۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۷۰۱۸۰۳
امام جمعه موقت کاشان:

اصول دین را باید بر اساس استدلال آموخت

اصول دین را باید بر اساس استدلال آموخت
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی تبار بیان اینکه انسان مسیر و روش زندگی خود را باید بر اساس عقلانیت و منطق انتخاب کند، گفت: انسان اصول دین را باید بر اساس استدلال کسب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، در تفسیر آیه یازدهم سوره مبارکه ابراهیم، گفت: در آیه دهم این سوره مبارکه، کفار، پیامبران را انسان و مانند خود می‌دانستند و مدعی بودند پیامبران قصد دارند آن‌ها را از بت پرستی و ادامه راه پدران شان منع کنند و معجزات آنها را قبول نداشتند.

وی افزود: انبیاء پاسخگوی مردم بودند و خود را از مردم و جنس مردم معرفی کردند و این درحالی بود که مردم جاهل آن دوران اعتقاد داشتند انبیاء الهی نباید از جنس مردم و انسان باشند.

خحت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: انسان بودن انبیاء مکمل نبوت و نقطه قوت انبیاء آن‌ها است چرا آن‌ها انبیاء الهی برای هدایت و ارشاد مردم آمدند تا الگوی مردم باشند.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: مربی و ارشاد کننده و الگو بودن باید همسان با ارشاد شونده باشد و به لحاظ ظاهرمانند بقیه مردم باشد و غرایز و نیاز‌ها و مشکلات مربی و ارشاد کننده باید شبیه به مردم و مانند مردم باشد.

مسؤولیت الهی، تنها تفاوت بین انبیاء الهی و مردم است

وی داشتن مسؤولیت الهی را تنها تفاوت بین انبیاء الهی و مردم دانست و افزود: انبیاء الهی باید مانند مردم باشند چرا که نقطه قوت و مکمل نبوت آن‌ها است.

حجت الاسلام اسلامی تبار با بیان اینکه رسالت الهی یک هدیه و موهبت الهی است، ابراز داشت: این موهبت و هدیه را خداوند به هرکس که بخواهد می‌دهد و خداوند با وجود اینکه هرکاری بخواهد انجام می‌دهد اما حکیم است و کار‌های او براساس حکمت است و رسالت براساس لیاقت است.

امام جمعه موقت کاشان همچنین با اشاره به اینکه اخلاص یکی از ویژگی‌های انبیاء الهی است، افزود: اخلاص جلوه‌های مختلفی دارد، از مردم اجر و مزد نمی‌خواستند و غلو و زیاده گویی نمی‌کردند و از جایگاه خود سوء استفاده نمی‌کردند.

حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: انبیاء الهی برای خود امتیاز نمی‌خواستند، از خود تعریف نمی‌کردند و خود را مانند سایر انسان‌ها می‌دانستند و تواضع و اخلاص داشتند و مقام رسالت و نبوت را متعلق به خدا می‌دانستند و حقیقت را به مردم می‌گفتند از این رو تربیت شدگان انبیاء الهی نیز ویژگی‌های آن‌ها را دارند.

امام جمعه موقت کاشان با بیان اینکه انسان مسیر و روش زندگی خود را باید براساس عقلانیت و منطق انتخاب کند، ادامه داد: تقلید از اصول دین نیست از فروع دین است و انسان اصول دین را باید براساس استدلال کسب کند.

حجت الاسلام اسلامی تبار افزود: هرچند ما به برکت وجود پدران و مادران خود در مسیر اهل بیت هستیم، اما نباید به آن اکتفا کرد و باید اهل تحقیق و استدلال بود تا از مسیر منحرف نشد./۱۳۰۷/پ210/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات