۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۴۳۵۴۰
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

تأثیر دعا در سلامتی روح و جسم امری ثابت و پذیرفته شده است

تأثیر دعا در سلامتی روح و جسم امری ثابت و پذیرفته شده است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که تأثیر دعا در سلامتی روح و جسم امری ثابت و پذیرفته شده است، گفت: این مسأله منافاتی با لزوم رعایت مسائل پزشکی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به روایت «ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها» نسبت به شیوع کرونا در کشور واکنش نشان داد و اظهار داشت: در واقع همه امور عالم طبق اسباب و سنت های الهی اداره می‌شود.

وی افزود: یکی از اسباب سلامت و جسم و روان، رعایت مسائل پزشکی و توصیه های طب نوین و طب سنتی و اسلامی است و هرکدام از این طب ها در جای خودش تأثیر دارد، اما یکی از اسباب سلامت جسم و روان، دعا و توسل است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که امروزه نقش دعا در رفع افسردگی و سلامت روان یک امر ثابت شده است، گفت: در واقع هم به لحاظ آموزه های دینی و هم به لحاظ تجربه های بشری نقش دعا در سلامت روان یک امر ثابت شده است، اعتقاد به قدرت برتر و ارتباط با یک قدرت بی منتها میزان افسردگی را کاهش بلکه به طور کامل برطرف می‌کند.

وی تصریح کرد: آیات و روایات زیادی در این رابطه داریم که آیه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» از جمله آن است، بنابراین نقش دعا در سلامتی جسم یکی از مسلمات و آموزه های دینی است، چراکه تأثیر اسم خداوند بر روی موجودات یکی از مسائل ثابت شده در این زمان است.

رییس انجمن اصول فقه حوزه عنوان کرد: من در این رابطه به دو نمونه اشاره می کنم، یکی این آیه است که می‌فرماید: «قال ربکم ادعونی استجب لکم» و در آیه مبارکه دیگری دارد که « إِذَا سَأَلَک عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» از این رو واقعا تعجب آور است که برخی از افراد تأثیر مسائل پزشکی را در جسم و روان بشر می پذیرند که در واقع این اسباب پزشکی یکی از مخلوقات الهی است یعنی با واسطه خداوند متعال تأثیر گذار در جسم و روان انسان می‌شود، آن وقت دعا که بی واسطه با مبدأ بی منتها ارتباط برقرار می کند را انکار می‌کنند.

وی با بیان این که دعا ارتباط بدون واسطه و مستقیم انسان با خدا است و می‌تواند به صورت مستقیم در سلامتی جسم و روان انسان تأثیر گذار باشد، گفت: اشکالاتی که در این زمینه می‌شود به نظر می رسد که وارد نیست و این افراد باید دقت بیشتری کنند و در واقع روح و روان خودشان را آزاد کنند و تفکر کافی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تأکید کرد: تأثیر دعا و توسل هم به لحاظ آموزه های دینی و هم به لحاظ تجربه های بشری قابل انکار نیست اما این که چرا دعاهای ما پیوسته مستجاب نمی‌شود بحث دیگری است که دعا شرایطی دارد همچنانکه تأثیر گذاری مسائل پزشکی هم شرایط خاص خودش را دارد.

وی خاطرنشان کرد: سؤال می کنیم الان گرفتاری بزرگی مثل کرونا جامعه بشری را تهدید کرده و کمک همه جانبه لازم است، چرا برخی به بهانه طب سنتی و اسلامی به شیوع بیماری کمک می‌کنند؟ چرا برخی با سیاه نمایی توی دل مردم را خالی می‌کنند؟ و برخی به توصیه های پزشکی توجه نمی‌کنند؟ اگر کسی با علم و عمد باعث شیوع بیماری شده و با انتقال بیماری کس دیگری را به کام مرگ بکشاند یا به او ضرری برساند مسؤول است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان ساخت: تقاضا دارم از همه مراجع عظام و دانشمندان حوزوی و دانشگاهی و مبلغان که در این مسأله ورود بیشتری پیدا کنند و در این گرفتاری که به وجود آمده، نقش دعا را هم فراموش نکنیم و از امام زمان(عج) در رفع این گرفتاری مدد بطلبیم و ان شاءالله بتوانیم با فرمایشات جدیدی که رهبر معظم انقلاب داشتند در این شرایط و توصیه های مسؤولان پزشکی هرچه زودتر از این گرفتاری رهایی پیدا کنیم./1330/ج

ارسال نظرات