۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۷۰۱۴۸۹
طلبه جهادی مطرح کرد:

لزوم رسیدگی به مشکلات ناشنوایان در کشور

لزوم رسیدگی به مشکلات ناشنوایان در کشور
مسؤول واحد ناشنوایان موسسه مشکات منیر گفت: جامعه ناشنوایان علاوه بر مشکلات توانبخشی، با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند که لازم است مشکلات آنان مرتفع شود.

جهاد واژه مقدسی است که همواره بدون مرز جغرافیایی و بدون هیچ توقع مادی در راستای اهداف مقدس الهی و اسلامی در جامعه اسلامی متبلور است، اگر چه جهاد از منظر جمهوری اسلامی و برخی کشورهای عربی خود فروخته به اجانب متفاوت است اما واژه جهاد برای ایرانیان با نام حاج قاسمی گره خورده است که روزی در خاکریزها در مقابل نیروهای بعثی، روز دیگر در عراق و سوریه در مقابل داعش و روزی در اهواز پشت سیل بندها به مردم و مسلمانان یاری رسانی می کند.

گروه های جهادی راه حاج قاسم را که او نیز سیره اهل بیت(ع) را دنبال می کرد، ادامه می دهند و به فضل الهی در این سال های اخیر بسیاری از مشکلات کشور به کمک گروه های جهادی مرتفع شده است.

اینک می خواهیم به فعالیت های یک نوع گروه جهادی بپردازیم که فعالیت هایشان به گونه ای خاص و قابل توجه است و از دیگر فعالیت های گروه های جهادی رنگ و بویی خاص و متفاوت دارد که خواندن این مصاحبه را برای خوانندگان عزیز جالب و جذاب می کند و فعالین در این عرصه ها را شایسته تقدیر و تشکر می دانند.

به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام سید مهدی سجاد مسئول واحد ناشنوایان موسسه مشکات منیر قم به گفت و گو نشسته است که در ادامه مشروح گفت و گو را می خوانید.

رسا- شما در گروه جهادی خود چه نوع فعالیت هایی را انجام می دهید؟

ما در این موسسه برنامه های مختلفی را برای ناشنوایان کل کشور در دستور کار خود داریم و سابقه کارهای ما به سال ۱۳۹۳ برمی‌گردد که با فراخوان مدرسه باقرالعلوم(ع) که زیر مجموعه موسسه آموزش عالی خاتم النبیین(ع) قم و زیر نظر آیت الله وحید خراسانی است.

وقتی در سال ۱۳۹۳ با درخواست مسئولین ناشنوایان کشور از بین طلاب فراخوان زده شد تا طلابی که مایل به شرکت در دوره های آموزش زبان اشاره هستند، ثبت نام کرده و آموزش ببینند، طلاب علاقه‌مند به این فراخوان لبیک گفته و ثبت‌نام کردند و آموزش ها و برنامه های خود را شروع کردند.

در طول شش ماه اساتیدی از تهران به قم آمدند و تعلیمات و آموزش‌های لازم را به نیروهای جهادی داده شد و فعالیت های گروه ما تقریباً از اواخر سال ۱۳۹۳ شروع شد و اولین برنامه رسمی تبلیغی ما از ماه مبارک رمضان ۱۳۹۴ بود که در این ماه مبارک کار شروع و کلید زده شد.

م/ سرذ

برنامه هایی که از همان ابتدا برگزار کردیم، برگزاری جلسات آموزشی احکام، آموزش قرآن کریم، آموزش معارف دینی و مسائل مربوط به جوانان، مباحث خانواده و تربیت فرزند و پاسخگویی به شبهات بود که از همان سال تا به حال، در حدود ۱۱۷ شهر این برنامه‌ها به صورت متعدد و در مناسبت‌های مختلف به اجرا درآمده است.

