می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه استاد مصباح دنبال ایجاد نوعی ساختار در زمینه اخلاق بود، اظهار داشت: این موضوع بدان جهت بود که شخصیت‌های اخلاقی فراوانی که در گذشته در حوزه حضور داشتند، از میان ما رفته اند و از سویی دیگر نیز شرایط جدید هم متحول شده، بنابراین فعالیت‌های اخلاقی و معنوی باید در چارچوب نظام و برنامه باشد.

آیت الله رجبی تأکید کرد: درس‌های اخلاق سر جای خود محفوظ ولی یک برنامه و سازمان و نظامی برای ارزیابی لازم است.

وی به تبیین راهکارهایی برای ارتقای وضعیت اخلاق در حوزه پرداخت و بیان کرد: برای بهبود، ارتقا و تحول اخلاق در حوزه لازم است اولا اساتید موجود شناسایی شوند؛ در ادامه نیز نیروی خودساخته و باتجربه تربیت شود و حتی باید دانست نیروهای موجود آموزش‌های جدید نیاز دارند که کارشان سلیقه‌ای نشود.

مرجعیت عالی حوزه در جامعه وابسته به اخلاق و تهذیب است

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اخلاق نباید به درس امتحان‌دار و نظری تبدیل شود، زیرا از ماهیتش منقلب خواهد شد؛ طلبه باید با اشتیاق بیاید و استاد بگونه ای باشد که طلبه را جذب کند و طلبه دنبال محتوا و انس با مربی باشد؛ استاد اگر ملجأ و مأوا باشد بر شاگرد اثر می‌گذارد.

وی مطرح کرد: اثرگذاری روحانیت در جامعه مرهون اخلاق آنها است و مرجعیت عالی حوزه در جامعه وابسته به اخلاق و تهذیب است، از این رو اگر اخلاق نباشد علم هم بی اثر است.

آیت الله رجبی تصریح کرد: در طرح‌های جدید اخلاقی نیز باید احتیاط کرد، بنابراین کارهایی که جدید است و نمونه ندارد ابتدا به شکل یک نمونه پیاده شود؛ همچنین اولویت‌بندی در طرح‌ها و راهبردها داشته باشید و سرمایه‌گذاری شما به ترتیب اولویت باشد یعنی به آن بخش هایی که نقش و کلیدی و محوری دارد بیشتر توجه شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴
هویت روحانی چیزی غیر از هویت انسانی و هویت ایمانی است. ممکن است کسی آدم خوبی باشد، یا مومن شایسته‌ای باشد ولی روحانی نباشد. روحانیت یک تعریف خاص دارد که بعد از هویت انسانی و ایمانی تعریف می‌شود.
0
0