۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
کد خبر: ۶۹۹۸۳۹
طلبه جهادی:

کار جهادی مرز نمی شناسد

کار جهادی مرز نمی شناسد
حجت الاسلام معمار گفت: کار جهادی یک کار بدون چشم داشت و معامله با خدا است، کار جهادی همان جمله معروفی است که «تو نیکی می کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز».

اگرچه دنیای امروز شهر و کشورها را با حد، مرز و فنس های آهنی مشخص کرده اند، اما دین اسلام مرز جغرافیایی برای خود قائل نیست و براساس روایت پیامبر (ص) هرکجا صدای مسلمان یا مظلومی شنیده شود و به دفاع و کمک از او اقدامی صورت نگیرد باید در مسلمانی خود شک و تردید کرد، به همین خاطر همدلی و مواسات اگر در کرمانشاه، میناب، سیستان و بلوچستان، دمشق، عراق یا افغانستان و دیگر بلاد اسلامی باشد، برای مسلمانان هیچ تفاوتی نخواهد کرد.

جامعه به دلیل خطاهای انسانی در ساخت و ساز یا بلاهای طبیعی همواره آبستن حوادث گوناگون بوده و هست؛ دقیقاً در همین مواقع انسانیت روح بلند و اعلایی خود را به منصه ظهور می رساند همچنانکه فردوسی، شاعر گرانمایه پارسی زبان سروده است؛ بنی آدم اعضاء یکدیگرند، که در آفرینش زیک گوهرند، چوعضوی بدرد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار؛ لذا انسانیت حد و مرز ندارد.

یکی از گروهایی که همواره از اولین دواطلبان برای حمایت و کمک از مظلومین بلاد اسلامی پا در رکاب گذاشته اند، طلاب حوزه های علمیه بوده‌اند که چراغ خاموش و با نیتی مخلصانه علاوه بر فعالیت های تبلیغی به کمک رسانی محرومین و مستضعفین می پردازند.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به کمک رسانی طلاب جهادگر به آوارگان افغانستانی در منطقه صفر مرزی به گفت و گو با حجت الاسلام مصطفی معمار، طلبه درس خارج حوزه علمیه قم و از طلاب مدرسه علمیه علی بن موسی الرضا (ع) نشسته و ابعاد و کارهای جهادی انجام شده توسط او در این منطقه را منعکس می کند.

کار جهادی معامله با خدا / کار جهادی مرز نمی شناسد

رسا_ تعریف حضرتعالی از فعالیت های جهادی چیست؟

کار جهادی یک کار دلی، بدون چشم داشت و معامله با خدا است، در واقع خلاصه کار جهادی همان جمله معروفی است که «تو نیکی می کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز»؛ کار جهادی لزوماً گروهی نباید باشد گاهی در قالب گروه و گاهی نیز یک فرد به تنهایی می تواند یک حرکت عظیم و جریان ساز را به عنوان فعالیت جهادی رقم بزند.

رسا_ برای فعالیت های جهادی به کجاها رفته اید؟

هرکجا که به حضورمان نیاز باشد، آماده بوده و هستیم؛ فعالیت مختلفی از جمله سیل، زلزله در مناطقی مثل آق قلا و کرمانشاه، سیل اخیر در جنوب کشور، کمک به مراکز درمانی در ایام پیک کرونا، مواسات و همدلی، ضد عفونی معابر و اماکن را داشته ایم؛ همچنین به موضوع پناهجویان افغانستانی که در تحولات اخیر به منطقه صفر مرزی کشور پناهنده شده بودند، سرکشی و کمک رسانی های مردمی را انجام داده ایم.

رسا_ حضورتان را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا تاثیرگذار بوده است؟

برآورد ما به عنوان گروهی از طلاب که برای کمک رسانی رفته بویم مطلوب، مفید و مثبت بود و لحظه ورود و خروج ما در منطقه بسیار متفاوت بود و این تفاوت را از چهرهایشان می توانستیم حس کنیم.

