۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۷۰۱۵۸۰
به همت خبرگزاری رسا؛

نشست «نوآوری های اصولی شیخ انصاری» برگزار شد

نشست «نوآوری های اصولی شیخ انصاری» برگزار شد
خبرگزاری رسا به جهت بزرگداشت جایگاه علمی مرحوم شیخ انصاری نشست علمی تحت عنوان «نوآوری های اصولی شیخ انصاری» را با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمدی برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست علمی «نوآوری‌های اصولی شیخ انصاری» به همت خبرگزاری رسا با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در این نشست به روش شناسی اجتهادی و نوآوری‌های علمی و اصولی شیخ انصاری پرداخت.

زندگی نامه مختصر شیخ انصاری:

مرتضی بن محمدامین در ۱۸ ذی‌الحجه، عید غدیر، سال ۱۲۱۴ هجری قمری در دزفول به دنیا آمد. والدینش به مناسبت روز تولد، او را مرتضی نامیدند. نسب او به جابر بن عبدالله انصاری از صحابه پیامبر(ص) می‌رسد.

پدر او، محمد امین (متوفی ۱۲۴۸ق) از علمای پرهیزکار و از زمره مبلغان دین بوده است. مادر ایشان دختر شیخ یعقوب فرزند شیخ احمد بن شیخ شمس الدین انصاری است. وی زنی پرهیزگار و متعبد بود و نوافل شب را تا هنگام مرگ ترک نکرده و در اواخر عمر که نابینا شده بود، شیخ مقدمات تهجد وی را فراهم می‌کرد؛ شیخ انصاری در ۱۸ جمادی‌الثانی ۱۲۸۱ق در نجف درگذشت و در حرم امام علی (ع) دفن شد.

محتوای درسی ۴ سال از دروس نظام آموزشی حوزه پرداختن به نظرات اصولی و فقهی در جمیع دروس خارج حوزه، آثار به‌جا مانده از شیخ انصاری بوده که نقش بی بدیلی در شاکله علمی طلاب دارد؛ از آنجا که نوآوری‌های مرحوم انصاری متن کتاب درسی حوزه بوده و کتاب‌های اصولی پیش از ایشان کمتر مورد توجه واقع می‌شود چه بسا نوآوری‌های اصولی ایشان مورد غفلت واقع شده است؛ بنابراین لازم است در یک محفل علمی تحولی که طلاب بر سر سفره آن نشسته اند بررسی شود؛ این مهم امروز در نشست خبرگزاری رسا با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی تا حد زیادی انجام گرفت.

استاد درس خارج فقه واصول حوزه علمیه قم در این نشست با اشاره به معانی مختلف اصطلاح «مکتب» و توضیح آن، گفت: مکتب را به هر معنایی که در نظر بگیریم، مرحوم شیخ انصاری صاحب مکتب علمی اصولی است که عصر خود و بعد از خود را تحت تأثیر قرار داد.

نشست «نوآوری های اصولی شیخ انصاری» برگزار شد

وی در ادامه افزود: شیخ اعظم ساختار نو، استدلال‌های بی سابقه، مبانی خاص و عناوین جدید فراوانی را وارد علم اصول کرده است که در کتب و آثار مانده از ایشان مشهود است؛ ممکن است برخی مسائلی را که ایشان وارد علم اصول کرده، از پیش نیز توسط علما مطرح شده باشد، اما کیفیت بیان، روش تبیین و ورود و خروج در بحث که شیخ انصاری در خصوص مسائل بیان کرده، نوآورانه و بی سابقه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به مبحث حکومت و ورود، شکل تقدم اماره بر اصول، استصحاب بر برائت و احتیاط و ساختار اصولی شیخ اعظم و موارد دیگر اظهار داشت: شیخ انصاری ره در اصول یا از جهت تاسیس یا از جهت تبیین نظریه پردازی و نوآوری‌های بسیار فراوانی دارد.

وی در پایان با ذکر خاطره‌ای از سعید العلما مازندرانی گفت: بزرگی مثل شیخ انصاری که  صاحب جواهر مرجعیت شیعه را به او واگذار کرد و همه حوزه نجف او را می‌شناختند که یک گزینه بلامنازع بود، از این منصب گریزان بود و سعیدالعلما را به عنوان اعلم معرفی می‌کرد؛ سعید العلما که در بابل حضور داشت نیز با بزرگواری گفته بود من اگر در نجف، عالم‌تر از شیخ بودم سال‌ها با درس فاصله داشتم، اما شیخ اعلم فق‌ها و مجتهدین بوده و به ریاضت‌های علمی پرداخته است و الان او اعلم است؛ مناسب است که این روش و تواضع و منصب گریزی سرمشق همه حوزویان در هرطبقه‌ای قرار گیرد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کار جالبیست. ادامه دار باشد..
0
0