یکی از برنامه‌های ما بحث مشاوره به این عزیزان بود که با توجه به اینکه ناشنوایان عزیز به خاطر نبود امکانات و نبود افرادی که بتوانند این عزیزان را در امور متعدد زندگی راهنمایی و کمک رسانند، دچار خیلی از مشکلات در زندگی روزمره خود می شدند؛ که یکی از این مشکلات که البته برای همه اقشار جامعه نیز است بحث خانوادگی و مسائل مربوط به تربیت فرزند و اختلافات خانوادگی است که نیروهای جهادی در این زمینه نیز فعالیت‌های خوبی را انجام دادند.

رسا- فعالیت های طلاب جهادی برای ناشنوایان شامل چه فعالیت هایی می شود؟

فعالیت های ما به این عزیزان فعالیت های مختلفی است و در جهات مختلف سعی شده است که فعالیت‌هایی صورت پذیرد.

یکی از فعالیت‌های ما به این عزیزان -علاوه بر فعالیت‌هایی که در بالا ذکر شد- پیگیری و حل مشکلات جامعه ناشنوایان است که سعی و تلاش ما این است که با برگزاری جلسات با مسئولین، ائمه جمعه، نماینده های مجلس، شوراهای شهرهای اسلامی و نهادهای مختلفی مثل بهزیستی و سایر نهادهایی که مربوط به امور ناشنوایان هستند، مشکلات آنان را پیگیری و حل کنیم؛ چراکه ناشنوایان با توجه به شرایطی که در جامعه دارند معمولاً توانایی پیگیری مشکلات خود را ندارند و ما با پیگیری مشکلات هر کدام از جامعه ناشنوایان شهرها، در صدد رفع مشکلات این عزیزان اقداماتی را انجام می دهیم.

م/ سرذ

رسا- لطفاً برخی از مشکلاتی که این عزیزان دارند و شما پیگیری می‌کنید را برای خوانندگان بیان کنید.

جامعه ناشنوایان مشکلات مختلفی دارند که از جمله این مشکلات می‌توان به مشکل مکانی این عزیزان اشاره کرد؛ چرا که در خیلی از شهرها ناشنوایان زمین و ساختمانی مناسب برای انجمن و کانون های خود ندارند و هنوز نتوانسته‌اند مکانی را برای خود در نظر بگیرند.

ناشنوایان عزیز به خاطر مسائل ناشنوایی که دارند گاهاً دچار برخی از بی‌مهری‌ها، بی توجهی ها یا کم توجهی برخی از خانواده‌ها می‌شوند و این امر باعث انزوای برخی از خانواده‌ها می‌شود؛ به همین خاطر افراد ناشنوا بیشتر دوست دارند که با افراد هم نوع خودشان ارتباط برقرار کنند که البته ارتباط قوی و خوبی نیز برقرار می کنند.

به همین خاطر به نظر می رسد که در هر یک از شهرها لازم و ضروری است که مکانی برای اجتماع و انجام فعالیت‌های مرتبط برای این عزیزان اختصاص و در نظر گرفته شود؛ تا در روزهای مختلف برنامه های مختلفی برای آنان طراحی و اجرا شود.

جامعه ناشنوایان با مشکلات عدیده دیگری نیز دست و پنجه نرم می کنند که علاوه بر مشکلات توانبخشی، در اخذ مجوز کانون یا انجمن های خود نیز با مشکل مواجه هستند؛ که ما در حد توان این مسائل و مسائل دیگر را پیگیری و دنبال می‌کنیم تا بتوانیم کمی از مشکلات جامعه ناشنوایان را تقلیل دهیم.

یکی دیگر از فعالیت های ما فعالیت در مدارس استثنایی است که روحانیون و طلاب عزیز در کنار فعالیت هایی که در شهرهای مختلف انجام می دهند، به مدارس استثنایی هم توجهی ویژه دارند و در این مدارس فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند.

رسا- آیا طلاب جهادی برای انجام فعالیت های خود به ناشنوایان، آموزش های خاصی نیز دیده اند؟

 روحانیون و طلابی که در این گروه هستند علاوه بر این که با زبان اشاره آشنا می شوند در زمینه های مختلف دیگر نیز تخصص و مهارت دارند؛ زمینه‌هایی مثل آموزش تخصصی احکام، آموزش و برپایی دوره‌های مشاوره، دوره پاسخگویی به شبهات، دوره های تربیتی و خانواده....

امروزه در بعضی از دوره های زبان اشاره که برگزار می‌کنیم، سعی می‌کنیم که افرادی که گزینش می‌شوند درارای تخصص های مختلفی باشند تا ان‌شاء‌الله توانمندسازی آنان صورت پذیرد که البته این دوره‌ها را هم برای طلاب حوزه‌های علمیه برادران و هم طلاب حوزه‌های علمیه خواهران برگزار می کنیم.

م/ سرذ

رسا- هدف شما از اقدام جهادی برای جامعه ناشنوایان چه بود؟

به نظر من بالاخره هدف هر طلبه ای که وارد حوزه علمیه می‌شود، بعد از خودسازی این است که بتواند به جامعه خود خدمت کند؛ جامعه ای که به مسائل دینی و معارف اسلامی نیازمند هستند و اگر آموزش این گونه مسائل در جامعه وجود نداشته باشد، جامعه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم خواهد کرد.

به همین خاطر یکی از اهداف ویژه ما نیز همین است که در حد توان بتوانیم به این نیازها پاسخ متناسب دهیم و ادای دینی باشد برای این عزیزان، به خاطر عدم توجه کافی که به این قشر عزیز در جامعه وجود دارد.

رسا- چه شد که شما سراغ ناشنوایان رفتید؟

در سال ۱۳۵۶ مرحوم آیت الله شهید شمس آبادی در اصفهان موسسه‌ای با نام موسسه ابابصیر تأسیس می‌کنند و همت خود را در خدمت به نابینایان می‌گذارند و خدمات مختلفی از جمله تعریف کتاب های مخصوص نابینایان را انجام می دهند؛ اما در طول تاریخ ما سراغ نداریم جایی را که به جامعه ناشنوایان توجهی داشته باشد و تا حالا نیز هیچ توجهی در مسائل دینی و معارف اسلامی به این قشر مشاهده نشده است.

اگر هم در جاهایی توجهی به این قشر شده باشد به صورت ملی و در سطح کشور قبل از سال های ۹۳-۹۴ هیچ برنامه‌ای در کشور نبود که به صورت فراگیر برای این عزیزان خدماتی ارائه داده باشد.

با توجه به مشکلات عدیده این عزیزان، هنوز ما نتوانستیم همه مشکلات این عزیزان را رفع کنیم؛ اما در حد امکان سعی کردیم این کمبودها را کمتر کنیم؛ به همین خاطر شروع به تولید و پخش فیلم های متعددی که با زبان اشاره درست شده است، کردیم و در فضای مجازی منتشر کردیم؛ و در دوره‌های مختلف، احکام و مسائل دینی را در قالب فیلم های آموزشی به صورت اشاره، پیاده و تولید کردیم و الان نیز این کلیپ ها را می توان در سایت آپارات مشاهده کرد.

علاوه بر این سی دی یا دی وی دی فیلم‌های آموزشی با اشاره را در اختیار ناشنوایان کشور نیز قرار دادیم تا از این طریق نیز بتوانند آموزش های لازم را فراگیرند.

شاید برای خوانندگان جالب باشد که یکی از فعالیت‌های ما، تولید کتاب برای ناشنوایان بود که تا به حالا هیچ تولید کتابی برای جامعه ناشنوایان در کشور نداشتیم و الحمدالله با رفع این مشکل توانستیم افرادی نخبه و مدال آور کشوری در زمینه های مختلف تربیت کنیم.

م/ سرذ

رسا- لطفاً درباره تألیف این کتاب توضیحاتی را به مخاطبان ارائه دهید؟

با توجه به اینکه دایره لغات ناشنوایان پایین است و دایره لغات آنان به نسبت به دایره لغات در زبان فارسی بسیار محدود است، لذا ما باید در بیان مسائل دینی و آموزه های اسلامی به این عزیزان، مطالب را خیلی ساده و روان و رسا بیان کنیم و به اصطلاح مناسب سازی کنیم؛به همین خاطر باید یک کتابی باشد که ارائه مطالب را برای مبلغین گرامی آسان کند.