کار جهادی معامله با خدا / کار جهادی مرز نمی شناسد

رسا_ آیا طلابی که کار جهادی می کنند، از نظر مالی تامین شده اند؟

به هیچ وجه، مفهوم کار دلی یعنی اینکه با وجود همه مشکلاتی که مثل بقیه افراد جامعه اعم از مشکلات مالی و مسکن داریم، در وقت احتیاج و وقت معضلات پیش آمده و در کنار عزیزان آسیب دیده قرار بگیریم و به هر شکلی که بتوانیم با کمک خیرین کمک رسانی را انجام دهیم.

رسا_ ایده فعالیت های جهادی خصوصاً مورد اخیر چگونه آغاز شد؟

فعالیت جهادی نیاز به ایده ندارد، رسیدگی به هموطن و سایر مسلمانان در هرکجای جهان که باشد وظیفه همۀ پیروان پیامبر اسلام(ص) است، گروهی از طلاب مدرسه فقهی الامام علی بن موسی الرضا(ع) قم نیز همدلی و مواسات خصوصاً در موضوع آوارگان و پناهجویان افغانستانی را که از نظر گرمایشی در مضیقه بودند وظیفه اخلاقی و شرعی خود دیده و خود را هر چه سریع‌تر به این مناطق رساندند تا بتوانند در حد خود به این عزیزان کمک رسانی کنند، اصولاً فلسفه راه اندازی گروه های جهادی برهمین اساس بوده است، به فضل الهی با کمک دوستان و هموطنان تا به امروز هر کجا احساس کردیم به حضور ما احتیاج است با تمام توان وارد میدان شده ایم و به این کار افتخار می کنیم که علاوه بر درس و بحث طلبگی هر کجا که لازم باشد به یاری نیازمندان می شتابیم.

رسا_ فعالیت های جهادی طلاب چه ضرورتی دارد؟

ضرورت آن این است که مردم طلاب را در خوشی و ناخوشی ها در کنار خود حس می کنند و این حضور بسیاری از شبهات دشمنان را برطرف می کند، با یک نگاه دیگر چون طلاب بیشتر کار ذهنی و فکری انجام می دهند اینگونه فعالیت های بدنی می تواند تعادلی را به وجود بیاورد و خود این تعامل و همزیستی با اقشار مختلف برکات فراوانی را نیز به همراه دارد.

کار جهادی معامله با خدا / کار جهادی مرز نمی شناسد

رسا_ آیا برکات خاصی در کارهای جهادی دیده اید؟

اگر بحث معنوی و عرفانی را هم کنار بگذاریم همان احساس رضایت و لبخندی که در چهره فرد یاری شده می بینید بر چهره خودتان نیز تاثیر می گذارد، از نظر معنوی هم بله؛ هرگاه در سفرهای جهادی حضور داشتم لطف و نظر خداوند را بیشتر از مواقع دیگر در زندگی ام حس کرده و مشکلاتم برطرف شده است.

رسا_ اگر کسی بخواهد کمک مادی و معنوی از طریق گروه جهادی شما انجام بدهد، راه ارتباطی چیست؟

علاقمندان می توانند از طریق سامانه احسان و یا از طریق مراجعه به مدرسه امام علی بن موسی الرضا (ع) جهت همدلی و مواسات با گروه ما در ارتباط باشند.

رسا_ با تشکر از حضرتعالی که این فرصت را مهیا کردید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سروسان
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
خدا قوت به این طلبه جهادی
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
همه ما باید رنگ وبوی شهدا را بدهیم
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
آفرین بر این طلبه های جهادی که مرز نمی‌شناسند و به یاری نیازمندان در هر کجا که باشند می پردازند
0
0
رفیعی
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
احسنت به این طلبه ها که در این اوضاع و شرایط، هنوزم مایه دلگرمی هستند
0
0