۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۷۰۱۵۱۲
معاون آموزش حوزه‌های علمیه:

حوزه علمیه باید با تکنیک‌ها و مهارت‌های لازم در فضای مجازی ورود کند

حوزه علمیه باید با تکنیک‌ها و مهارت‌های لازم در فضای مجازی ورود کند
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: فضای مجازی در همه موضوعات و عرصه‌ها ورود پیداکرده حوزه هم باید با تکنیک و مهارت‌های لازم، در این عرصه‌ها و موضوعات حضور پیدا کند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه، در جمع مدیران و اساتید مدارس، گفت: خداوند متعال ما را برای این‌که کاری انجام می‌دهیم توفیق عنایت کرده است، چقدر خوب است انسان کارهایش را معامله با خدا بداند، آن‌وقت خدمت کردن را با هیچ‌چیز در این دنیا عوض نمی‌کند، اگر کار برای خدا باشد برکت پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: شهید سلیمانی چه حسی نسبت به کارهایش داشت؟ چهل سال روی خاک خوابید و خداوند اجر دنیایی‌اش را به وی عطا کرد، نام نیکش را بلند آوازه کرد. خداوند در قرآن درباره حضرت ابراهیم می‌فرماید: «آتیناه اجره فی الدنیا» اجر دنیایی حضرت ابراهیم علیه‌السلام این است که نام نیکش با تداوم پیامبری و امامت در ذریه‌اش، باقی ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد، اظهار داشت: ما از حیث خدمت در بهترین موقعیت قرار گرفته‌ایم. بسیاری در همین حوزه عالم می‌شوند و در جای خود عامل هم هستند. ولی توفیق خدمت ندارند، توفیق ندارند یک قدم برای اهل‌بیت علیهم‌السلام بردارند، می‌دانیم دفاع از اهل‌بیت علیهم‌السلام میدان‌های وسیعی دارد.

وی با بیان این‌که شما در جایگاهی قرارگرفته‌اید که طلبه‌های مؤمن و درس خوانده خروجی‌های زحمت شما است؛ ابراز داشت: البته این راه، سختی‌ها و مشکلات خودش را دارد، گاهی حتی باید تمسخر دیگران را هم تحمل کرد، خداوند می‌فرماید هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه عده‌ای آنان را مورد تمسخر قرار دادند؛ اگر ما ادعا داریم که وارث پیامبران هستیم آیا فقط در شیرینی‌اش وارث پیامبران هستیم؟ مسیر پیامبران همین است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: درباره برنامه آموزشی جدید، زمانی ۱۲ مدرسه یا کمتر از آن فعال بود، اما امروز بیش از ۲۷۰ مدرسه مجری و تحت پوشش این برنامه است و امسال سال ششم اجرای برنامه بود.

وی ادامه داد: بر اساس استعلام‌ها و ارزیابی‌هایی که صورت گرفت؛ گزارش آن برای شورای عالی ارسال شده است و البته اصلاحیه‌هایی هم اعمال شده است، به طور مثال در برخی موارد چون حجم درس‌ها زیاد است، اصلاحاتی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد تأکید کرد: اگر مدرسه‌ای بخواهد پس از اقدام به اجرای برنامه به عقب برگشت کند، از نگاه آموزش، این یک ضعف است، زیرا مجریان آن نتوانسته‌اند طلاب را برای ورود به برنامه جدید اقناع کنند. برنامه جدید حاصل تفکر و تجربه مدیران در ۲۰ سال قبل از آن است.

وی تصریح کرد: طرح برنامه آموزشی جدید در یک اتاق دربسته تصویب نشده است، بلکه ۲۰ جلسه شورای عالی را به خود اختصاص داده است. روی این کار فکر و دقّت شده است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: درختواره با خود موضوعات زیادی به همراه آورده است، اما تعدادی از مدیریت‌های استانی هنوز به طور کامل وارد بحث درختواره نشده‌اند و مانند سابق عمل می‌کنند. استلزامات و ملزومات درختواره برای معاونت‌های مختلف با برگزاری جلسات متعدد در حال تدوین است.

درختواره حوزه‌های دانشی، ورود به عرصه‌ای بسیار جدید

وی ادامه داد: موضوع درختواره حوزه‌های دانشی، ورود به عرصه‌ای بسیار جدید برای پاسخگویی به صدها نیاز نظام و جامعه است. حوزه ۱۰۰۰ ساله از زمان شیخ طوسی (ره) و ۱۴۰۰ ساله از زمان اهل‌بیت و رسول‌الله علیهم‌السلام به حسب اقتضای خودش، دارای ظهور و بروز در پاسخگویی به نیازها در طول زمان بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان کرد: ولی امروزه بسیاری از مسائل عمومی که در همه دوره‌ها مورد نیاز اقشار مردم بوده است دیگر موضوعیت ندارد. امروزه موضوعات جدیدی حادث شده است که نیاز به پاسخگویی دارد. حوزه باید در همه این عرصه‌ها سرباز علمی داشته باشد.

وی با بیان این‌که مسأله درختواره و حرکتی این‌چنین، می‌بایست از سال‌ها پیش شروع می‌شد، خاطرنشان کرد: ما باید وارد این عرصه‌ها شویم، امروز نمی‌شود وارد عرصه هوش مصنوعی یا فضای مجازی نشد و خود را از این امور کنار کشید. فضای مجازی در همه موضوعات و عرصه‌ها ورود پیداکرده حوزه هم باید با تکنیک و مهارت‌های لازم، در این عرصه‌ها و موضوعات حضور پیدا کند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه یادآور شد: برای تصویب نهایی درختواره، شورای گسترش بیش از ۶۵ جلسه و شورای عالی نیز چندین برگزار کرده است. معاونت آموزش همراه با سایر بخش‌ها و معاونت‌ها باید برای اجرای آن به صورت جدی ایستادگی کند.

وی ادامه داد: درختواره با آمدن یا رفتن افراد تغییر نمی‌کند و پابرجا می‌ماند. برای تدوین درختواره، حدود ۶۰۰ استاد و کارشناس و ۵۰ کمیته علمی فعالیت داشته‌اند. در حال حاضر جهت تعیین سرفصل‌ها و سرفصل نویسی برای ۲۰۰ رشته، گروه‌های متعددی مشغول به فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم نژاد در پایان گفت: نمی‌توان مدعی انقلاب بود و هزاران شهید در راه این انقلاب داد، ولی پاسخ‌گوی نیازهای نظام و انقلاب نبود، عقب‌نشینی هم معنا ندارد، با این انقلاب همه دنیا متوجه فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام شده است، ما معتقد هستیم این فرهنگ ظرفیت پاسخ به مسائل روز را دارد و در این میدان، حوزه باید خود را بازسازی کند، این میدان «سرباز سلیمانی‌ها» لازم دارد.

ارسال نظرات