به همین خاطر کتاب هایی که ما برای این عزیزان تعریف می‌کنیم، مهمترین مؤلفه در تألیف کتاب‌ها ساده‌سازی، روان سازی مطالب و محتوا های داخل کتاب است که هرچند این کار بسیار سخت بود و زحمات بسیاری را طلب می‌کرد؛ اما دوستان ما با این سختی ها مقابله و مبارزه کردند تا این مشکلات مرتفع شود.

به عنوان مثال کتاب احکام ناشنوایان را که ما چاپ کردیم در مدت دو سال چهار نفر از دوستان وقت صرف تألیف آن کردند تا توانستیم این کتاب را به شکل مناسب، منتشر کنیم؛ علاوه بر این ما توانستیم کتاب های مربوط به ناشنوایان را هوشمندسازی کنیم و ناشنوایان می توانند از این به بعد از طریق موبایل، کامپیوتر و اتصال به اینترنت از طریق اسکن بارکد، محتوای موجود در کتاب ها نیز دسترسی پیدا کنند و کتاب ها را همراه با فیلم و کلیپ های مرتبط و موجود یاد بگیرند.

رسا- شما برای ادامه این کار چه افقی را در نظر گرفته اید؟

افق های آینده ما این است که طبق حقوقی که ناشنوایان و افراد کم توان دارند، اولاٌ بیاییم فعالیت های خود را گسترش دهیم و فعالیت‌هایی که انجام می دهیم را به صورت گسترده و به تمام معلولین مشتمل کنیم و میزان فعالیت های خود را به همه آنان بالا ببریم.

ثانیاً بتوانیم در سراسر کشور و در همه شهرها افراد و طلاب توانمندی را که تخصص های مختلفی دارند با زبان اشاره آشنا کنیم و با بومی‌سازی، بتوانیم برای هر شهری از نیروهای موجود در آن شهر استفاده و بهره بهره مند شویم؛ چرا که ما در برخی از اوقات و در برخی از مراسمات دچار کمبود نیرو می‌شویم و طبیعتاً برخی از انتظارات این عزیزان را نمی‌توانیم برآورده کنیم.

لزوم رسیدگی به مشکلات ناشنوایان در کشور

رسا-آیا از مبلغین حاضر در این طرح که به صورت مستمر در اینزمینه فعالیت دارند حمایت می شود؟ متأسفانه از نهادهای مختلف آن‌گونه که باید حمایت شود حمایتی صورت نمی پذیرد.

رسا- آیا سازمان های تبلیغی حوزه از فعالیت‌های تبلیغی شما حمایت می کنند؟

سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات در امور تبلیغی قطعاً وظایفی دارند که اخیراً دفترتبلیغات یک سری حرکت های مثبتی را انجام می‌دهد؛ اما سازمان تبلیغات اسلامی آنچنان که باید و شاید، وارد قضیه نشده و ما انتظار داریم که سازمان تبلیغات، اوقات و معاونت تبلیغ حوزه علمیه که با کمی جدیت در این عرصه ورود پیدا کنند و از فعالیت این عزیزان حمایت کنند؛ که متأسفانه علی رغم پیگیری‌هایی که صورت گرفته است ما نتوانسته ایم به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

باید بین سازمان بهزیستی و ارگان های تبلیغی حوزه هماهنگی و همکاری هایی در این جهت صورت پذیرد تا انشاالله برخی از مشکلات عزیزان مبلغین و جامعه ناشنوا برطرف شود که امیدواربیم این امر تحقق پیدا کند.

رسا- طلاب و علاقه مندان به فعالیت در این عرصه چطور می‌توانند با این گروه ارتباط برقرار کنند؟

عزیزان می توانند از طرق ذیل با ما در ارتباط باشند.

  • سایت https://yasindeaf.com/
  • تلفن تماس: 37121115- 025 
  • آدرس: خیابان صفاییه- کوچه 37- پلاک ۲۱ - مدرسه حضرت باقرالعلوم(ع)- واحد ناشنوایان موسسه مشکات منیر قم.

رسا_ با تشکر از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات