۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۷۰۱۵۹۹
کارشناس برنامه زنده مثبت سلامت تبیین کرد؛

فوائد و ثمرات فرزند آوری

فوائد و ثمرات فرزند آوری
خراسان رضوی – حجت الاسلام مرتضوی در برنامه مثبت سلامت به ثمرات و فوائد فرزند آوری در زندگی و آثار آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام سید سعید مرتضوی، استاد سطح حوزه علمیه خراسان و کارشناس برنامه زنده مثبت سلامت در شبکه سلامت پیرامون فرزند آوری بیان داشت: خانواده‌هایی که صاحب فرزند هستند بیش از خانواده‌های فاقد فرزند از زندگی لذت می برند و احساس خوشبختی بیشتری دارند.

وی افزود: داشتن فرزند باعث افزایش تمایل به فراگیری والدین و استفاده بیشتر از قدرت تعقل، افزایش اعتماد به نفس، درک بهتر زیبایی ها،  افزایش دقت در فعالیت های جزئی می شود. فرزند آوری برای خانم ها اهمیت بیشتری دارد، داشتن فرزند برای زن حکم سلامتی او را دارد، شادابی که این کودک ایجاد می کند زن را به زندگی سرگرم  و امیدوار می کند.

حجت الاسلام مرتضوی ضمن اشاره به فرمایش پیامبر گرامی اسلام پیرامون فرزند که نوع صالح آن را گلی از گل‌های بهشت معرفی کردند، بیان داشت: احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن از آثار وجود فرزند برای والدین است یعنی والدین نیاز به حمایت از کسی دارند که او را دوست داشته و متقابل فرزندان نیز آنها را دوست داشته باشند. بنابراین همیشه والدین و فرزندان مکمل یکدیگر هستند.

وی افزود: فرزندان از عناصر بنیادین خوشبختی در خانواده هستند، نکته بسیار مهم دیگر در ارتباط با فرزند، امید به آینده است یعنی با ورود فرزند به کانون خانواده دایره  امیدها و آرمان های والدین افزایش می یابد فرزند در مقابل چشمان والدین شکوفا می شود بذرهای امید در دل پدر و مادر جوانه می زند و آرزوهای نوین، منشاء حرکت و تلاش آنها برای تداوم حیات می شود.

استاد حوزه علمیه خراسان بیان داشت: فرزندانی که  صحیح تربیت می شوند جدای از اینکه خود آنها در مسیر سعادت، زندگی را طی می کنند. باعث افتخار پدر و مادر می شوند و در زندگی آینده والدین نقش موثری دارند و والدین نیزمی توانند در آینده این فرزند نقش بزرگی ایفا کرده و از آنها حمایت کنند به همان نحو که پدر و مادر می توانند از فرزند حمایت کنند فرزند هم می تواند در آینده از پدر و مادر حمایت کند.

وی افزود: فرزند در دوران کهولت پدر و مادر، معمولا آنها را تنها نمی گذارد. اما کسانی که فرزند ندارند در دوران کهولت از احساس تنهایی رنج می برند. اما از دیگر آثار وجود فرزند می توان به رشد شخصیت اشاره کرد تجربه فرزند پروری مجموعه کاملی از ارزشها را به ساختار شخصیت والدین اضافه می کند روان انسان با پذیرفتن نقش پدر و مادری به کمال می رسد.

وی ادامه داد: حس مفید بودن و ارزشمندی از دیگر فواید وجود فرزند است تولد فرزندان در خانواده احساس مفید و موثر بودن را برای پدر و مادر به ارمغان می آورد امام سجاد زین العابدین علیه السلام فرزند را ثمره وجود انسان معرفی می کند. بنابراین داشتن یک ثمره نیکو، دلگرمی بسیار برای والدین ایجاد می کند‌ و احساس مفید بودن و ارزشمندی را در والدین تقویت می کند.

حجت الاسلام مرتضوی بیان داشت: والدین به لحاظ شبکه ارتباطی جدیدی که بعد از تولد فرزند ایجاد می شود جاذبه ها، دل مشغولی ها، سرگرمی های تازه‌ای را تجربه می کند. زمانی که پدر و مادر می بینند نوزاد و بچه ناتوان در انجام فعالیت های یک انسان بزرگ است این سبب ایجاد حس مسولیت و شفقت در پدر و مادر می شود تا والدین با کمک هم بتوانند تمام توان خود را برای حمایت از فرزندشان به کار ببندند.

وی افزود: فرزند به ویژه فرزندان خردسال به منزله پیوند بین پدر و مادر است بنابراین اگر از نقطه مقابل نگاه کنیم نداشتن فرزند باعث تزلزل خانواده می شود به دلیل اینکه زندگی با گذشت زمان کم کم عادی می شود مشکلات آشکارتر می شود بنابراین علاقه زن و شوهر به زندگی مشترک کم می شود شاید به همین دلیل باشد که در آموزه‌های دینی ما فرزند به عنوان جگر گوشه والدین، گل خوشبوی بهشتی و از اینگونه تعابیر خطابد می شود.

وی ادامه داد: فرزند نقش مثبتی در تداوم حیات خانواده دارد، پدر و مادر به هیچ وجه  حاضر نیستند از پاره تن خود به دلیل اختلاف بین پدر و مادر بگذرند، بنابراین یکی از عوامل پایداری زندگی که داشتن تنوع  مناسب است با فرزند آوری حل می شود چرا که یکنواخت بودن زندگی سبب سرخوردگی می شود و باعث تضعیف مناسبات خانوادگی می شود با تولد فرزند این تنوع به زندگی خانواده استحکام بخشیده و پدر و مادر از احساس دلتنگی و افسردگی رهایی پیدا می کنند.

کارشناس برنامه مثبت سلامت در پایان بیان داشت: زمانی که ما رویش گلها و گیاهان را مشاهده می کنیم حس حرکت و بالندگی در وجود انسان ظاهر می شود همین گونه صحنه های دلپذیر رشد کودکان والدین را به وجد می آورد و سبب پویایی آنها می شود همین که فرزند به جمع خانواده ملحق می شود شتاب خاصی به آهنگ زندگی می بخشد و زن و مرد مسولیت پیدا می کنند و زندگی آنها دگرگون می شود./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات